آذربایجان به فکر پیوستن به ناتو نیست

۰۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۰۱۷۱۶ سرخط اخبار

یکی از سخنگویان وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به خبرگزاری‌های این کشور گفت که کشورش قصد ندارد به هیچ ائتلاف نظامی بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "الما عبدالله اف"، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت که باکو به جنبش‌ غیر متعهدها پیوسته و قصد ندارد به هیچ بلوک نظامی دیگری بپیوندد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وی خاطرنشان کرد: هم اکنون جمهوری آذربایجان به سیاست بی‌طرفی خود وابسته است و قصد ندارد به هیچ بلوک نظامی چون ناتو بپیوندد. همچنین باکو به دنبال پیوستن به موسسات یورو ـ آتلانتیک است. البته عضویت و الحاق دو موضوع متفاوت هستند.

الحان پولوخوف، وزیر خارجه پیشین جمهوری آذربایجان گفته بود که تصمیم پیوستن این کشور به جنبش غیرمتعهدها بر قصد باکو برای الحاق به اروپا اثر نمی‌گذارد.

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به نشست شیکاگو گفت، باکو به ماموریت برقراری صلح خود در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ و پس از آن ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: از سالیان پیشین آذربایجان اقداماتی را برای تضمین صلح و امنیت در افغانستان انجام داده است.

جمهوری آذربایجان و همسایه نزدیک این کشور، گرجستان مسیر ترانزیت مهم برای نیروهای ناتو و آمریکا و تامین مایحتاج این نیروها در افغانستان به شمار می‌روند.

علاوه بر این جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۲ میلادی به همکاری با نیروهای بین المللی برقراری صلح و امنیت در افغانستان (ایساف) پیوست.



نظر شما :