چرا غرب در برابر رجزخوانی های رژیم صهیونیستی سکوت کرد؟

به نام برنامه هسته ای به کام امنیت تل آویو

۱۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۹۰۲۱۲۰ اخبار اصلی
فریدون مجلسی، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفتگو با دیپلماسی ایرانی به تهدیدات اسرائیل علیه ایران می پردازد و معتقد است این گونه تهدیدات جهت فشار بر آمریکاست و ممکن است شاهد مواضع سخت تر آمریکا در نشست مسکو باشیم
به نام برنامه هسته ای به کام امنیت تل آویو
دیپلماسی ایرانی: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل پس از نشست بغداد  از این که قدرت های جهانی فقط از ایران می خواهند غنی سازی با درصد پایین را متوقف کند، انتقاد کرده و آن را  رویکردی نرم و انعطاف بیش از حد در برابر تهران خوانده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این خصوص به خبرنگاران گفت:"قدرت های جهانی باید سخت و قاطع با ایران برخورد کنند و بگویند هرچه غنی سازی کرده را تحویل داده و از خاک خود خارج کند، برنامه اتمی را به طور کامل توقف کرده و تمامی تاسیسات اتمی از جمله تاسیسات زیرزمینی نزدیک قم را هم تعطیل و جمع کنددر حالی که دیدار بعدی ایران با اعضای گروه 1+ 5 به مسکو موکول شده و بسیاری این مذاکرات آهسته و پیوسته را بابی برای رسیدن به تفاهمی طولانی مدت میان تهران و غرب بر سر پرونده هسته ای می دانند، موضع گیری های تند و تیز سران رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. موضع گیری هایی که برخی از تحلیل گران آن را کوبیدن بر طبل جنگ می خوانند و عده ای تنها جلب توجه تل آویو به سمت خود. دیپلماسی ایران در این خصوص با فریدون مجلسی تحلیل گر مسائل بین الملل گفتگویی داشت که متن آن را در زیر می خوانید:
 

اسرائیل تاکنون بارها ایران را به حمل نظامی تهدید کرده است. به نظر شما تا چه اندازه این تهدیدات جدی و واقعی است و تا چه اندازه برای تحریک جامعه جهانی و قدرت های بزرگ برای فشار بر ایران؟
 

به نظر من حمله به ایران از سوی اسرائیل، یک تهدید جدی و واقعی نیست. به نظر می رسد که این تهدید تنها در واکنش و بر اساس اظهاراتی بنا شده که به صراحت بر تمایل به از بین بردن رژیم صهیونسیتی از صحنه روزگار تاکید کرده است. این رژیم همین گفته را بهانه‌ای کرده تا اختیار تام برای بسیاری از اعمال خود داشته باشد. باید توجه کرد که در محافل حقوقی و بین‌المللی مورد پذیرش قرار گرفته است و آن را به عنوان یک دولت قبول دارند. حتی در اروپا که در دوران هیتلر به ضدیت با یهودی‌ها مشهور بود امروز شاهد هستیم که آنها اسرائیل را متحد و حتی جزئی از خود می‌دانند. بنابراین این گونه اظهارات به نفع اسرائیل تمام شده است و اسرائیل توانسته از این گونه اظهارات برای مظلوم نمایی و جلب حمایت بیشتر غرب استفاده کند. از سوی دیگر این گونه موضع گیری ها موجب شده که همه دنیا در برابر ایران قرار بگیرند و هزینه های زیادی به ایران تحمیل شود. ایران این همه هزینه پرداخت کرد بدون این که سودی داشته باشد و درنهایت اسرائیلی‌ها به شهرک‌سازی خود ادامه داده و ظلم بیشتری بر فلسطینی‌ها اعمال می‌کند.

بنابراین اسرائیل از اینگونه لفاظی ها و موضع گیری های تند ضرری نکرده تا این موقعیت را از دست بدهد. به این جهت بر این مساله پافشاری و تبلیغ می‌کند تابتواند امتیازهای بیشتری از متحدان غربی خود کسب کند.
 

آیا می توان گفت که موضع گیری برای فشار بر آمریکاست؟ یا نشان دهنده اختلافات جدی میان تلاویو واشنگتن است؟
 

ببینید قطعا فشارهای رژیم صهیونسیتی بر امریکا موثر است و این موضوع را در تصمیم‌گیری‌های این کشور در مورد ایران می توان دید. به نظر من تمامی تحریم‌های اعمال شده بر ایران، تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های اروپا بر اساس خواست اسرائیل بوده است. به نظر می رسد مسئله هسته‌ای ایران نیز تنها بهانه‌ای برای اعمال اینگونه فشارها بر ایران بوده است. البته این به این معنا نیست که مقامات واشنگتن و تلاویوکاملا با یکدیگر هم نظر هستند. ما در یک دوره‌ای به خصوص پس از حضور باراک اوباما شاهد بروز شکافی بین دولت آمریکا و اسراییل بودیم.
 

شما اشاره کردید که مساله هسته ای ایران بهانه ای برای اسرائیل است تا به ایران فشار وارد کند. آیا این به این معنی است که با حل مساله هسته‌ای مشکلات همچنان باقی خواهد ماند؟
 

بله قطعا. امروزه جامعه جهانی با تحریک اسرائیل است که به مسائل هسته‌ای ایران تمرکز کرده، اگر ایران در این مورد هم نهایت همکاری را در مذاکره با گروه 1+5 داشته باشد، باید منتظر بود که جامعه جهانی موضوع دیگری را دستاویز قرار داده و دوباره ایران را در فشار بگذارد. بنابراین چنین‌ تهدید‌هایی دائما وجود خواهد داشت. به نظر من مشکل ما با غرب بر سر برنامه هسته‌ای نیست. ما اگر برنامه هسته‌ای‌مان را هم تعطیل کنیم بهانه دیگری را خواهند آورد، اگر موشک‌هایمان را تعطیل کنیم باز هم بهانه دیگری مطرح می‌شود. مشکل غرب با ایران بر سر مساله اسرائیل است یعنی تامین امنیت اسرائیل عامل فشار غرب با توسل به بهانه‌های مختلف شده است.
 

آیا این گونه تهدید‌های اسرائیل تاثیری بر مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار است سه هفته دیگر در مسکو صورت گیرد خواهد گذاشت؟
 

این تاثیر ممکن است در مواضع آمریکا باشد. ولی ایران با این گونه تهدیدات از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد. ایران همانطور که بارها نیز اعلام کرده است سلاح هسته‌ای و یا بمب هسته‌ای ندارد و به دنبال آن نیست. بنابراین از این گونه تهدیدات که از سوی اسرائیل همواره وجود داشته است هراسی ندارد. ولی به نظر می رسد این تهدیدها سبب تقویت موضع امریکایی‌ها در نشست آتی مسکو خواهد شد. به نظر من هرگونه تغییر رفتاری از سوی طرف‌های مذاکره تنها تاکتیکی برای این مذاکرات خواهد بود.

 

موضع کشورهای عربی که مدعی مبارزه با اسرائیل هستند در مورد این جهت گیری اسرائیل چیست؟
 

متاسفانه رژیم صهیونیستی با جوسازی که علیه ایران در نظام بین‌الملل کرده، موفق شده است که حتی کشورهای عربی را نیز در مقابل ایران قرار دهند. از سوی دیگر می بینیم که برخی کشورهای عربی دنبال آن هستند که ایران هزینه مبارزه با اسراییل شود.

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/14

 

 

نظر شما :