کاهش 33 میلیون دلاری کمک امریکا به پاکستان

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۰۱۸۹۸ سرخط اخبار

فارس: آمریکا در واکنش به اقدام پاکستان در زندانی کردن یک پزشک پاکستانی به جرم کمک به یافتن مخفیگاه بن لادن، ۳۳ میلیون دلار از کمک خود به اسلام آباد را کاهش داد.
به گزارش فارس،‌ بی‌بی‌سی گزارش داد:‌ شکیل آفریدی، پزشک پاکستانی به جرم ارتباط با سازمان سیا به منظور جمع‌آوری اطلاعات درباره بن لادن به 33 سال زندان محکوم شد.

به دنبال صدور این حکم، کمیته تخصیص سنای آمریکا اعلام کرد به ازای هر سال زندان برای شکیل آفریدی، آمریکا یک میلیون دلار از کمک‌های خود به پاکستان را کاهش خواهد داد.

طبق این گزارش، آفریدی به دلیل انجام واکسیناسیون جعلی در ابیت آباد به منظور جمع آوری اطلاعات برای سازمان سیا به خیانت متهم شده است. از این رو، او به 30 سال زندان و پرداخت 3500 دلار متهم شده است که در صورت عدم پرداخت جریمه، حکم زندان او به 33 سال افزایش می‌یابد.

نیروهای آمریکایی می 2011 بن لادن را در مخفیگاه خود در ابیت آباد به قتل رساندند. این اقدام موجب شکاف و اختلاف میان آمریکا و پاکستان شد چرا که اسلام آباد عملیات مخفی آمریکا در خاک خود را به عنوان نقض حاکمیت پاکستان قلمداد می‌کرد.

مدت کوتاهی پس از این عملیات، شکیل آفریدی به جرم خیانت به پاکستان بازداشت شد. اسلام آباد در این رابطه اعلام کرد هر کشور دیگری زمانی که متوجه می‌شد یکی از شهروندانش به آژانس جاسوسی خارجی کمک کرده، چنین اقدامی را انجام می‌داد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از حکم زندان علیه شکیل آفریدی گفت:‌ آمریکا بر این باور است که هیچ مبنایی برای بازداشت آفریدی وجود ندارد. ما از محکومیت و شدت حکم او متاسف هستیم.

وی اعلام کرد این موضوع را با مقامات پاکستانی در میان خواهد گذاشت.

معظم خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این باره گفت: فکر می‌کنم تا جایی که به پرونده آفریدی مربوط می‌شود، بازداشت وی مطابق با قوانین پاکستان و توسط دادگاه‌های این کشور صورت گرفته و لازم است ما به پروسه‌های قانونی یکدیگر احترام گذاریم.
 

نظر شما :