انگلیس به مذاکرات بغداد واکنش نشان داد

۰۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۰۱۸۵۷ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه انگلیس پس از پایان نشست دو روزه گروه 1+5 و ایران در بغداد اعلام کرد شش کشور آماده‌اند تا گام‌های ملموسی برای اعتمادسازی بردارند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، "ویلیام هیگ" در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه انگلیس در واکنش به مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در بغداد منتشر شد گفت روشن است که اختلافات قابل توجهی میان دو طرف باقی مانده است.

وی در ادامه گفت: گفت‌وگوهای میان ایران و قدرت‌های جهان در بغداد با پیشرفت محدودی خاتمه یافت. در حالیکه بحث جدی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران از جمله نگرانی‌های کلیدی درباره غنی‌سازی 20 درصد وجود دارد اما اختلافات قابل توجهی باقی مانده است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین بدون اشاره به همکاری‌های گسترده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سفر هفته گذشته مدیر کل این نهاد سازمان ملل به تهران، خواستار گام‌های فوری و ملموس ایران برای حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای این کشور شد.

در حالیکه "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در کنفرانس خبری پس از مذاکرات بغداد بر اینکه ایران همواره تاکید کرده که راهبرد فشار-گفت‌وگو به پایان رسیده و باید راهبرد گفت‌وگو-همکاری دنبال شود اشاره کرد، اما هیگ باز هم از رویکرد فشار قدرت‌های غربی دست برنداشت و به تحریم‌های تشدیدیافته علیه ایران در صورتیکه تهران به طور جدی به روند گام‌ به گام پاسخ جدی ندهد، هشدار داد.

وی در ادامه گفت: شش کشور متحد و آماده هستند تا گام‌های ملموسی برای اعتمادسازی بردارند. در راستای اقدامات متقابل، رویکرد گام به گامی که در استانبول بر سر آن توافق شد، ما به طور مفصل این گام‌ها را مشخص کرده‌ایم و امیدواریم ایران این گام‌ها را بردارد ما پاسخ آن را بدهیم. ما همچنان منتظر ایران هستیم تا به طور کامل در این خصوص تعامل کند.

اظهارات هیگ در خصوص اعتمادسازی پس از آن مطرح شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی در کنفرانس خبری پس از نشست بغداد داشتن چرخه سوخت و غنی‌سازی را حق مسلم مردم ایران خواند و گفت: باید اعتماد ملت ایران جلب شود.




نظر شما :