هشدار روسیه در آستانه مذاکرات بغداد

بوی جنگ به مشام مسکو رسید

۰۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۹۰۱۶۳۷ ترجمه برگزیده
سرگئی ریابکوف گفت که برخی منابع از کشورهای غربی به وی اطلاع داده‌اند که بحث گزینه نظامی علیه ایران به دلیل پیگیری برنامه‌های هسته‌ای‌اش مجددا مطرح شده است.
بوی جنگ به مشام مسکو رسید
دیپلماسی ایرانی: در حالی که 48 ساعت بیشتر به نشست بغداد زمان باقی نمانده است، فشارهای غرب و طرف‌های دیگر مذاکره کننده هسته‌ای برای دریافت امتیازهای بیشتر از ایران یا حداقل ایجاد فضای روانی برای رسیدن به اهدافشان افزایش یافته است. پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، گزارش داد که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز یکشنبه در جریان بازگشت از کشورهای غربی گفت که برخی منابع از کشورهای غربی به وی اطلاع داده‌اند که بحث گزینه نظامی علیه ایران به دلیل پیگیری برنامه‌های هسته‌ای‌اش مجددا مطرح شده است.

ریابکوف این اظهارات را در هواپیما به هنگام بازگشت از کمپ دیوید در ایالت مریلند ایالات متحده امریکا که برای شرکت در نشست هشت کشور بزرگ صنعتی جهان به آن جا سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت.

وی همچنین گفت: «رهبران کشورهای مجموعه 8 گفته‌اند که آمادگی دارند در صورت اعمال تحریم‌های جدید و شدیدتر علیه ایران در تابستان جاری به سراغ ذخیره‌های نفتی بروند تا بتوانند خسارت‌های احتمالی تحریم نفت ایران را جبران کنند. این یکی از نشانه‌های مختلف بسیار از منابع گوناگون است که نشان می‌دهد استفاده از گزینه نظامی علیه ایران در حال بررسی است و احتمال استفاده از آن جدی و ممکن است. ما از کانال‌های مختلف اطلاعاتی به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهد این موضوع در برخی از پایتخت‌ها در حال بررسی است و در وضعیت فعلی بیش از هر زمانی احتمال اجرای آن وجود دارد.»

وی در توضح این منابع مختلف گفت: «ما به طور کلی آنها را از کانال‌های مختلف یا سازمان‌های امنیتی در پایتخت کشورهای مختلف دریافت کرده‌ایم، آنها با ما گفته‌اند که در حال بررسی استفاده از گزینه نظامی هستند.»

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد، بسیار نگرانیم. نمی‌خواهیم که در امور داخلی منطقه دخالت کنیم، دنیا در چند دستگی‌های جدیدی به سر می‌برد و درگیری‌های سیاسی تلخی وجود دارد.

این در حالی است که منابع مختلف غربی صحبت از پیش بینی نتیجه بخش بودن نشست بغداد می‌کنند و ایران نیز ابراز امیدواری کرده است که نشست بغداد موفقیت‌آمیز برگزار شود. همچنین دو طرف امیدوارند که این نشست بتواند نقطه پایانی بر اختلاف‌های موجود بر سر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باشد. ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا جنبه‌های صلح‌آمیز دارد در حالی که غرب بدون ارائه کوچک‌ترین سندی مدعی است که به برنامه هسته‌ای ایران اعتمادی ندارد و احتمال می‌دهد که ایران به دنبال جنگ‌افزارهای هسته‌ای باشد. ادعایی که ایران بارها قویا رد کرده است.

تا کنون روسیه و چین بیشترین تلاش را برای کاهش فشارهای غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران از خود نشان داده‌اند. مسکو حتی هشدار داده است که هر گونه حمله نظامی به ایران می‌تواند تهران را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بیش از هر زمانی ترغیب کند. دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه نیز روز پنج شنبه قبل از سفر به امریکا برای شرکت در نشست جی 8 هشدار داده بود که استفاده از گزینه نظامی علیه ایران یا سوریه می‌تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود و حتی احتمال دارد که کار به یک جنگ هسته‌ای کشیده شود.

ریابکوف همچنین اظهارات برخی رسانه‌ها مبنی بر این که روسیه تلاش دارد که تنش در پرونده هسته‌ای ایران باقی بماند تا بتواند سود بیشتری از افزایش قیمت نفت ببرد را تکذیب کرد.

وی در این باره گفت: «برخی به انتقاد از مواضع روسیه برخواسته و مدعی شده‌اند که ما می‌خواهیم قیمت نفت به بالای 200 دلار در هر بشکه برسد در حالی که به هیچ وجه این اظهارات صحیح نیست. روسیه خواستار ثبات بازار نفت هم به نفع مصرف کنندگان و هم به نفع تولیدکنندگان است و اعتقاد دارد که هر گونه افزایش قیمتی نیز کوتاه مدت خواهد بود.»

معاون سرگئی لاوروف درباره مذاکرات بغداد همچنین گفت: «روسیه مجموعه پیشنهادهایی را برای طرح در مذاکرات بغداد تدارک دیده است و پیش‌بینی می‌کنیم که در این مذاکرات بتوانیم در برابر جامعه جهانی به پیشرفت‌های قابل قبولی برسیم.»

وی درباره پیشنهادهای روسیه گفت: «این پیشنهادها مبتنی بر انجام اقداماتی از سوی ایران برای تجدید اعتماد جامعه جهانی و کاهش تحریم‌ها در برابر این همکاری است و پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف چند هفته آینده با هدف اجتناب از افزایش بحران به نتایج قابل قبولی برسیم. ما نیاز به یک سری اقدامات عملی از سوی جامعه جهانی هستیم تا یک گام رو به جلو برداشته شود.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :