برتری مرسی و شفیق در انتخابات ریاست جمهوری غافلگیر کننده نبود

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۹۰۱۸۸۷ سرخط اخبار
کارشناسان سیاسی مصری در گفت و گو با خبر نگار ایرنا اعلام کردند که علت ناکامی عبدالمنعم ابوالفتوح و عمروموسی به این دلیل بود که آن دو خود را سرگرم برنامه ' تاک شو ' در شبکه های ارتباط اجتماعی در فضای مجازی کردند و از واقعیت های جامعه غافل شدند.

دکتر 'رفعت لقوشه' اندیشمند سیاسی و استاد دانشگاه اسکندریه گفت : نتایج انتخابات که تا ساعاتی دیگر اعلام می شود، دقیقا همانگونه که از چند هفته پیش انتظار می رفت ، بود.

وی افزود، در این میان دست هایی در کار بود که تلاش داشت جامعه مصر را به دو اردوگاه دینی و مدنی تقسیم کرده و تلاش می کرد پل های ارتباطی این دو را نیز ویران نماید و اینگونه کار به جایی رسید که این امر باعث از بین رفتن حس اعتماد طرفین به یکدیگر شد.

وی گفت، در این میان بحث دیگری پیش آمد و آن هم اجرای دوباره قانون سال 1971 میلادی بود که بر اساس آن رئیس جمهوری منتخب ، دارای اختیارات مطلق خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود گفت : این مطالب باعث نگرانی هر دو اردوگاه شده است زیرا هر یک ترس آن دارند که اگر طرف مقابل در دوردوم انتخابات پیروز شود ، از طرف دیگر انتقام گیری کند و آنان را به حاشیه براند .

لقوشه تاکید کرد که تبلیغات قابل توجه حمدین بن صباحی دقیقا پیش از انتخابات ، باعث ایجاد نوعی تفکر جدید در جامعه مصر شد و کار به جایی رسید که نامزد اخوان المسلمین نماد اردوگاه دینی و احمد شفیق نماد اردوگاه جامعه مدنی معرفی شده و اما حائز رتبه سوم شدن حمدین در این انتخابات نیز خود بسیار بحث بر انگیز و غیر منتظره بود و به ویژه اینکه وی با حمله به جریان های سیاسی اسلامی این تعداد رای را به دست آورد و این در حالی بود که اعضای حزب وی از طریق لیست های حزب آزادی و عدالت وارد پارلمان مصر شدند.

لقوشه خاطر نشان ساخت : اینکه حمدین در برخی از استان ها بیشترین رای را داشته ، منطقی به نظر نمی رسد زیرا در مدت اخیر اتفاق خاصی در مصر نیفتاده است و به همین دلیل باید در جستجوی متغیر هایی از نوع دیگر بود و باید به این سوال پاسخ داده شود که این حجم از تبلیغات به نفع حمدین از کجا سرچشمه می گیردو

وی افزود ، البته باید دانست که کمک های فردی افراد عادی نمی تواند چنین تغییری در واقعیت سیاسی انتخابات ایجاد کرده باشد ، حتما نیروهایی بوده اند که این تبلیغات عظیم را تغذیه مالی کرده اند و البته هویت آن ها تا زمان حاضر همچنان ناشناخته است .

این کارشناس سیاسی تصریح کرد که بالار فتن شمار آرای حمدین باعث کاهش آرای ابوالفتوح شد و در نتیجه کفه ترازوی آرای نامزد اخوانی ها سنگین تر شد و از سوی دیگر این امر باعث ضعیف شدن شانس پیروزی ابوالفتوح نامزد انقلابی و در این میان شفیق از این شرایط خوب استفاده کرد .

این استاد دانشگاه در ادامه گفت : برتری مرسی در درجه اول به دلیل مکانیزم های انتخاباتی و سازماندهی شده و قوی او در اخوان المسلمین بود و به این دلیل احمد شفیق آرا زیادی به دست آورد که شمار زیادی از مردم علاقه ای به نامزدهای دین گرا نداشتند.

دکتر رفعت سید احمد استاد علوم سیاسی و مدیر مرکز مطالعات عربی در خصوص نتایج اخیر انتخابات گفت: عقب افتادن ابوالفتوح و موسی در کسب آرا ، یک حادثه غافلگیر کننده بود به ویژه اینکه نظر سنجی ها و تحلیل های مراکز علمی حاکی از آن بود که این دو شانس زیادی برای موفقیت دارند و علت اینکه این دو موفق به کسب آرا بیشتری نشدند این بود که ستاد های انتخاباتی آن ها سازماندهی نیرومندی نداشت و کارها را به خوبی اداره نکردند و به جای اینکه بیشتر با مردم در جهان واقع ارتباط داشته باشند خود را به برنامه های تاک شو در فضای مجازی مشغول کردند.

وی افزود ، علاوه بر این ، اخوان المسلمین نیز حملات سختی به ابوالفتوح می کرد و آنان سعی در این داشتند که عبدالمنعم را در دور اول کنار بگذارند و رقیبشان در دور دوم ، شفیق باشد و اما سخنان عمرو موسی نیز برای مردم قانع کننده نبود .

وی نیز علت موفقیت نامزد اخوان المسلمین را سازماندهی مناسب و حسن اداره امور طی این مدت دانست و تاکید کرد که شفیق از طریق دستگاه اداری حکومت و نظامی های کهنه کار و بازنشسته حمایت می شد.

وی در خصوص آرا ‌صباحی حمدین نیز گفت : کسانی که مخالف دیکتاتوری دینی و نظامی بودند ، به حمدین رای دادند تا بدین وسیله مخالفت خود را با این دو اردوگاه اعلام نمایند و البته نباید غافل شد که مشی انقلابی و میانه رو او نیز باعث افزایش محبوبیت وی در میان مردم عامی شد .

از سوی دیگر دکتر جمال زهران استاد علوم سیاسی دانشگاه کانال سوئز گفت : نتایج اولیه انتخابات بسیار شبیه به نوعی توطئه ضد انقلاب به نظر می رسد و تاکید کرد که اگر دور دوم انتخابات مرسی و شفیق با هم به رقابت بپردازند ، مصر شاهد یک فاجعه بزرگ خواهد بود و به ویژه اینکه همه نیروهای انقلابی از مشارکت در دور دوم انتخابات خودداری می کند زیرا مردم به دلیل اینکه مرسی نامزد اخوانی ها است ، تمایلی به رای دادن به وی ندارند و از سوی دیگر شفیق را از بازمانده های نظام سابق می دانند و علاقه ای به بازگشت نظام سابق ندارند .

این استاد دانشگاه در ادامه گفت : در روزهای اخیر تبلیغات زیادی از دو سو انجام می گرفت که سعی داشت مردم را از یک سو به سوی دو اردوگاه نیرومند اخوانی ها و نظام سابق از سوی دیگر بکشاند و علت حوادث اخیر مصر این است که شورای نظامی با بازی کردن با مصری ها در حوادث سیاسی نقش آفرینی می کند .

وی در ادامه در خصوص ناکامی موسی و ابوالفتوح گفت : این به دلیل مناظره های رسانه ای آنان است که باعث شد رای دهندگان به هیچ یک از آنان رای ندهند بلکه به سراغ نامزدهای دیگری بروند .



نظر شما :