روایت bbc از رفتار جلیلی در نشست بغداد

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۵ کد : ۱۹۰۱۹۲۵ سرخط اخبار

به گزارش مشرق ،  بی بی سی فارسی درباره مسؤول تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشت : سعید جلیلی سیاستمداری است که راه رفتن او به سبب پای مصنوعی اش، صدمات جنگ ایران و عراق را تداعی می کند و شیوه رفتار ساده اش، بیش از هرچیز یادآور رفتار سیاستمداران صدر انقلاب بهمن 1357 است.

پایگاه اینترنتی شبکه دولتی انگلیس درباره دکتر سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی تاکید می کند: سعید جلیلی همچون حسن روحانی دوستی نزدیکی با دیپلماتهای اروپایی ندارد و مثل علی لاریجانی در توصیف شرایط از تعابیر فلسفی استفاده نمی کند. او حتی انتقادهای آتشین مرسوم از شیوه مذاکراتی پیشین را هم تکرار نمی کند.

بی بی سی در ادامه جلیلی را فردی آرام و غیر منطقی توصیف می کند و می نویسد : رسانه های نزدیک به ایران سعید جلیلی را "هوشمند و نفوذ ناپذیر" می خوانند اما دیپلمات هایی که از نزدیک با او دیدار کرده اند او را فرد آرام و غیر منعطفی توصیف می کنند که هرچند اشاره مستقیمی به پای قطع شده اش نمی کند اما به وضوح غرب را مسبب جنگ ایران و عراق و تجهیز حکومت صدام به سلاح های کشتار جمعی می داند.

 بی بی سی فارسی در ادامه آورده است : هیچ یک از اعضای گروه های پیشین مذاکراتی همچون این گروه آشکارا رفتارهای مذهبی از خود نشان نداده اند. چنانکه آقای جلیلی یک بار هم در دور پیشین مذاکرات استانبول در مسجد سلطان احمد این شهر به نماز جمعه ایستاد. این شاید به دلیل پیوند عمیقی است که او تلاش کرده به صورت تئوریک میان دیپلماسی و دین برقرار کند.



( ۹ )

نظر شما :