سخنگوی اشتون: هیچ پیشنهاد جدیدی نداریم

۰۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۹۰۱۶۸۶ سرخط اخبار

سخنگوی کاترین اشتون اظهار کرد: هیچ نوع پیشنهاد جدیدی از سوی ما در مذاکراتی که قرار است فردا بین ایران و اعضای 1+5 برگزار شود، وجود ندارد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون که در محل اسکان خبرنگاران حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، اظهار کرد: ما موقعیت‌مان بسیار شفاف است. در استانبول همه چیز مثبت بود و این دفعه باید به مسائل اصلی بپردازیم.

وی درباره محتوای مذاکرات فردا گفت: البته من نمی‌دانم درباره چه چیز دقیقا دو طرف صحبت خواهند داشت.

مان در پاسخ به اینکه آیا کاترین اشتون و 1+5 بسته پیشنهاد جدیدی در این مذاکرات ارائه خواهند کرد، گفت: هیچگونه پیشنهاد جدیدی نداریم. وی تاکید کرد: ما منتظریم ببینیم موضع ایران در این مذاکرات چیست و چه چیز را به این مذاکرات می‌آورند که این در راستای اعتمادسازی است.

سخنگوی اشتون گفت: همه چیز در مذاکرات باید گام به گام و به طور متقابل انجام شود تا به این شکل میان دو طرف اعتمادسازی شود. البته خیلی زود است که درباره مذاکرات فردا چیزی بگوییم.

مان ادامه داد: ما پیشنهادات‌مان همان پیشنهادات قبلی است.

وی همچنین درباره زمان ورود کاترین اشتون به بغداد گفت: او قبل از شروع مذاکرات وارد بغداد می‌شود و امیدواریم هوا برای ورودش خوب باشد.

سفیر ایران در عراق از احتمال تغییر شرایط برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی حاضر در بغداد در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که مقامات عراقی، مذاکرات ایران و 1+5 را «تاریخی» عنوان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: نفس برگزاری نشست ایران و 1+5 در شرایط کنونی و در دوره‌ گذار و انتقال عراق، تاریخی است. مذاکرات ایران و 1+5 موضوعی است که خیلی‌ها توقع نداشتند در بغداد و در شرایط فعلی عراق در این کشور برگزار شود. البته از نگاه عراقی‌ها با توجه به شرایطشان برگزاری این مذاکرات در بغداد تاریخی است.

سفیر ایران در عراق در ادامه افزود: البته اگر این مذاکرات شروع و کلید جدی و سازنده برای حل و فصل مسائل زده شود، یک موضوع تاریخی برای عراقی‌ها و دیگران خواهد بود

وی درباره‌ بدی آب و هوای بغداد و احتمال تاخیر یا لغو پروازهای ورودی به بغداد به‌ویژه هیات 1+5 که قرار است از صبح فردا (چهارشنبه) وارد بغداد شوند و احتمال لغو و تاخیر در برگزاری مذاکرات 1+5 گفت: این احتمال وجود دارد که شرایط برگزاری مذاکرات به خاطر گرد و غبار و وضعیت آب و هوایی عراق، متفاوت از پیش‌بینی‌های صورت گرفته باشد.

وی در عین حال با بیان این‌که مسائل امنیتی، لجستیکی به گفته‌ مقامات عراق برای برگزاری مذاکرات آماده و مهیاست، اظهار امیدواری کرد که وضع جوی عراق فردا چهارشنبه بهبود یابد.

دانایی‌فر گفت: وضعیت گرد و غبار، امروز سه‌شنبه بسیار حاد است، اما مسوولان هواشناسی عراق عنوان کردند که فردا این وضعیت بهتر خواهد شد.

سفیر ایران در عراق درباره‌ میزبانی عراق برای مذاکرات ایران و 1+5 یادآور شد: عراق دو ماه گذشته میزبان اجلاس سران اتحادیه عرب بود که برگزاری این اجلاس در بغداد مخالفینی داشت، اما دولت با مجموعه‌ نیروهای امنیتی و سیاسی و مدیریتی، این قابلیت را از خود نشان دادند و به خوبی آن را برگزار کردند.

