احمدی‌نژاد به نشست شانگهای می‌رود

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۰۱۷۳۳ سرخط اخبار

یک دیپلمات عالی رتبه چین از سفر محمود احمدی‌نژاد به این کشور برای شرکت در نشست امنیت منطقه‌ای شانگهای و مذاکره با رییس‌جمهور چین درباره‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: چنگ گوئوپینگ ، معاون وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای که ماه ژوئن در پکن برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

سازمان همکاری‌های شانگهای یک مجمع امنیت منطقه‌ای است که اعضای آن چین، روسیه، قزاقستان،‌ قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. ایران نیز به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد.

ر ویترز افزود: نشست شانگهای احتمالا تحت الشعاع حضور احمدی‌نژاد قرار خواهد گرفت که کشورش با غرب درباره برنامه‌ هسته‌یی بحث می‌کند.

چنگ گفت : مطمئنا در نشست وی با رییس‌جمهور هو جینتائو، موضوع هسته‌یی ایران مهم خواهد بود.

سفر احمدی‌نژاد به چین اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا چین یک عضو دائم و دارنده حق وتو در شورای امنیت است که در برابر درخواستهای آمریکا برای تحریم ایران مقاومت کرده است. چین در عین حال یکی از خریداران مهم نفت خام ایران است.

معاون وزیر امور خارجه چین درباره‌ی تحریم‌های جدید ‌آمریکا و تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت ما با دقت از قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل درباره‌ی مساله هسته‌یی ایران پیروی می‌کنیم. اما در عین حال چین با استفاده از تحریم یک جانبه برای واداشتن دیگر کشورها یا صدمه زدن به دیگر کشورها در تجارت با ایران مخالف است.

همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه سفارت ایران در پکن نیز روز چهارشنبه سفر احمدی‌نژاد در ماه آینده میلادی به چین را تایید کرد.

محمد علی ضیایی، سخنگوی سفارت ایران گفت که احمدی‌نژاد برای شرکت در نشست شانگهای چین سفر می‌کند اما " تاریخ دقیق این سفر هنوز تعیین نشده است اما مطمئنا ریس‌جمهور در تاریخ هفتم ژوئن ( 18 خرداد) در چین خواهد بود."

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز در نشست شانگهای که 6 و 7 ژوئن (17 و 18 خرداد) برگزار می‌شود حضور خواهد داشت.

ریاست این نشست را هوجینتائو، رییس جمهور چین به عهده خواهد داشت.

احمدی‌نژاد آخرین بار در سال 2010 به چین سفر کرده بود.


نظر شما :