تاکید مقتدی صدر بر مخالفت با دیکتاتوری

۰۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۰۱۵۹۸ سرخط اخبار
نخست وزیر عراق با دعوت از گروه‌ها و احزاب مختلف سیاسی عراق برای مذاکرات همه جانبه برگزاری نشستی بدون پیش شرط را در بغداد خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه اماراتی الاتحاد،‌ نوری المالکی، نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای از تمامی گروه‌ها،‌ احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق خواست تا مذاکرات فراگیر را در عراق آغاز کنند و بر اساس قانون اساسی و به شکلی دموکراسی‌خواهانه مشکلات موجود در کشور را حل‌ و فصل کنند.

وی از گروه‌های عراقی خواست بدون هیچ پیش شرط و موضع‌گیری قبلی نشستی را در بغداد برای بررسی مشکلات موجود در عراق برگزار کنند.
در این بیانیه که از سوی دفتر المالکی یک روز پس از نشست نجف میان رهبران سیاسی عراق منتشر شد، آمده است: همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق را به آغاز گفت‌وگوهای ملی و فراگیر برای برون رفت از وضعیت کنونی دعوت می‌کنم. به گونه‌ای که تمرکز ما بر فعال‌سازی دوباره نهادهای دولتی و خدماتی برای خدمت به ملت عراق باشد.
وی با درخواست از گروه‌های سیاسی عراق برای برگزاری نشست در بغداد گفت: قانون اساسی باید مرجع ما برای حل و فصل اختلافات باشد چرا که قانون اساسی عراق چیزی است که همه ملت به آن رای دادند و به اجرای آن راضی هستند.

نوری المالکی در این بیانیه آورده است: من اطمینان دارم که حل و فصل مشکلات عراق با اراده ملی قابل ممکن است و اگر تصمیم‌ها برای حل‌ و فصل مشکلات جدی باشد و حسن نیت در کار باشد این امر دست یافتنی است.
وی با طبیعی خواندن اختلافات سیاسی کنونی عراق گفت: وجود اختلافات سیاسی طبیعی است اما اختلافات سیاسی در حال عبور از حد معقول خود است و این مساله‌ای است که ملت عراق آن را قبول نمی‌کنند چرا که ملت انتظار خدمت را از دولت دارند.

از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پاسخ به یکی از طرفداران خود در خصوص نتایج نشست نجف گفت: مهم‌ترین نتیجه‌ای که در این نشست حاصل شد این بود که همگان بر رد دیکتاتوری و تک‌روی در به دست گرفتن قدرت در عراق تاکید دارند و این بهترین نتیجه‌ای بود که نمایندگان فهرست العرقیه،‌ ائتلاف کردستان عراق، کنگره ملی و جریان صدر به آن دست یافتند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین چیز در عراق منافع ملت کشور است، گفت: اگر همگان برای کاهش آلام ملت عراق وحدت داشته باشند یقینا عراق پیروز خواهد بود و همگان در عراق دیکتاتوری و تک‌روی را رد می‌کنند.
در همین حال منابع سیاسی عراق اعلام کردند که مقتدی صدر در نشست نجف یک هفته به نوری المالکی و جریان حاکم در این کشور مهلت داده تا خواسته‌ها و تصمیمات رهبران عراق را مبنی بر پایان دادن به خط مشی کنونی دولت تحقق ببخشد.

نظر شما :