مرحله دوم انتخابات مصر و چالش‌های پیش‌رو

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۰۱۸۸۵ سرخط اخبار

«اکنون بعد از پایان یافتن دور نخست انتخابات ریاست جمهوری مصر و پیشتازی دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین و احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک می‌توانیم بگوییم که ملت مصر از یک سو و شورای عالی نیروهای مسلح این کشور از سوی دیگر در برابر امتحان سختی قرار دارند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در تحلیلی تحت عنوان "مصر و تهدیدهای عمر سلیمان" به قلم عبدالباری عطوان نوشت: «مردم مصر باید نامزد اصلح را انتخاب کنند. شورای عالی نیروهای مسلح مصر نیز باید به انتخاب مردم احترام بگذارد و از یک گروه خاص یعنی گروه احمد شفیق طرفداری نکند.

نیروهای نظامی الجزایر با نفوذ خود در انتخابات سال 1991 و تغییر نتایج تلاش کردند تا مانع حضور اکثریت اسلام‌گراها در پارلمان شوند. بدین ترتیب الجزایر شاهد کشته شدن بیش از 200 هزار تن و عقب ماندگی 10 ساله بوده و همچنان از پیامدهای این مساله رنج می‌برد.

درگیری‌های اصلی در جریان روند دموکراتیک برای به دست آوردن راس هرم قدرت در مصر از روز سه شنبه یعنی اعلام نتایج مرحله نخست انتخابات آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد که میزان مشارکت مردم در مرحله دوم انتخابات به اوج خود برسد چرا که شاهد رقابت میان یک نامزد وابسته به نظام گذشته و نامزد اسلام‌گرا هستیم.

نمی‌دانیم که چگونه احمد شفیق توانست خود را به صفوف نخست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برساند به طوری که جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب به جایگاه پنجم نزول کرد.

نمی‌توانیم به طور حتم بگوییم که سازوکاری برای بازسازی عوامل نظام سابق به صورت مخفیانه عمل می‌کرده تا مانع رسیدن اسلام‌گراها به پست‌های کلیدی در کشور شود، اما می‌توانیم بگوییم که اتاق فکر مخفیانه‌ای برای طرح‌ریزی سیاست‌ها و رهبری کردن تبلیغات انتخاباتی احمد شفیق با هدف رساندن وی به مرحله دوم انتخابات مصر فعالیت می‌کرده است و بعید نیست که عمر سلیمان،رئیس سازمان اطلاعات دوره حسنی مبارک یکی از افراد شرکت کننده در این اتاق فکر باشد. عمر سلیمان از روند انتخابات مصر و مشارکت در این انتخابات دور نبوده است، بلکه عقب نشینی وی از نامزدی در این انتخابات نیز برنامه‌ریزی شده بود، به طوری که وی سه روز قبل از آغاز رای گیری در مصر همگان را به کودتای نظامی در صورت پیروزی نامزد اسلام‌گراها در رقابت‌های انتخاباتی تهدید کرده بود.

مردم مصر بار دیگر همگان را شگفت زده کردند، چرا که با نظم و ترتیب خاصی در صف‌های طولانی به مدت چندین ساعت برای انداختن رای خود در صندوق‌های اخذ رای ایستادند. این درحالی بود که گرمای شدید در استان‌های مختلف این کشور مانع مشارکت آنها در روند انتخاباتی نشد.

در حال حاضر مصر تغییر کرده است و می‌بینیم که عامه مردم به ویژه جوانان این کشور خواهان آن هستند که این تغییر، کشور را به سمت پیشرفت رهبری کند و بار دیگر حاکمیت و کرامت خود را که از مهمترین اهداف انقلاب است به دست آورند.

مطمئنا مردم مصر با حضور در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نامزدی را انتخاب خواهند کرد که برای کشورشان سودمندتر باشد نه برای آمریکا و یا اسرائیل.

آنچه ما را نگران کرده سخنان عمر سلیمان است که طی آن تاکید کرده رئیس جمهوری آینده مصر نباید اسلام‌گرا باشد و اگر چنین اتفاقی بیافتد ممکن است کودتای نظامی در کشور رخ دهد. این تهدید نشان می‌دهد که عمر سلیمان همچنان در اتاق فکر بازسازی عوامل نظام سابق از طریق انتخابات، حضور دارد اما مردم مصر که نظام حسنی مبارک را کمتر از 20 روز ساقط کردند از چنین تهدیداتی نخواهند ترسید.»



نظر شما :