هاآرتص:

ناقوس نژادپرستی به صدا در آمد

۰۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۰۲۰۲۷ اخبار اصلی
این اعتراض به روشنی تبعیض‌ نژادی را در اسرائیل نشان داد و ثابت کرد تا چه اندازه حس نفرت در میان اسرائیلی‌ها در حال رواج و رشد است.
ناقوس نژادپرستی به صدا در آمد

دیپلماسی ایرانی: مردم اسرائیل این بار اعتراضی از نوع دیگر انجام دادند. اگر در مرتبه‌های گذشته صهونیست‌ها به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی اعتراض می‌کردند و شعار تغییر سر می‌داند و به تاسی از مصر صحبت از بهار عربی می‌زدند، این بار به خیابان‌ها آمدند و خواستار اخراج یهودی‌های سیاه پوست از اسرائیل شدند. تظاهراتی که بیش از همه رنگ و بوی نژادپرستی دارد.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن یادداشتی را به نقل از روزنامه عبری هاآرتص در همین رابطه منتشر کرده که در آن آمده است: مری ریگف، نماینده حزب لیکود و نماینده سابق ارتش اسرائیل چهارشنبه گذشته در برابر هزاران نفر از تظاهرکنندگان پرشور در منطقه هتکفا، ایستاد و گفت: «سودانی‌ها سرطان جسم ما هستند. از این رو هر کاری می‌کنیم که آنها را به مناطق اصلی‌شان برگردانیم.» دانی دانوب، نماینده حزب لیکود و رئیس لابی حل مشکلات قاچاقچیان انسانی نیز در این باره گفت: «باید کسانی را که به صورت قاچاق وارد اسرائیل می‌شوند اخراج کنیم، نباید بترسیم از این که بگوییم آنها باید همین الآن از اسرائیل بروند.» همچنین نمایندگان دیگر کنست مثل یریف لوین از حزب لیکود، رونیت تیروش از حزب کادیما و میخائیل بن آری از اتحاد ملی نیز در این تظاهرات شرکت کردند تا به نوعی موافقت خود را با این نوع اعتراض بیان کنند.

در ادامه این یادداشت آمده است: این اعتراض به روشنی تبعیض‌ نژادی را در اسرائیل نشان داد و ثابت کرد تا چه اندازه حس نفرت در میان اسرائیلی‌ها در حال رواج و رشد است. در خیابانی که تظاهرکنندگان در آن حضور داشتند، صدها نفر به مغازه‌ها یورش برده، شیشه‌ها را شکستند، به خودرهای اقلیت‌های مهاجر به خصوص سیاه پوستان حمله کردند و به آنها خسارت وارد آوردند، نیروهای پلیس را مورد ضرب و شتم قرار دادند، با چاقو شهروندان سودانی را زخمی کردند، فعالان چپ و روزنامه‌نگاران را راندند و شعار دادند: "ملت اخراج سودانی‌ها را می‌خواهد" و "سوادن برای سودانی‌ها". شعارهای نژادپرستی آن هم در عصری که گمان می‌رود که دیگر جایی برای نژادپرستی در جهان نباشد.

هاآرتص سپس می‌نویسد: در همان روز پلیس تلاویو 11 نفر را دستگیر کرد که 9 نفر از آنها متهم به حمله به مهاجران بودند. بنا به شواهد موجود، دار و دسته‌ای که در جمع تظاهرکنندگان نیز حضور داشتند همچنین هر کسی را که می‌دانند با چماق مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند یا گاز فلفل در صورت‌هایشان پاشیدند. این در حالی است که در همان روز یهودا وینشتین، مشاور ارشد قانونی دولت نتانیاهو اخراج شهروندان سودانی یهودی از اسرائیل را تایید کرد. صبح روز بعد رون خولدائی، شهردار تلاویو به همراه پنج رئیس شورای شهر دیگر برنامه تازه‌ای را اعلام کردند که بر اساس آن مهاجران مورد هدف قرار گرفته و از اسرائیل اخراج می‌شوند.   

این روزنامه اسرائیلی در پایان می‌نویسد: همه این وقایع یک تصویر ترسناک را به ما می‌دهد که بسیار هشدار آمیز است: در اسرائیل این روزها حمله تبلیغات وحشتناکی در شرف وقوع است که نه تنها می‌تواند چهره بین‌المللی اسرائیل را به شدت خدشه دار کند و مجامع جهانی را علیه آن بشوراند بلکه حیات اسرائیل را نیز به مخاطره بیندازد. در این میان آن‌چه تاسف‌آور است این است که برخی چهره‌های سیاسی برای کسب اهداف سیاسی از فشاری که بر شهروندان می‌رود سوء استفاده می‌کنند و ضعفا و فقرا را تحت فشار قرار می‌دهند. آنها حتی فعالان حقوق بشر را هم مورد تعقیب قرار می‌دهند و آنها را تهدید به اخراج می‌کنند. این در حالی است که فراموش کرده‌اند ملت یهود در طول تاریخ بارها از خانه و کاشانه‌شان رانده شدند و اگر اسرائیلی هم شکل گرفت به دلیل همین مهاجرت‌ها بوده است. دولت به جای آن که مشکلات شهروندان را حل کند و به کوتاهی‌هایی که کرده اعتراف کند، هیچ محلی به آنها نمی‌دهد و با بستن چشمانش تنها اجازه می‌دهد فقرا فقیرتر شوند و مهاجران بیشتر تحت فشار قرار بگیرند. به خصوص حالا که نفرت از مهاجران هم که به وجود آمده اوضاع کشور بیش از پیش تحت فشار قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما :