کلینتون: پیش از دور سوم مذاکرات از شدت تحریم‌ها علیه ایران نمی‌کاهیم

۰۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۱ کد : ۱۹۰۱۸۷۲ سرخط اخبار
 
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش پیش از دور سوم مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌‌یی تهران از شدت تحریم‌ها علیه ایران نخواهد کاست.

به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون روز پنجشنبه چند ساعت پس از پایان مذاکرات بین ایران و 1+5 در بغداد در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت:‌ در حالی که زمینه این مذاکرات را فراهم می‌کنیم، اعمال فشار را نیز به عنوان بخشی از رویکرد دو سویه‌مان حفظ خواهیم کرد. در این مدت همه تحریم‌هایمان به قوت خود باقی است و همچنان رو به جلو حرکت می‌کنند.

به گزارش رویترز، قدرت‌های غربی اصرار دارند که تهران قبل از کاهش تحریم‌ها دست به توقف فعالیت‌های غنی‌سازی‌ بزند.

کلینتون رویکرد محتاطانه‌ای را در ارزیابی نشست بغداد اتخاذ کرد اما ظاهرا از اینکه کشورهای عضو 1+5 توانستند پس از یک سال دو دور مذاکرات جدی با ایران داشته باشند، دلگرم شده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: به وضوح در زمینه مسائلی که دو طرف آن را امکان‌پذیر می‌دانند شکاف‌هایی وجود داشته است و ما فکر می‌کنیم اکنون انتخاب با خود ایران است که برای پر کردن این شکاف‌ها تلاش کند.

کلینتون افزود: در عین حال باید بگویم که این دومین دور از دیدارهای جدید پس از یک شکاف تقریبا 15 ماهه بود که در طول آن هیچ گفت‌وگو و ارتباطی درباره هیچ یک از این مسایل صورت نگرفت.

به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانتیور، به نظر می‌رسد کلینتون با تکرار آنچه که اعتماد بی‌سابقه قدرت‌های جهانی در رویکردشان در قبال ایران می‌خواند، سعی دارد جلوی انتقادات احتمالی از زمان مذاکرات را بگیرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام آمریکایی در پایان مذاکرات بغداد گفت که این مذاکرات در آغاز یک روند دقیق و درازمدت قرار دارد.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما به انتها نرسیده‌ایم.

دیپلمات‌های گروه 1+5 حاضر نشدند اعمال تحریم‌های شدیدتر جدید را به تعویق بیندازند ولی این مقام آمریکایی گفت که به عنوان بخشی از یک توافقنامه برخی محدودیت‌‌ها می‌تواند برداشته شود.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود نوشت که این مذاکرات گام کوچکی در یک پروسه مذاکراتی بسیار ظریف و حساس تلقی می‌شوند که احتمالا چند ماه به طول خواهند انجامید.

این مقام آمریکایی گفت که هنوز برای گفت‌وگو درباره اینکه آیا قدرت‌های جهانی به تهران اجازه خواهند داد که غنی‌سازی اورانیومش را تا درصد کمتری حفظ کند یا خیر، خیلی زود است. 

نظر شما :