تازه ترین ادعای روزنامه اسرائیلی هاآرتص

رهبران سوریه از ترور نجات یافتند

۰۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۲ کد : ۱۹۰۱۹۲۴ ترجمه برگزیده
آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد و مسئول سازمان امنیت سوریه، داوود راجحه، وزیر دفاع و حسن الترکمانی، معاون رئیس جمهوری از ترور توسط غذای مسموم جان سالم به در برده‌اند.
رهبران سوریه از ترور نجات یافتند

دیپلماسی ایرانی: در چارچوب جنگ روانی رژیم صهیونیستی و متحدان غربی‌اش علیه سوریه و تلاش برای تضعیف آن که در راستای شکست صف مقاومت صورت می‌گیرد، دستگاه امنیتی اسرائیل مدعی شد که به اطلاعات دقیقی دست یافته که نشان می‌دهد تلاش‌هایی برای ترور مقام‌های ارشد سوری در این کشور در جریان بوده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، روزنامه عبری هاآرتص نوشت، تلاش‌هایی برای ترور مقام‌های سوری از طریق مسموم کردن آنها صورت گرفته که همگی آنها شکست خورده‌ است.

این در حالی است که حکومت سوریه وجود چنین شایعاتی را قویا رد کرده و آن را تلاش برای تضعیف روحیه کارکنان، مردم و  حکومت سوریه و شکست یکپارچگی موجود در درون حکومت دانسته است. اما با این حال مقام‌های امنیتی اسرائیلی مدعی‌اند که اطلاعات بسیار دقیق از منابع عالی‌رتبه در اختیار دارند که نشان می‌دهد که مقام‌های عالی‌رتبه سوری از جمله آصف شوکت، شوهر خواهر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و مسئول سازمان امنیت این کشور، داوود راجحه، وزیر دفاع و حسن الترکمانی، معاون رئیس جمهوری از ترور توسط غذای مسموم جان سالم به در برده‌اند.

به نوشته این روزنامه، اخیرا شماری از مسئولان سوری در جلسه‌ای پشت درهای بسته برای چگونگی اداره و حل بحران کشور جلسه تشکل داده بودند که مسموم شده و فورا به بیمارستان منتقل شدند و از این حادثه جان سالم به در بردند.

هاآرتص همچنین نوشته است که گروهی موسوم به ارتش آزادیخبش سوریه مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفته است.

به رغم این که حکومت سوریه وجود چنین حادثه تروریستی را رد کرده است، اما سازمان امنیت اسرائیل مدعی است که اطلاعاتی که در اختیار دارد نشان می‌دهد که این افراد به طور جدی هدف این ترور بوده‌اند.   

یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی به این روزنامه عبری گفته است که در خلال جلسه مقام‌های ارشد سوری برای اداره و حل بحران جاری در کشور، یکی از محافظان یکی از رهبران قطری حزب بعث حاکم در سوریه که به تازگی به ارتش آزادیبخش سوریه پیوسته با هدف ترور رهبران حاضر در این جلسه در غذای آنها سم ریخته و آنها را مسموم کرده است ولی این افراد فورا به بیمارستان منتقل شدند و توانستند در لحظات آخر از این حادثه جان سالم به در ببرند. به گفته این مقام، فرد متهم بلافاصله پس از این حادثه توسط دوستانش از سوریه خارج و به یک کشور دیگر فرار کرده است.

وی برای اثبات ادعای خود می‌گوید که پس از این حادثه برخی از افراد حاضر در آن جلسه در تلویزیون سوریه حاضر شدند تا فقط چهره‌ای از آنها نمایش داده شود تا این گونه وانمود شود که حادثه تروری در کار نبوده است ولی تعدادی از افرادی که مورد هدف این ترور واقع شدند تا کنون در تلویزیون ظاهر نشده‌اند.   

منابع آگاه در تلاویو در تحلیل این حادثه تروریستی مدعی می‌شوند که این حادثه نشان می‌دهد که بر خلاف آن‌چه تصور می‌شود دشمنان نظام حاکم بر سوریه بسیار به آنها نزدیک هستند و دشمنان بشار اسد ممکن است هر آن دست به چنین کاری بزنند.

گفتنی است به تازگی گزارش‌هایی در روزنامه‌های غربی منتشر شده که می‌گوید نهادهایی در اسرائیل برای ساخت سلاح‌های بیولوژیکی با هدف ترور چهره‌های فلسطینی و دیگر رهبران مقاومت تاسیس شده است. بنا به این گزارش مرکز این نهادها در شهر نس تسیونا است و به صورت کاملا سری و تحت تدابیر شدید امنیتی و نظامی اداره می‌شوند. موساد تا کنون چندین بار مخالفان خود را از طریق سم ترور کرده است که از جمله آنها می‌توان به ودیع حداد، یکی از رهبران جنبش آزادیبخش فلسطین و خالد مشعل دبیر دفتر سیاسی حماس در امان که ناکام ماند، اشاره کرد. حتی برخی از منابع نزدیک به حکومت خودگردان فلسطینی مرگ یاسر عرفات را مربوط به سناریویی اسرائیلی از طریق مسموم کردن او می‌دانند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :