آمانو با جلیلی دیدار کرد

۰۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۹ کد : ۱۹۰۱۶۳۹ سرخط اخبار

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مذاکره‌کننده ارشد ایران با 1+5 دیدار کرد.

به گزارش ایسنا یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد روز دوشنبه در سفری یک روزه وارد تهران شد.

آمانو در اولین دیدارش با مقامات کشورمان صبح روز دوشنبه با فریدون عباسی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این دیدار فریدون عباسی با مروری بر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه‌های مختلف و کاربردهای انرژی هسته‌‌یی در زمینه کشاورزی، پزشکی و صنعت بر لزوم همکاری موثرتر آژانس تاکید کرد.

مدیر کل آژانس نیز اطمینان داد که آژانس بیش از گذشته همکاری در زمینه‌های مختلف را گسترش خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه آژانس تنها بازرس نیست، اظهار داشت: ما فعالیت‌های وسیعی در حوزه‌های مبارزه با سرطان، امنیت غذایی و تامین نیاز آب و دیگر کاربردهای انرژی هسته‌‌یی داریم.

همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوها مشکلات موجود صریحاً مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی برای رفع ابهامات و گسترش همکاری‌ها ارائه شد.

هرمان ناکارتس، معاون امور پادمانی آژانس و رافائل ماریانو گروسی، دستیار ویژه آمانو وی را در این دیدار همراهی می‌کردند.

سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، معاون امور بین‌الملل و توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی و مشاور ریاست سازمان در امور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این مذاکرات حضور داشتند.

یوکیا آمانو قبل از سوار شدن به هواپیما برای حرکت به سمت تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفت که "هیچ چیز حتمی نیست، اما من هم چنان مثبت هستم و با روحیه‌ای سازنده به آنجا (تهران) می‌روم."

این دیپلمات ژاپنی با اشاره به مذاکرات انجام گرفته میان ایران و آژانس که هفته گذشته در وین برگزار شد، اظهار کرد: "پیشرفت خوبی در دوره‌های اخیر مذاکرات میان ایران و آژانس حاصل شد. بنابراین فکر می‌کنم که اکنون زمان مناسبی برای بازدید از ایران است و من با مقامات عالی رتبه ایرانی گفت‌وگوهای مستقیمی خواهم داشت.".

هرمان ناکارتس، معاون امور پادمانی و بازرس ارشد آژانس و رافائل ماریانو گروسی، مرد شماره دو آژانس در این سفر آمانو را همراهی می‌کنند.

همچنین خبرگزاری رویترز از وین به نقل از آمانو پیش از سفر به تهران گزارش داد: واقعا فکر می‌کنم اکنون زمان مناسبی برای رسیدن به یک توافق است. هیچ چیز قطعی نیست، اما من همچنان نگاه مثبتی دارم.

سفر آمانو به تهران قبل از مذاکرات ایران و 1+5 که سوم خرداد در بغداد برگزار می‌شود انجام می‌گیرد.

نظر شما :