فعال حقوق بشر بحرینی به هنگام آزادی از زندان:

مطالبات ما صرفا داخلی است

۱۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۰۲۰۸۳ اخبار اصلی
نبیل رجب گفت: «ما با اتحادیه مخالفیم. ما پس از تحقق دموکراسی خواستار اتحاد بین ملت‌ها هستیم نه اتحادیه‌ای که بنا باشد فقط به تخت حکومت‌ها خدمت کند.»
مطالبات ما صرفا داخلی است
دیپلماسی ایرانی: پس از چندین روز مقاومت مقام‌های بحرینی تسلیم شدند و پذیرفتند که نبیل رجب، مخالف بحرینی را که به دلیل مشارکت در تظاهرات منع شده و فعالیت علیه حکومت به زندان افتاده بود، آزاد کنند. هم‌زمان با آزادی او عبدالهادی الخواجه، دیگر مخالف بحرینی که متهم به طراحی و اجرای توطئه علیه نظام حاکم بر بحرین است به 110 روز اعتصاب غذای خود پایان داد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، محمد الجشی، وکیل نبیل رجب گفت که وی با وثیقه 300 دینار بحرینی معادل 800 دلار امریکا از زندان آزاد شده است. رجب اجازه خروج از کشور را ندارد و متهم است که در سه پرونده، یکی توهین به مقامات و دو پرونده دیگر به دلیل مشارکت در تظاهرات منع شده از سوی حکومت تحت پیگرد قرار گرفته است. ولی هئیت دفاعیه وی خواستار یکی شدن سه پرونده او شده و الجشی گفت که دادگاه در 16 آوریل پذیرفت که این تقاضا را مورد بررسی قرار دهد.

رجب در حالی مرکز پلیس را در منامه ترک کرد که به هنگام آزادی با دستش علامت آزادی می‌داد و به اطرافیانش می‌گفت آزادی نزدیک است. وی که به هنگام آزادی توسط خانواده و طرفدارانش محاصره شده بود، گفت: «مرا گرفتند برای این که از حقوق بشر دفاع کردم. در حالی که من متعهدم از مطالبات مردم در آزادی‌ها، احترام به حقوق شهروندی، آزادی بیان و ضعیفان دفاع کنم، برای همین به زندان افتادم.»  

وی که مرکز حقوق بشر بحرین را اداره می‌کند، پنجم ماه می به اتهام توهین به مقام‌های کشور از طریق تویتر به هنگام بازگشت از لبنان در فرودگاه منامه بازداشت شد. مقام‌های قضایی بحرینی حکم آزادی او را پس از مدت کوتاهی صادر کردند ولی به دلیل آن که در دو قضیه دیگر به او تفهیم اتهام شده بود، او را همچنان در بازداشت نگه داشتند.

رجب به محض آزادی از زندان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «آنها مرا متهم به همکاری با ایران می‌کنند در حالی که مطالبات من محلی است و ارتباطی به ایران ندارد. کسی به دنبال ایجاد جمهوری اسلامی مثل ایران نیست، مردم حقوق اولیه خود را می‌خواهند، مثل همه مردم کشورهای جهان، مثل فرانسه و بریتانیا. ما خواستار یک نظام مدنی دموکراتیک هستیم و لا غیر.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی که از او درباره اتحادیه پیشنهادی عربستان پرسیده بود، گفت: «ما با اتحادیه مخالفیم. ما پس از تحقق دموکراسی خواستار اتحاد بین ملت‌ها هستیم نه اتحادیه‌ای که بنا باشد فقط به تخت حکومت‌ها خدمت کند.»

رجب تاکید کرد، مرا دستگیر کردند تا به من فشار بیاورند. آنها می‌خواستند به من خواسته‌هایشان را دیکته کنند ولی من خواسته‌هایشان را پاره پاره کردم و به دریا ریختم. من همچنان بر ضرورت ادامه حرکت اعتراضی تاکید دارم و معتقدم که باید از وضعیت فعلی انتقاد کرد تا تحولی در حرکت مردمی ایجاد شود.

در نشست اخیر سازمان حقوق بشر سازمان ملل که در ژنو برگزار شد، کشورهای مختلفی از بحرین خواستند که همه زندانیان سیاسی را آزاد کند که در این میان به نام رجب به طور خاص اشاره شد.

از سوی دیگر عبدالهادی الخواجه که علیه او حبس ابد صادر شده، روز گذشته پس از 110 روز اعتصاب غذا به اعتصاب خود پایان داد. الجشی که مسئولیت دفاع از او را نیز بر عهده دارد در این باره گفت: «الخواجه 52 ساله که شناسنامه دانمارکی نیز دارد قرار است به زودی در دادگاه استیناف محاکمه شده و در حکم او تجدید نظر شود.»

در تابستان گذشته الخواجه به همراه 20 مخالف دیگر به اتهام توطئه علیه نظام به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند که از این تعداد برای 7 نفر حکم غیابی صادر شد. 7 نفر از این افراد حبس ابد گرفتند و برای مابقی نیز حکم‌هایی از دو تا 15 سال صادر شد. در 30 ماه مارس دادگاه استیناف خواستار  تجدید نظر در احکام صادره شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :