زیان اقتصاد امارات از تحریم ایران

۰۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۹۰۱۶۳۲ سرخط اخبار

صندوق بین المللی پول با اشاره به تبعات تحریم ایران بر اقتصاد امارات پیش بینی کرد کاهش ۳۰ درصدی صادرات به ایران رشد اقتصادی این کشور را 0.3 درصد کاهش دهد و به ویژه صنعت گردشگری و بخش مالی امارات تاثیر منفی ملموسی از تحریم ها بپذیرد.

به گزارش فارس صندوق بین المللی پول در بخشی از گزارش سالانه خود در مورد اقتصاد امارات به تاثیر تحریم های غرب علیه ایران بر این کشور اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش اطلاعات تجاری منتشر شده از سه ماهه سوم سال 2011، نشان می دهد که تحریم های غرب علیه ایران که از ماه ژوئن 2010 اجرا شد موجب کاهش پایدار مبادلات تجاری بین ایران و دوبی نشده است. بلکه صادرات به ایران و سهم آن در حجم کل صادرات دوبی در سال 2011 افزایش داشته است. در این میان، صادرات مجدد از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است، زیرا بیش از 90 درصد مبادلات تجاری با ایران را صادرات مجدد تشکیل داده است.

این سازمان بین المللی در عین حال پیش بینی کرد تحریم ها اثر هرچند معتدلی بر رشد اقتصادی امارات داشته باشد. بر اساس این گزارش تحریم ها می تواند تقاضا از سوی ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و سایر موانع مربوط به تامین منابع مالی و پرداخت ها را تاحدودی کاهش دهد. بر این اساس، کاهش 30 درصدی صادرات به ایران بر رشد تولید ناخالص داخلی امارات به میزان 0.3 درصد تاثیر خواهد گذاشت.

این گزارش نوشت: علاوه بر اهمیت ایران به عنوان یک شریک تجاری برای امارات، این کشور منبع مناسبی در زمینه تقاضا برای خرید املاک و مستغلات، گردشگری و خدمات مالی نیز به شمار می رود. تاثیر تحریم ها بر بازار املاک امارات چندان مشخص نیست.

از سوی دیگر، ایرانیان با مشکلات زیادی برای انجام مبادلات مالی بزرگ در امارات مواجه اند. صنعت گردشگری امارات همچون خدمات مالی، احتمالا تاثیر منفی ملموسی از این تحریم ها خواهد پذیرفت. با این حال، به نظر نمی رسد که خدمات مالی و از جمله ارائه خدمات بانکی جهت انجام مبادلات تجاری، آنچنان که باید وشاید، موجب کاهش سودآوری سیستم بانکی امارات گردد.

نظر شما :