وی اظهار کرد: مقامات عراقی پس از برگزاری اجلاس موفق سران اتحادیه عرب، پیشنهاد ایران برای برگزاری نشست با 1+5 را پذیرفتند. مذاکرات ایران و 1+5 در سطح بین‌المللی جایگاه عراق را ارتقا می‌بخشد و اجلاس سران اتحادیه عرب، جایگاه این کشور را در جهان عرب ارتقا داد و عراق را به عرصه‌ تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازگرداند و امیدواریم در آینده کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی در بغداد برگزار شود.

دانایی‌فر درباره‌ی دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با رییس پارلمان عراق گفت: آقای النجیفی در عمان به سر می‌برند و امیدواریم در صورت بهبود شرایط آب و هوا در موعد مقرر به عراق بازگشته و در این صورت این دیدار انجام خواهد شد.

سفیر ایران در عراق در پاسخ به این‌که وزیر خارجه‌ی عراق در اظهاراتی عنوان کرده بود که عراق بیش از یک میزبان در مذاکرات ایران و 1+5 است، اما شب گذشته اعلام کرده است که عراق هیچ دخالتی در این مذاکرات ندارد، تصریح کرد: با شناختی که از آقای زیباری دارم فکر می‌کنم صحبتشان در شب گذشته درست بوده است. البته مقامات عراقی همواره اظهار امیدواری کرده‌اند که بتوانند در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نقش‌آفرین باشند. اما نقش اصلی عراق در مذاکرات، میزبانی است.

دانایی‌فر تاکید کرد: البته اگر این مذاکرات شروع و کلید جدی و سازنده برای حل و فصل مسائل زده شود، یک موضوع تاریخی برای عراقی‌ها و دیگران خواهد بود

سفیر ایران در عراق هم‌چنین گفت: همه‌ی گروه‌ها و جریان‌های عراقی از برگزاری این نشست استقبال کردند.

پروازهای فرودگاه بغداد از صبح امروز(سه‌شنبه) به خاطر بدی آب و هوا و وجود گرد و غبار شدید لغو شده است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، بر اساس اعلام هواشناسی عراق، تمامی پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه بغداد به خاطر گرد و غبار شدید در آسمان عراق، لغو شده است.

با توجه به برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در روز چهارشنبه هفته‌ جاری و این‌که قرار است هیات‌های 1+5 از فردا صبح وارد بغداد شوند، این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه‌ شرایط آب و هوایی، این پروازها به تاخیر افتاده یا لغو شود.

با این حال گفته می‌شود که این وضعیت در عراق عادی است و اغلب پروازها با تاخیر چند ساعته در زمین فرودگاه خواهند نشست.

مذاکرات ایران با 1+5 ظهر فردا (چهارشنبه) آغاز و این مذاکرات دو روزه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد مذاکرات ایران و 1+5 یک روزه و صبح روز چهارشنبه 23 مه آغاز شود، به خاطر تاخیر هیات 1+5 که همگی از شیکاگو به بغداد می‌آیند، در ورود به بغداد این مذاکرات احتمالا ظهر فردا آغاز و تا پنج‌شنبه به طول انجامد.

شایان ذکر است سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 فردا ملاقاتی دوجانبه با کاترین اشتون، هماهنگ کننده 1+5 در گفت‌وگو با ایران خواهد داشت. هنوز زمان این ملاقات مشخص نشده است.

همچنین جلیلی فردا در حاشیه مذاکرات ملاقات‌هایی دوجانبه با برخی از اعضای گروه 1+5 خواهد داشت.

خبرنگار ایسنا اطلاع یافت که معاونان جلیلی و اشتون برای هماهنگی مذاکرات امروز با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو می‌کنند.

برخی از خبرنگاران رسانه‌های خارجی و نیز هیات مطبوعاتی کاترین اشتون از جمله مایکل مان یکی از سخنگویان اشتون در بغداد حضور دارد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ظهر امروز (سه‌شنبه) با نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار می‌کند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به بغداد، هم‌چنین امشب ضیافت شامی به دعوت جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق به افتخار هیات ایرانی برگزار می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان شب گذشته در راس هیات مذاکره‌کننده با 1+5 وارد بغداد پایتخت عراق شد تا در ادامه مذاکرات استانبول که 26 فروردین برگزار شد، گفت‌وگوها از سر گرفته شود.

