بحرین از عرب ست خارج می‌شود

جنگ رسانه‌ای تهران و منامه

۰۸ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۹۰۱۹۷۵ اخبار اصلی
دولت بحرین اعلام کرد، تصمیم گرفته است که از ابتدای ماه ژوئن در اعتراض به حضور شبکه‌های ایرانی در مجموعه عرب ست، عضویت خود را در این مجموعه به حالت تعلیق در آورد.
جنگ رسانه‌ای تهران و منامه
دیپلماسی ایرانی: جنگ سیاسی ایران و بحرین به رسانه‌ها کشیده شد. منامه وقتی که دید نمی‌تواند از پس شبکه‌های ایرانی بر آید و آنها را وادار کند که آن‌چه خود می‌خواهد بگویند، حالا به جان عرب‌ ست، شرکت پخش کننده شبکه‌های عرب‌زبان در خاورمیانه افتاده است و آن را تهدید کرده که فعالیت خود را در آن متوقف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، دولت بحرین اعلام کرد، تصمیم گرفته است که از ابتدای ماه ژوئن در اعتراض به حضور شبکه‌های ایرانی در مجموعه عرب ست، عضویت خود را در این مجموعه به حالت تعلیق در آورد.

هیئت امور اطلاع‌رسانی بحرین با صدور بیانیه‌ای در این زمینه اعلام کرد، تصمیم گرفته است که فعالیت تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای خود را که از مجموعه ماهواره‌ای عرب ست پخش می‌شوند از ابتدای ماه ژوئن متوقف کند.

در این بیانیه آمده است، این تصمیم در پی ناتوانی توقف فعالیت شبکه‌های ایرانی در مجموعه عرب ست و عدم همکاری مدیران این مجموعه در توقف فعالیت این شبکه‌ها اتخاذ شده است.

دولت بحرین مدعی شده است که شبکه‌های ایرانی علیه حکومت‌ بحرین و کشور دوست و برادر عربستان تبلیغات گسترده‌ای رسانه‌ای می‌کنند و بر خلاف پیمان‌نامه‌های عربی و بین‌المللی با اتخاذ مواضعی علیه منامه و ریاض تنش‌های طایفه‌ای و ناآرامی‌های امنیتی را گسترش می‌دهند و تلاش دارند تا ثبات بحرین و عربستان را تحت تاثیر قرار دهند.

این در حالی است که اعتراض‌های مردمی در بحرین بیش از یک سال است که ادامه دارد و شبکه‌های عربی ایرانی نظیر العالم و سحر تنها شبکه‌هایی هستند که از حقوق حقه مردم بحرین دفاع کرده و جنایات آل خلیفه و آل سعود را به طور مداوم افشا می‌کنند. به گفته رسانه‌های خبری شبکه العالم تنها شبکه‌ای است که طرفداران بسیاری نزد مردم بحرین دارد و عموم مردم این کشور برنامه‌های آن را پیگیری می‌کنند. البته در این میان شبکه‌های الجزیره و بی بی سی عربی نیز به طور پراکنده برنامه‌هایی را در اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز حکومت با معترضان بحرینی پخش کرده‌اند. اعتراض‌های مردم بحرین در طول این مدت با دخالت نظامیان عربستانی و دیگر کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس تحت نام سپر جزیره به شدیدترین شکل ممکن سرکوب شده‌اند.

دولت بحرین در این بیانیه خود همچنین مدعی شده است که شبکه‌های ایرانی در حال تخریب روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند و در عین حال تلاش می‌کنند تا میان مردم با حکومت‌های این کشورها فاصله بیندازند!

هیئت اطلاع‌رسانی بحرین اذعان کرده است که قطع همکاری‌اش با مجموعه عرب ست به دلیل رد تقاضاهای مکررش از مدیران این مجموعه که از 20 فوریه 2011 خواستار توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی در این مجموعه شده بود، صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: دستگاه‌های اجرایی عرب ست به هیچ کدام از تقاضاهای ما مبنی بر توقف فعالیت شبکه‌های ایرانی پاسخ مثبت نداده‌اند و این در حالی است که پیش از این بارها جلوی فعالیت شبکه‌های مختلف از جمله شبکه سحر را گرفته بودند. آنها همچنین دستور به کنترل محتوای برنامه‌های شبکه‌های در حال پخش در مجموعه عرب ست داده‌اند اما توجهی به برنامه‌هایی که از سوی شبکه‌های ایرانی می‌شود، ند‌ارند.

در اواخر سال گذشته میلادی پخش برنامه‌ای از سوی شبکه الجزیره که در آن جنایات حکومت بحرین علیه معترضان بحرینی که عموما شیعه هستند را نمایش ‌داد، جنجال گسترده‌ای به پاکرد و باعث شد تا روابط بحرین و قطر به شدت ملتهب شود تا آن‌جا که برای مدتی سطح روابط دو کشور کاهش یافت. این برنامه چندی پیش جایزه بهترین برنامه مستند دفاع از حقوق بشر از آن‌چه در بحرین می‌گذرد را از آن خود کرد.

عربستان و بحرین اخیرا بحث اتحادیه را مطرح کرده‌اند که همین موضوع نیز جنجال‌های گسترده‌ای در افکار عمومی منطقه ایجاد کرده است به گونه‌ای که حتی رسانه‌های وابسته عربستان نیز علیه آن موضع گرفته‌اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :