برای خروج یونان از یورو آماده شوید

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۰۱۸۸۶ سرخط اخبار

اقتصاددانان برجسته و رسمی اتحادیه اروپا از اعضای منطقه یورو خواسته اند تا طرح های خود جهت خروج یونان از منطقه یورو و مبارزه با عواقب و تبعات این مسئله را ارائه کنند.

بر این اساس هر یک از اعضای منطقه یورو موظف خواهد بود تا اروپای بدون یونان را به تصویر کشیده و راهکارهای مدنظر خود را برای مقابله با وضعیت اضطراری ناشی از خروج یونان، در خصوص نحوه همکاری های جمعی اعضای اتحادیه اروپا و منطقه یورو را ارائه کنند.

بانک مرکزی آلمان نیز اعلام کرده است که خروج یونان از منطقه یورو باید از سوی اعضای منطقه یورو مدیریت شود.

به این ترتیب اروپای واحد به صورت رسمی خود را برای خروج یونان از منطقه یورو آماده می کند.

آتن در لبه پرتگاه

خواسته اخیر اقتصاددانان اروپایی از اعضای منطقه یورو در خصوص خروج یونان از منطقه یورو به خوبی نشان می دهد که آتن در لبه پرتگاه قرار دارد.

البته رسانه ای شدن این درخواست و درخواستهای مشابه در راستای تحت فشار قرار دادن افکار عمومی یونان در انتخابات پارلمانی پیش رو است.

ولفگانگ شوبل وزیر اقتصاد آلمان صراحتا عنوان کرده است که یونانی ها باید میان ادامه طرح ریاضت اقتصادی و خروج از منطقه یورو یک گزینه را انتخاب کنند و باقی ماندن در منطقه یورو تنها با پذیرفتن اصلاحات اقتصادی مدنظر اروپای واحد در آتن مقدور خواهد بود.

با این وجود شهروندان یونانی حاضر به تحمل ادامه ریاضت های اقتصادی اعمال شده از سوی مرکل و خوزه مانوئل باروسو نیستند.

نتایج انتخابات اخیر در یونان نشان داد که گروه‌های مخالف ادامه طرح ریاضت اقتصادی در آتن از محبوبیت مردمی بیشتری برخوردار هستند.

با این وجود یونان خود را برای خروج از منطقه یورو وبازگشت به واحد پول دراخما آماده می کند.

هرچند این خروج برای آتن هزینه بر خواهد بود اما تنها راه پیش روی یونانی ها محسوب می شود.

برخی کشورها مانند آلمان و انگلیس قصد دارند این گونه وانمود کنند که خروج یونان از منطقه یورو باید از سوی سران اروپای واحد هدایت شود تا مشکلی برای سایر اعضای مجموعه پدید نیاید.

با این وجود خروج یونان از منطقه یورو به معنای شکست طرح اصلاحات و ریاضت اقتصادی از یک سو و ناتوانی سران اروپایی در حل بحران مالی است.

در چنین شرایطی دیگر کشورهای عضو منطقه یورو نیز به طور طبیعی از خروج یونان از منطقه یورو و بازگشت به پول قبلی این کشور الگوبداری خواهند کرد.

این الگوبرداری هزینه های بسیاری برای سران اروپای واحد خواهد داشت. در حال حاضر کشورهایی مانند اسپانیا،ایتالیا و پرتغال زمینه خروج از منطقه یورو را دارا هستند و خروج رسمی و نهایی آتن از منطقه یورو سرعت خروج این کشورها از منطقه اقتصادی اروپای واحد را نیز افزایش خواهد داد.

اعضای یورو چه طرحی برای خروج یونان دارند؟

واقعیت امر این است که بحران اقتصادی غرب فراگیر و وسیع است.

در چنین شرایطی اقتصاددانان اروپایی چگونه از اعضای منطقه یورو خواسته اند تا به مدیریت بحران در صورت خروج آتن از یورو بپردازند؟

هیچ یک از اعضای منطقه یورو هم اکنون قدرت ارائه طرحی جامع و منطقی در خصوص خروج یونان از منطقه یورو و مبارزه با عواقب و تبعا این مسئله را ندارد.

تصمیم اروپای بحران زده برای یونان نمی تواند ضمانت اجرایی و شمولیت چندانی داشته باشد و در آینده این تصمیم گیری می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف تغییر کند.

نکته مهم دیگر اینکه اساسا اعضای منطقه یورو در خصوص نحوه مدیریت اقتصادی این منطقه با یکدیگر تفاهم ندارند.

این مسئله در خصوص معمای یونان نیز صادق است. برخی کشورهای اروپایی حاضر به پرداخت هزینه های ناشی از بحران اقتصادی یونان نبوده و خواستار خروج بی قید و شرط آتن از منطقه یورو هستند.

با این وجود برخی کشورهای دیگر مانند آلمان و فرانسه خواستار بقای یونان در منطقه یورو هستند.

این کشورها خروج آتن از منطقه یورو را نمادی برای شکست مدیریت بحران در اروپای واحد می دانند.

با این وجود نمی توان واقعیات جاری در یونان و سایر کشورهای عضو منطقه یورو را نادیده انگاشت.

یونان باید میان ریاضت اقتصادی و خروج از منطقه یورو یک گزینه را انتخاب کند و اساسا گزینه سومی از سوی مقامات اروپایی به شهروندان یونانی ارائه نشده است!

بحرانی که قابل مدیریت نیست

بحران اقتصادی منطقه یورو صرفا در یونان خلاصه نمی شود و حتی در صورت خروج آتن از منطقه یورو نیز شاهد تقویت بحرانهای موجود در اروپای واحد خواهیم بود.

بر خلاف آنچه برخی نهادهای سیاسی و اقتصادی اروپا ادعا می کنند نمی توان بحران ناشی از خروج یونان از منطقه یورو را چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ سیاسی و روانی مدیریت کرد.

در سالهای 2010 و 2011 میلادی نیز شاهد ادعای برخی نهادهای مالی و سیاسی اروپا در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی منطقه یورو و اروپای واحد بودیم اما در عمل چنین بهبودی صورت نگرفت و سال 2012 میلادی به یکی از سخت ترین سالها برای شهروندان اروپایی تبدیل شده است .نرخ بیکاری در کشورهایی مانند یونان، اسپانیا و قبرس در سال 2012 به شدت بالاست.

این نرخ بیکاری نسبت به سالهای گذشته بی سابقه بوده است.

همچنین بحران بدهی های اعضای منطقه یورو نیز هنوز حل نشده است.

در چنین شرایطی اساسا توان و ظرفیتی برای ارائه طرح های نو و کاربردی برای نحوه مقابله با تبعات خروج یونان از منطقه یورو از سوی کشورهای اروپایی باقی نخواهد ماند.



نظر شما :