هیات ایرانی مذاکره‌کننده با 1+5 شب گذشته پس از ورود به بغداد و استقبال هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق به زیارت حرمین کاظمین در نزدیکی شهر بغداد رفت و مورد استقبال مسوولان حرمین شریفین قرار گرفت.

هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود دیدارهای دیگری میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و دیگر مقامات 1+5 و نیز کاترین اشتون، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گیرد.

علی باقری، معاون امنیت بین‌الملل جلیلی نیز دیدار‌هایی با مقامات برخی اعضای 1+5 خواهد داشت.

ایران و 1+5 در پایان مذاکرات استانبول توافق کردند که مذاکرات در بغداد در راستای برداشتن گام‌های متقابل برای همکاری پیگیری شود.

هم‌چنین در مذاکرات استانبول قرار شد که معاونان اشتون و جلیلی، برای تهیه و تدوین چارچوبی جهت همکاری‌های متقابل با یکدیگر مذاکره کنند و بر اساس جمع‌بندی که در مذاکرات میان معاونان اشتون و جلیلی به دست می‌آید، دو طرف در بغداد حاضر شوند و پس از گفت‌وگو و در صورت تفاهم میان دو طرف، به یک جمع‌بندی نهایی دست یابند.

ترکیب هیات نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 به جز نماینده فرانسه که با روی کار آمدن اولاند تغییر پیدا کرده است، همان‌ ترکیبی است که در مذاکرات استانبول 2 حضور داشت.

هم‌چنین قرار است سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، روز سه‌شنبه با برخی از مقامات عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سید عباس عراقچی ـ معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری ـ مشاور وزارت امور خارجه و مصطفی دولت‌یار در این سفر جلیلی را همراهی می‌کنند.

مذاکرات ایران و 1+5 صبح فردا (چهارشنبه) در محل دارالضیافه نزدیک محل نخست‌وزیری عراق برگزار می‌شود.

خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلف از سراسر دنیا طی امروز و فردا برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات مهم ایران و 1+5 وارد بغداد می‌شوند و بنا بر ملاحظات شدید امنیتی و با توجه به برگزاری این مذاکرات در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است و مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی عراق نیز در آن واقع شده است، همگی خبرنگاران و رسانه‌های مختلف در تنها هتل این منطقه ـ هتل الرشید ـ مستقر هستند.

منطقه الخضرا یا همان منطقه سبر از زمان اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده است که تحت تدابیر شدید امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد. پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته از عراق و بازگشت نیروهای نظامی به پایگاه‌ها، تامین امنیت به نیروهای عراقی واگذار شد و در منطقه سبز نیز نیروهای عراقی مستقر شدند. با این حال سایه آمریکایی‌ها هنوز مثل دیوارهای بتنی منطقه سبز بر بغداد که ما از نزدیک با آن مواجه هستیم سنگینی می‌کند.

به گفته برخی مقامات هم‌چنان امنیت این منطقه در دست آمریکایی‌هاست.

بنا بر این گزارش با وجود حساسیت‌های امنیتی عراق و نگرانی کشورهای 1+5 از حضور در این کشور مذاکرات در بغداد انجام خواهد شد و مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که تامین امنیت مذاکرات ایران و 1+5 در سطح بالایی مثل آن چه درباره برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب انجام شده است می‌باشد.

اما به نظر می‌آید به غیر از مسایل امنیتی، موضوع مهم دیگر "ریزگردها"یی باشد که آسمان و زمین عراق و به ویژه بغداد را در بر گرفته‌اند. آسمان بغداد کاملا به رنگ زرد و تیره درآمده است و چشم چشم را نمی‌بیند و در این هوا نفس از شماره می افتد!

با وجود فضای امنیتی و توام با گرد و غبار شدید، فضای حاکم بر گفت‌وگوهای ایران و 1+5 به رغم سفر غیرمنتظره یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مثبت ارزیابی می‌شود.


نظر شما :