جزییات گزارش آژانس درباره ایران

۰۶ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۴ کد : ۱۹۰۱۸۷۴ سرخط اخبار

یک روز پس از انجام مذاکرات دو روزه ایران با 1+5 و در حالی‌ که مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در طول این مذاکرات بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران تاکید کرد، گزارش مغرضانه آژانس منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز در گزارش جنجالی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ادعا شده است: ایران ظرفیت احتمالی خود برای تولید مواد هسته‌یی حساس را با نصب صدها سانتریفیوژ جدید در سایت زیرزمینی‌اش افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به نظر می‌رسد لحن و محتوای گزارشش تحت تاثیر القائات و فشار رسانه‌های غربی تنظیم شده است، روز جمعه مدعی شد: تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده «فعالیت‌هایی گسترده» در مجتمع نظامی پارچین است که بازرسان خواستار بازرسی از آن هستند.

گزارش محرمانه آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ب اساس آن‌چه رویترز منتشر کرده، هم‌چنین ادعا کرده است:بازرسان آژانس اثراتی از اورانیوم غنی‌ شده تا بیش از 27 درصد را در سایت فردوی ایران یافته‌اند که بیشتر از سطح 20 درصدی است که تهران به طور رسمی به آژانس اعلام کرده بود.

در این گزارش آمده است که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که اورانیوم با غنای بالاتر «ممکن است برای دلایل فنی که از کنترل اپراتور خارج است اتفاق بیفتد».

در این گزارش جدید علاوه بر آن آمده است: ایران 368 سانتریفیوژ جدید در فردو نصب کرده است که تعداد آن افزایش 50 درصدی داشته است، اما هنوز مواد لازم برای غنی‌سازی را به این سانتریفیوژها تزریق نکرده است.

در این گزارش هم‌چنین آمده است: ایران ذخایر اورانیوم با غنای بالای خود را در ماه مه از حدود 110 کیلوگرم سه ماه پیش به حدود 145 کیلوگرم رسانده است.

آژانس در این گزارش مدعیانه می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای که در ماه میلادی جاری برای ایران ارسال شد،‌ اعلام کرد که نیازمند «دسترسی زود هنگام» به پارچین است. ایران بارها درخواست آژانس را رد کرده و تاکید داشته است که پارچین یک پایگاه نظامی متعارف است که خارج از حوزه بازرسان هسته‌یی آژانس می‌باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که از ایران خواسته است که به یک توافقنامه نهایی برای دادن اجازه به بازرسان آژانس به منظور تداوم تحقیقات درازمدت‌شان درباره برنامه هسته‌یی ایران سرعت بخشد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از مذاکرات با مقامات ایرانی در تهران،‌ اعلام کرد که دو طرف به چنین توافقنامه‌ای نزدیک شده‌‌اند، گرچه پیش از نهایی شدن آن «برخی اختلاف نظرها وجود دارد».

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پنجشنبه‌شب پس از پایان مذاکرات در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران طبق ان‌پی‌تی به وظایف خود عمل می‌کند و یک عضو فعال ان‌پی‌تی و مدعی برای خلع سلاح است، افزود: ما می‌گوییم که دستیابی به انرژی صلح‌آمیز برای تمام اعضای ان‌پی‌تی و استفاده از آن یک حق است و باید به آن احترام گذاشت.

نظر شما :