آشنایی با نماینده چین در مذاکرات+ تصاویر

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۹۰۱۷۳۹ سرخط اخبار

در گزارش زیر بیوگرافی و سوابق و فعالیت‌های دیپلماتیک نماینده چین در مسائل مروبط به پرونده هسته ای ایران و مواضع و اظهارات وی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش فارس، "ما ژائوشو" (Ma Zhaoxu) متولد 1963 است و حوزه‌های تخصصی وی در وزارت خارجه، سازمان‌های بین‌المللی و کنفرانس‌ها، کنترل تسلیحات و اطلاعات است.

از سال 1987 تا سال 1990 وی رایزن دپارتمان سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه جین بوده است.

در سال‌های 1990 تا 1993 ژائوشو به عنوان رایزن و دبیر سوم نماینده دائم چین در سازمان ملل خدمت کرده است.

رئیس هیات چینی در استانبول یک سال نیز (1994) به عنوان معاون و مدیر دپارتمان سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه چین خدمت کرده است.

وی مدرک دکترای خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه اقتصاد لندن در سال 1995 اخذ کرده است.

در سالهای 1996 تا 1999، معاون، مدیر و مشاور شورای روابط خارجی چین بوده است.

در سال‌های 2001 تا 2002 سفیر چین در انگلیس و ایرلند شمالی و در سال‌های 2002 تا 2004 نیز سفیر چین در بلژیک و نماینده چین در اتحادیه اروپا بوده است.

وی در سال 2011 نیز به عنوان معاون وزیر خارجه چین منصوب شده است و تاکنون در این سمت باقی مانده است.

سفر ما ژائوشو به تهران

دولت چین که خواهان از سرگیری مذاکرات ایران و گروه 1+5 بعد از یک سال توقف مذاکرات بود برای تسریع در این روند نماینده ویژه خود را به تهران اعزام کرد.

ماژائو شو دستیار ویژه وزیر خارجه چین صبح یکشنبه 23 بهمن 1390 (12 فوریه 2012) برای گفت‌وگو درباره پرونده هسته ای ایران وارد تهران شد.

دور اول مذاکرات این مقام چینی با "علی باقری" معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت.

ما ژائوشو دستیار وزیر امور خارجه چین در سفر به ایران پیگیر «تحقق ازسر گیری زودهنگام مذاکرات» بین ایران و شش کشور شد.

وی در دیدار با علی باقری گفت: ما پیوسته از این نظر که گفت‌وگو و همکاری راه درست برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران است، حمایت می کنیم.

ژائوشو: آژانس همکاری خود را با ایران تقویت کند

ما ژائوشو بعد از مذاکرات خود در تهران گفت: به دعوت معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به تهران آمده ام و هدف ما این است طرف های ذی ربط برای از سر گیری هر چه زودتر مذاکرات درباره موضوع هسته ای ایران تلاش کنند و در مسیر گفت‌وگو و همکاری قرار گیرند.

ماژائو شو با اشاره به دیدار خود با جلیلی افزود: در دیدار و گفت‌وگوهای مفصل و صادقانه با آقای باقری هم تأکید کردم که موضوع هسته ای ایران جدی و پیچیده است و طرف های ذی ربط باید به طور متقابل بر گفتگو و همکاری پافشاری و سعی کنند روند گفتگوها هر چه سریع تر آغاز شود.

وی گفت: اکنون لازم است مذاکرات ایران و گروه 1+5 هر چه سریع تر از سر گرفته شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خود را با ایران تقویت کند و با هم در پی راه مؤثری برای حل و فصل مسائل باشند.

ژائو شو به عنوان رئیس هیات دیپلماتیک چین به مذاکرات استانبول فرستاده شد

ژائو شو که به عنوان رئیس هیات دیپلماتیک چینی و به عنوان فردی آگاه به پرونده هسته‌ای ایران به مذاکرات استانبول آمده بود پیش از آغاز مذاکرات با علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی در محل کنسولگری ایران در استانبول دیدار و گفت‌وگو کرد.

باقری و نماینده چین

نماینده چین در این دیدار ایده‌هایی درباره چگونگی حرکت روبه جلو ارائه کرد.

دستیار وزیر خارجه چین در این دیدار گفت: دور اول گفت‌وگوها باید متمرکز بر تعیین اصول کلی و اهداف گفت و گو باشد تا یک شروع آرام از روند گفت و گوها را تضمین کند.

علی باقری نیز در این دیدار گفت: ایران با ابتکار عمل و رویکردی سازنده وارد مذاکرات شده است.

 

نماینده چین در استانبول بر کاهش رویکرد خصمانه غرب علیه ایران تاکید کرد

معاون وزیر خارجه چین در استانبول تاکید کرد که کشورش بر پی‌گیری جدی دستور کار همکاری با ایران تاکید دارد.

نماینده چین در مذاکرات ایران و گروه 1+5 با ارائه گزارشی از دیدار مدیران کل گروه 1+5 در لندن که یک هفته قبل از مذاکرات استانبول انجام شد اظهار داشت که 1+5 به توافقات انجام شده در ژنو از جمله دستور کار گفت‌وگو برای همکاری پای‌بند است.

نماینده چین همچنین بر ضرورت کاهش رویکرد خصمانه نسبت به ایران تاکید و ایده هایی درباره چگونگی حرکت به جلو ارائه کرد.

دیدار علی باقری با ما ژائو شو در پکن بعد از مذاکرات استانبول

علی باقری معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (12 و 13 اردیبهشت ماه) به پکن کرد و در دیدار با مقام های چین علاوه بر مناسبات دوجانبه، بحث‌های جدی و مهمی درباره گفتگوهای ایران و 1+5 انجام گرفت.

بعد از آنکه در مذاکرات استانبول 2 مقرر شد معاونان "سعید جلیلی" و "کاترین اشتون" چارچوب مذاکرات دور بعد در بغداد را تدوین کنند، علی باقری به پکن پایتخت چین سفر کرد و با ماژائوشو معاون وزیر امور خارجه این کشور به رایزنی پرداخت.

آخرین اظهارنظر ژائوشو در مورد پرونده هسته‌ای ایران قبل از مذاکرات بغداد

"ما ژائو شو" نماینده چین در مذاکرات بغداد در مصاحبه با خبرنگاران چینی دو روز قبل از مذاکرات بغداد گفت: مذاکرات بغداد نشان دهنده اراده همه طرف‌ها برای حل این موضوع از طریق گفت‌وگو و مذاکره است.

نماینده چین در موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد که گفتگوهای بغداد اگر به خوبی پیش برود باعث همگرایی مثبتی میان دو طرف می‌شود و این موضع باعث ارتقای ثبات در موضوع هسته‌ای ایران و متعاقب آن ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای شود.

ژائوشو در مورد نقش چین در این مذاکرات گفت: چین از همان ابتدا به دنبال روند گفتگو بود و ما تلاش می‌کنیم که نقش سازنده خود را در بغداد نیز ادامه دهیم و امیدواریم این مهم در بغداد نتیجه بدهد.

ژائوشو تصریح کرد که همه طرف‌های این پرونده باید برای توسعه اجماع جمعی تلاش کنند و فرایند اعتمادسازی میان طرفین را گام به گام ارتقا دهند.

وی همچنین به همه طرفین توصیه کرد که ضمن احترام به یکدیگر به نگرانی‌های یکدیگر نیز احترام بگذارند و محیط مثبتی برای مذاکرات فراهم کنند.




نظر شما :