صباحی و ابوالفتوح معاونان محمد مرسی باشند

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۰۱۹۰۰ سرخط اخبار

شبکه 'الجزیره' روز شنبه اعلام کرد: یک پیشنهاد 'اخوان المسلمین' مصر این است که دو نامزد اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معاونان نامزد آنان برای ریاست جمهوری باشند.

به گزارش ایرنا، از آنجا که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر با توجه به نتایج شمارش آرای دور اول، مرحله ای بسیار مهم و سرنوشت ساز برای مصر خواهد بود، اخوان المسلمین این کشور که نامزد حزب سیاسی آنها نفر اول در شمارش آرای دور اول انتخابات است، دست به تحرک سیاسی گسترده ای زده است. یکی از پیشنهادهایی که محور مذاکرات اخوان با گروه ها و احزاب سیاسی مصر است، موضوع تعیین دو معاون برای رییس جمهوری است ، بدین ترتیب که یک تیم ریاست جمهوری تشکیل شود و 'محمد مرسی' نامزد اخوان رییس جمهوری و 'حمدین صباحی' و 'عبدالمنعم ابوالفتوح' دو معاون وی باشند.

صباحی و ابوالتفوح در رده بندی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از اعلام نتایج غیررسمی در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفته اند.

اخوان المسلمین با این پیشنهاد و سایر تلاش ها در جهت وحدت مواضع در برابر 'احمد شفیق' دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، می کوشد پیش از زمان برگزاری دور دوم انتخابات، آرای بیشتری را کسب و نتایج آن را برای مرسی تضمین کند.

مسوولان اخوان المسلمین مصر اعلام کردند: از چند نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رهبران احزاب سیاسی و شخصیت های ملی دعوت شده، عصر امروز در یک نشست مشورتی برای وحدت مواضع در قبال چالش های کنونی پیش روی و تحقق اهداف انقلاب شرکت کنند.

'عصام العریان' نایب رییس حزب 'آزادی و عدالت' شاخه سیاسی اخوان المسلمین هم دیروز اعلام کرده بود که در پی مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری، این حزب ابتکار عملی را برای نزدیک شدن به گروه های سیاسی و نجات انقلاب مصر مطرح کرده است.

خبرنگار الجزیره در مصر اعلام کرد: نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور با رویدادهای غیر منتظره زیادی همراه بود و همه پیش بینی ها را بر هم زد و نتایج کاملا متفاوت از نظرسنجی ها بدست آمد .

در پی مطرح شدن نام احمد شفیق به عنوان نفر دوم دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر ، واکنش های متفاوتی در بین مردم و رجال و احزاب سیاسی این کشور مطرح شده است .

بسیاری از گروه ها و احزاب سیاسی، شخصیت ها ، جوانان انقلابی و اقشار مختلف مردمی، ضمن ابراز نگرانی نسبت به آرا بالای احمد شفیق که از بازماندگان نظام 'حسنی مبارک' است، از این نتایج ابراز شگفتی کردند.

شفیق آخرین نخست وزیر دوران حاکمیت حسنی مبارک در مصر بود.

این در حالی است که طرفداران احمد شفیق می گویند ، وقتی مصری ها سرنوشت انتخابات را به صندوق های رای سپردند، باید همه گروهها نتایج رای گیری را بپذیرند.

اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک ، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته با حضور 13 نامزد برگزار شد که بر اساس نتایج غیر رسمی شمارش آرا محمد مرسی نامزد حزب آزادی و عدالت و احمد شفیق باید در نیمه ماه ژوئن آینده در دور دوم انتخابات با هم رقابت کنند.

 

نظر شما :