تشدید درگیری‌ها در لبنان بر سر سوریه

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۳ کد : ۱۹۰۱۷۳۶ سرخط اخبار

درگیری‌ها بر سر حمایت از حکومت بشار اسد یا مخالفت با آن به لبنان کشیده شده و با ربوده شدن تعدادی از اتباع شیعه لبنانی در شهر حلب سوریه از سوی مخالفان حکومت اسد که واکنش سید حسن نصرالله را نیز در پی داشته است، این درگیری‌ها بیش از پیش نمایان شده است.

به گزارش ایسنا، درگیری‌‌ها در لبنان بر سر سوریه زمانی بالا گرفت که روز یکشنبه یک روحانی ضد دولت سوریه و محافظش توسط یک سرباز لبنانی در یک ایست بازرسی در شمال لبنان کشته شدند.

کشته شدن این دو نفر درگیری‌هایی را بین طرفداران و مخالفان سوریه به راه انداخت که در جریان آن دست کم ۲ نفر کشته و ۱۸ نفر مجروح شده‌اند.

در همین حال روز سه شنبه پس از آزادی "شادی المولوی"، رهبر سنی‌ها با وثیقه، تنش‌ها کمتر شد. مولوی که از منتقدان سرسخت دولت سوریه است به اتهام ارتباط داشتن با گروههای تندرو، بازداشت شده بود.

با آزادی وی تحصن هوادارانش در طرابلس پایان یافت و به دنبال آن راه‌های موجود در این شهر باز شد.

به گزارش شبکه خبری المنار، صقر صقر، قاضی دادگاه لبنان عنوان داشت: شادی المولوی که طی 10 روز گذشته در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان از سوی نیروهای امنیتی این کشور به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی بازداشت شده بود با قرار وثیقه به ارزش 500 هزار لیره لبنان آزاد شد.

منابع قضایی آگاه عنوان داشتند: المولوی در تحقیقات اولیه اعتراف کرد که کد مخصوص به اعضای القاعده و افرادی را که مورد اطمینان این گروه تروریستی هستند در اختیار دارد.

المولوی معتقد بود که بازداشت وی با انگیزه‌های سیاسی و به دلیل حمایت وی از "آوارگان سوری" صورت گرفته است.

پس از آزادی المولوی تعدادی از جوانان لبنانی در استقبال از وی در میدان "الکرامی" واقع در طرابلس تجمع کردند و تحصن شکل گرفته در این میدان که در اعتراض به بازداشت وی انجام شده بود، پایان یافت. راه‌های بسته شده از سوی هواداران المولوی نیز در طرابلس به دنبال آزادی وی باز شد.

هم‌زمان، آدم ربایی ۱۳ زائر شیعه لبنانی در سوریه باعث خشم تظاهرکنندگان در بیروت شده است و نگرانی‌هایی را درباره تنش‌ها و درگیریهای جدید در لبنان به وجود آورده است.

پس از آتش زدن لاستیک اتومبیل‌ها و مسدود کردن خیابان‌ها، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، از تظاهرکنندگان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

به گزارش بی.بی.سی، این زائران پس از زیارت چند مکان مقدس شیعیان در ایران از طریق سوریه در حال بازگشت به لبنان بودند.

آدم ربایان پس از متوقف کردن اتوبوس، زنان را آزاد کردند و آنها اکنون در شهر حلب سوریه هستند.

یکی از این زنان به تلویزیون الجدید لبنان گفت: "زمانی که ما از مرز گذشتیم، ۴۰ مرد مسلح اتوبوس را متوقف کردند و اتوبوس را به سمت یک باغ بردند. آنها از زنان خواستند تا در اتوبوس بمانند و مردها از اتوبوس خارج شوند."

قوم و خویش یکی از گروگان‌ها به خبرگزاری رویترز گفته است که "ارتش آزاد سوریه" این زائران را ربوده و برای آزادی زائران، خواستار آزادی اعضای گروه خود شده که اکنون در حلب هستند.

مخالفان دولت سوریه، هم گزارش داده‌اند که ارتش سوریه عملیات گسترده‌ای را در منطقه انجام داده‌اند.

"عدنان منصور"، وزیر خارجه لبنان در واکنش به ربوده شدن این اتباع لبنانی در حلب عنوان داشت: این افراد در حال حاضر نزد یک گروه سوری مخالف هستند و تلاش‌ها برای آزادی آنها از طریق میانجی‌گر‌ها در جریان است.

وی در ادامه افزود: ما این مساله را با وزرای خارجه کشورهای عربی، وزیر خارجه ترکیه و دبیرکل اتحادیه عرب مطرح کرده‌ایم. ممکن است این افراد فردا (پنجشنبه) آزاد شوند و گروه‌های آگاه به ما گفتند که اتباع لبنانی توسط گروه‌های مخالف سوری ربوده شده‌اند.

در همین حال پس از سخنرانی سید حسن نصرالله در تلویزیون که برای آرام کردن اوضاع بود، تظاهرات متوقف شد. دبیرکل حزب‌الله گفت که چنین رفتاری "شدیدا ممنوع" است.

سید حسن نصرالله گفت: "ما شب و روز تلاش خواهیم کرد تا این عزیزان دوباره نزد ما بازگردند."

از سوی دیگر "نجیب میقاتی"، نخست وزیر لبنان نیز عنوان داشت: من همچنان به وظایف خود عمل می‌کنم و به دنبال این حوادث استعفا نخواهم داد.

اخیرا به دنبال کشته شدن یکی از شیوخ برجسته لبنان به دست ارتش این کشور در یک ایست بازرسی درگیری‌هایی میان هواداران جریان "المستقبل" وابسته به سعد الحریری و نیروهای ارتش به وقوع پیوسته است.

میقاتی در ادامه و در واکنش به وقوع این درگیری‌ها و درخواست برخی افراد برای استعفایش افزود: برخی تلاش دارند تا کشور را از بین ببرند اما من در پست خود برای ممانعت از این مساله باقی خواهم ماند.

میقاتی همچنین تاکید کرد: سیستم قضایی این کشور اقدامات لازم را درخصوص انجام تحقیقات از نیروهای ارتش در این خصوص انجام داده است و هیچ کس نباید خود را برتر از قانون بداند.

در طول تاریخ دو کشور، سیاست سوریه و لبنان در هم پیچیده است. سوریه به مدت ۲۹ سال در لبنان حضور نظامی داشت و بالاخره در سال ۲۰۰۵ ارتش خود را از این کشور بیرون کشید اما هنوز یکی از عوامل تاثیرگذار در لبنان است و حالا احزاب سیاسی این کشور خود را به عنوان مخالف یا موافق سوریه معرفی می‌کنند.


نظر شما :