تحلیل القدس العربی:

اخراج دیپلمات‌ها به معنای اعلام جنگ نیست

۱۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۹۰۲۱۲۳ اخبار اصلی
بسیاری این حرکت نمادین را اعلام جنگ غرب به سوریه قلمداد کردند و بسیاری نیز گفتند که این حرکت صرفا یک حرکت نمادین بوده و هیچ پیامدی در پی نخواهد داشت.
اخراج دیپلمات‌ها به معنای اعلام جنگ نیست
دیپلماسی ایرانی: پس از حادثه مشکوک الحوله که کشورهای غربی مدعی‌اند که ارتش سوریه مسبب آن بوده، کشورهای اروپایی و امریکایی اقدام به اخراج سفرای سوری از پایتخت‌هایشان کردند. بسیاری این حرکت نمادین را اعلام جنگ غرب به سوریه قلمداد کردند و بسیاری نیز گفتند که این حرکت صرفا یک حرکت نمادین بوده و هیچ پیامدی در پی نخواهد داشت. به ویژه این که ایالات متحده امریکا و روسیه هر دو نسبت به استفاده از گزینه نظامی توسط کشورهای خارجی هشدار دادند و اذعان کردند که چنین اتفاقی تنها باعث خواهد شد تا یک جنگ داخلی تمام عیار در سوریه در بگیرد که معلوم نیست آینده منطقه را به کدام سمت و سو خواهد برد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن سرمقاله امروز خود را به این موضوع اختصاص داده و نوشته است: پایتخت‌ کشورهای بزرگ اروپایی سفرای سوریه را در اعتراض به کشتار الحوله در نزدیکی حمص اخراج کردند. حادثه‌ای که در آن دست کم یک‌صد نفر کشته شدند که در میان آنها سی کودک زیر 10 سال نیز به چشم می‌خورد. دولت‌های اروپایی این تصمیم را پس از مشورت‌های بسیار و فشرده اتخاذ کردند که به اعتقاد بسیاری می‌تواند حرکتی تمهیدی برای دخالت نظامی در هر زمان ممکن باشد. در تایید این تحلیل می‌توان به اظهار نظر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری جدید فرانسه اشاره کرد که روز گذشته پس از اخراج سفیر سوریه از پاریس گفت که بعید نیست در صورت تایید شورای امنیت نیروی نظامی علیه نظام اسد وارد عمل شود. ولی روشن است که شورای امنیت چراغ سبزی برای این کار نشان نخواهد داد مگر این که تغییری در مواضع چین و روسیه به وجود بیاید که تا به این لحظه چنین تغییر موضعی احساس نشده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: این درست است که روسیه تا اندازه‌ای از مواضع سابق خود عقب نشسته و فاجعه الحوله را محکوم کرده و دو طرف حکومت سوریه و مخالفان را مسئول این حادثه دانسته است اما این هم باید در نظر گرفت که روسیه با هر تصمیم بین‌المللی که مجوز دخالت نظامی در سوریه بدهد، قاطعانه مخالف است. ایالات متحده امریکا نیز کاملا از این موضع روسیه آگاه است. این موضوع را از اظهارات جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید که گفت: فکر نمی‌کند که دخالت نظامی در زمان فعلی صورت بگیرد چرا که باعث افزایش کشتار و ناآرامی‌ها خواهد شد، به خوبی می‌توان دریافت.

نویسنده این یادداشت سپس به فشارهای غرب به سوریه اشاره می‌کند و می‌نویسد: فشارهای غرب از دو جهت به سوریه انجام می‌شود، از یک سو با اخراج سفرای سوریه تلاش می‌کند که حکومت این کشور را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد و از سوی دیگر به دولت روسیه فشار می‌آورد که از حمایت‌های خود از نظام سوریه بکاهد و بپذیرد که مشکل سوریه به شیوه یمن حل شود، یعنی این که راس نظام کنار رود ولی خود نظام حفظ شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: کوفی انان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب روز سه‌شنبه به سوریه رفت و از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خواست که تحرک فوری از خود نشان دهد و با جرات تمام تصمیم‌های عملی برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه بگیرد. وی همچنین از حکومت و مخالفان مسلح خواست که به خشونت‌ها پایان دهند. پیام‌های انان چیز تازه‌ای نیست و فرصت برای پاسخ دادن به آنها بسیار کوتاه است، اوضاع سوریه روز به روز بحرانی‌تر می‌شود و کشتار نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه در سایه طرح او و حضور ناظران بین‌المللی روز به روز نیز افزایش می‌یابد.

در پایان این یادداشت آمده است: نظام سوریه دیگر بر همه کشور تسلط کامل ندارد، وضعیت امنیتی روز به روز بدتر می‌شود و نیروهای مسلحی خارج از کنترل و تسلط مخالفان به اعمال خشونت‌ها ادامه می‌دهند. فرصت برای موفقیت طرح انان بسیار کم شده است و سوریه به سمت یک جنگ داخلی طایفه‌ای که از هم‌اکنون در برخی شهرهای منصحر به یک مذهب مثل حمص و شهرهای هم‌جوار آن آغاز شده، در حرکت است. از این رو هیچ بعید نیست که در هفته‌ها یا ماه‌های آینده باز هم شاهد فجایع تازه‌ای باشیم و ببینیم که پاکسازی نژادی و طایفه‌ای در بسیاری از مناطق سوریه آغاز شده است. 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :