جنجال در پارلمان کویت بر سر برنامه هسته ای ایران

۰۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۱:۱۲ کد : ۱۹۰۱۹۲۶ سرخط اخبار
 

عبدالرحمن عنجری نماینده پارلمان کویت در جریان استیضاح مصطفی شمالی وزیر دارایی این کشور، بحث تند و داغی را در کویت برانگیخت.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از العربیه، وی در مجلس قانونگذاری کشورش (مجلس الاُمّه) سازمان بیمه کویت را مورد انتقاد شدید قرار داد و آن را به تامین مالی سیستم های موشکی ایران متهم ساخت. او این سیستم ها را مرتبط با برنامه اتمی ایران دانست.


عنجری مدیر سازمان بیمه کویت را "قلعه ای مصون" خواند و گفت: فهد رجعان با حمایتی که می شناسید و می شناسیم، مصونیت دارد.

صبح امروز پنجشنبه مصطفی شمالی وزیر دارایی کویت بر سکوی استیضاح قرار گرفت. این استیضاح، زمانی عملی شد که دکتر عبید وسمی از طرح استیضاح خویش خودداری کرد و آن را پس گرفت. پیشتر طبق آیین نامه، کابینه کویت توانسته بود به دلیل وجود دو استیضاح از یک وزیر، پاسخگویی را به بعد موکول کند.

عبدالرحمن عنجری، مسلم براک، خالد طاحوس در یک استیضاح 8 محوری وزیر دارایی کویت را زیر سوال گرفتند. مهمترین محورهای استیضاح، "قانون شکنی های سازمان سرمایه گذاری کشوری، اولویت بخشیدن به منافع بانکها و شرکتهای تامین مالی در برابر منافع شهروندان وعدم اجرای قانون در مورد املاک دولتی و تامین اجتماعی" بوده است.

عنجری مدارکی را نشان داد و گفت که بر اساس اینها بیش از یک میلیارد دلار در بازارهای امریکا ضرر بیمه گذاریهای دولت کویت بوده است. وی از مشارکت سازمان بیمه کویت در برنامه هسته ای ایران از طریق تامین مالی طرحهای مرتبط با این برنامه در تهران سخن گفت.

او همچنین گفت که سازمان مذکور در بیمه کردن و تقبل زیان دو شرکت وابسته به یک نماینده دوره کنونی پارلمان به نام محمد صقر و یک نماینده قبلی به نام یوسف زلزله مشارکت داشته است. وی چند مورد دیگر را برشمرد و سازمان مذکور را در این موارد مقصر دانست.

عنجری گفت: "گزارشهای امریکایی بیانگر آن است که شرکت "کی جی ال" در شکستن تحریم ها علیه برنامه اتمی ایران سهیم است. او در این سخن خود به نوشته یک نشریه کویتی در شماره ای استناد کرد که در نوامبر گذشته منتشر شده است.

خالد طاحوس، دیگر نماینده استیضاح کننده، وزیر دارایی کویت را "پشتیبان رسمی اختلاس کنندگان اموال عمومی و افراد بانفوذ و متجاوزان به املاک دولتی" خواند.

او پس از ذکر مواردی گفت: وزیر دارایی، مردم را به بردگانی برای بانکها تبدیل کرده است.

وزیر دارایی کویت در پاسخ به استیضاح نمایندگان، اظهارات آنان را "انتقامجویی شخصی" و "بی توجهی به مصلحت عمومی" خواند. او گفت که بعضی از انتقادها مربوط به زمانی است که من حتی معاون وزیر نشده بودم.

نظر شما :