ایران در بغداد از غرب امتیاز می‌گیرد

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۹ کد : ۱۹۰۱۷۵۳ سرخط اخبار

خبرگزاری آمریکایی در گزارشی با اشاره به شروع مذاکرات بغداد نوشت: هدف ایران از این مذاکرات گرفتن امتیازاتی از طرف غربی است.

 

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، مذاکرات گروه 1+5 و ایران در بغداد در مورد پرونده هسته‌ای ایران از ساعاتی پیش در بغداد پایتخت عراق شروع شد.

مذاکره کنندگان از آمریکا و 5 قدرت جهانی دیگر با دیپلمات‌های ایرانی در مورد اهداف خاصی که سال‌ها در مورد آن به بن بست رسیده بودند گفتگو و مذاکره می‌کنند.

ایران از گروه 1+5 خواسته است که برنامه زمانبندی و گام‌های رو به جلوی خود را در مورد پرونده هسته‌ای ایران ارائه کند.

این گزارش افزود: فشارها از جانب ایران بازتاب دهنده تلاش‌های این کشور برای گرفتن امتیاز از غرب در مورد تحریم‌ها در مقابل کاستن از فعالیتهای هسته ای خود به ویژه در مورد غنی سازی اورانیوم است.

بنابراین گزارش، تهران امیدوار است بغداد را با یک چارچوب مشخص برای توافق سازی در آینده ترک کند. دیپلماتهای غربی نیز دغدغه‌های مشابهی دارند. عده‌ای نیز معتقدند که مذاکرات بغداد پیشرفت رو به جلو خواهد بود.

این درحالیست که اهداف فوری آمریکا از این مذاکرات مبهم است اما مقامات آمریکایی گفته اند که این مذاکرات جدی بودن ایران را ارزیابی می‌کند و عناصر توافقات احتمالی را آشکار خواهد کرد.

این گزارش افزود: علیرغم توافقات صورت گرفته میان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران در هفته جاری، آمریکا تمایل کمی برای معامله با ایران از خود نشان داده است.

این موضوع در صحبتهای "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید مشهود بود. وی توافقات ایران و آژانس را گامی رو به جلو خواند اما تاکید کرد که دولت آمریکا براساس اقدامات ایران تصمیم گیری خواهد کرد نه تصمیمات و وعده‌های این کشور.

براساس این گزارش، مذاکرات گروه 1+5 و ایران در بغداد، که یک ماه بعد از مذاکرات استانبول که به عنوان یخ شکن بن بست یک ساله مذاکرات مطرح بود می‌تواند گامی رو به جلو در این پرونده باشد.

کاهش قیمت جهانی نفت بعد از 7 ماه به زیر 91 دلار در هر بشکه نیز نشان از امیدواری‌ها برای پیشرفت در مذاکرات دارد.




نظر شما :