هفتمین یادداشت از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

آمریکا مقصر هرگونه جنگ با ایران است

۰۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۰۱۸۴۶ اخبار اصلی
اسلامی‌های سنی که غالب جهان اسلام را تشکیل می‌دهند، دو دوشمن دارند، امریکا و اسرائیل. برای همین فرقی نمی‌کند که اسرائیل یا امریکا به ایران حمله کنند برای این که در آخر می‌گویند دشمن امریکایی – اسرائیلی به ایران حمله کرد.
آمریکا مقصر هرگونه جنگ با ایران است
دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت‌های سرکیس نعوم، روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور و از چهره‌های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه‌های مختلف روزنامه‌نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می‌شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت‌ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می‌دهد در دیدارش با مقام‌های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته‌اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی‌آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می‌کند، از این رو خواننده می‌تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده‌ای را می‌داند که کمتر ردی از آنها در رسانه‌ها دیده می‌شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت‌ها به روز بودن آنها و هم‌زمانی‌شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه‌ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت‌ها حالت گفت‌وگو بودن آنها با مقام‌های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می‌دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال‌های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت‌ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می‌کند، همگی این یادداشت‌ها را ترجمه و منتشر کند.

در این جا هفتمین بخش از این سلسله یادداشت‌ها پیش رویتان قرار می‌گیرد:

به مسئول عالی‌رتبه سابق که در حال حاضر در یکی از اداره‌های مهم امریکایی کار می‌کند و کارهای پژوهشی انجام می‌دهد، گفتم که برخی معتقدند که اگر امریکا به جای اسرائیل به ایران حمله کند، بهتر است چرا که در آن صورت طرفداری جامعه عربی را پشت سر خود نخواهد داشت، خصوصا اکنون که در حال حمایت از سوریه است، گفت: «شاید چنین حرفی صحیح باشد، اما همان طور که گفتم، اسلامی‌های سنی که غالب جهان اسلام را تشکیل می‌دهند، دو دوشمن دارند، امریکا و اسرائیل. برای همین فرقی نمی‌کند که اسرائیل یا امریکا به ایران حمله کنند برای این که در آخر می‌گویند دشمن امریکایی – اسرائیلی به ایران حمله کرد.»

پرسیدم نظرت درباره فلسطینی‌ها و مشکلاتشان و همچنین فرایند صلح میان آنها با اسرائیلی‌ها چیست؟ آیا کم اهمیت شده یا این که دوباره به اولویت جامعه جهانی باز می‌گردد؟ جواب داد: «قصه این نیست که به اولویت باز می‌گردد یا خیر بلکه مشکلی وجود دارد و آن این که عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی نمی‌خواهد کاری کند. شاید مثل آن‌چه بعضی‌ نزدیکان او می‌گویند، در حال تبدیل شدن به عرفات دیگر است. یک بار قبول می‌کند، یک بار رد می‌کند، یک بار مانور می‌دهد، یک بار موضعش را عوض می‌کند ولی در نهایت به هیچ چیز التزام ندارد. اما به هر حال پادشاه اردن، ملک عبدالله دوم توانست از طریق نتانیاهو امور خوبی برای عباس و فلسطینی‌ها به دست آورد، این را به او هم گفته ولی او رد کرده است. چرا؟ من معتقدم اومی‌ترسد که اسلام‌گرایان و اخوان المسلمین در منطقه قدرت بگیرند و بدین ترتیب حماس تقویت شود و او ضعیف شود. آن‌چه برای او مهم است، وضعیت خودش و خانواده‌اش و فرزندانش است. اما آن‌چه میان اسرائیل و غزه می‌گذرد باب میل حماس نیست. و آن‌چه می‌بینیم این است که هر چه ایران علیه اسرائیل خواست در حال اجرا است، الآن حرکت جهاد اسلامی فلسطینی کارهایی که ایران می‌خواهد را انجام می‌دهد. قطعا به نظر من می‌توان جلوی این نفوذ را گرفت. ولی هیچ کس تضمین نمی‌کند. قطعا ما هم از عباس می‌خواهیم که جواب دهد. انتظار داریم دست از تلاش‌های غیرجدی‌اش مثل همان کاری که برای عضویت فلسطین در سازمان ملل کرد، بردارد. ما می‌دانیم که کرانه باختری در وضعیت امنیتی و اقتصادی خوبی به سر می‌برد. سلام فیاض، نخست‌وزیر را دوست داریم و با او تعامل می‌کنیم. ما 22 درصد کمک‌های کرانه باختری را تامین می‌کنیم، نمی‌خواهیم در وضعیت‌های سخت مجبور شویم کمک‌ها را قطع کنیم. انتظار می‌رود در صورتی که فلسطینی‌ها دست به کارهای محدودکننده‌ای زدند، ما هم قانون قطع همکاری‌ها یا توقف کمک‌ها یا تعلیق آنها را عملی کنیم.»

پرسیدم، نظرت درباره اردن چیست؟ جواب داد: «ملک عبدالله دوم از حماس بسیار می‌ترسد. برای همین تلاش می‌کند که میان محمود عباس و اسرائیل میانجی‌گری کند. او از اخوان المسلمین هم می‌ترسد.» و حرفش را این گونه تمام کرد که «ایران هسته‌ای نظامی رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه راه خواهد انداخت. عربستان هم همین کار را خواهد کرد و مصر نیز به رغم ضعفش به دنبال همین کار خواهد رفت. عربستان می‌تواند سریع‌تر به بمب هسته‌ای برسد چرا که می‌تواند آن را از پاکستان بگیرد.»

 

نظر شما :