امید تهران به توافق با آژانس

آمانو انتظار ندارد از پارچین بازدید کند!

۰۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۹۰۱۵۹۷ اخبار اصلی
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) وارد تهران شد و ابراز امیدواری کرد که توافقی با تهران در خصوص بازرسی از تحقیقات هسته ای مورد تردید حاصل شود. توافقی که احتمالا تهران امیدوار است بتواند به کاهش فشار تحریم های غرب و حذف گزینه نظامی منجر شود.
آمانو انتظار ندارد از پارچین بازدید کند!

دیپلماسی ایرانی:مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) وارد تهران شد و ابراز امیدواری کرد که توافقی با تهران در خصوص بازرسی از تحقیقات هسته ای مورد تردید حاصل شود. توافقی که احتمالا تهران امیدوار است بتواند به کاهش فشار تحریم های غرب و حذف گزینه نظامی منجر شود.

یوکیا آمانو در حالی که وین را به مقصد تهران ترک می کرد در جمع خبرنگاران در فرودگاه اظهار داشت که اکنون زمان صحیحی برای دستیابی به توافق است و در حال حاضر نیز پیشرفت خوبی انجام شده است.

اما باوجود اینکه آمانو در سفری سر زده به تهران آمده و برخی تحلیلگران نسبت به حصول توافق ابراز امیدواری می کنند، تعداد انگشت شماری بر این باورند که تهران بتواند از طریق توافق با آژانس قدرت های غربی را به تعدیل فشار تحریم ها در مذاکرات روز چهارشنبه در بغداد ترغیب کند.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی با اشاره به همزمانی مذاکرات آژانس و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) خاطرنشان کرده بودند که تهران نباید از گفت و گو با آژانس به عنوان اهرمی در مذاکرات با 6 قدرت جهانی استفاده کند. چرا که در این صورت مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی پیشرفتی نخواهد داشت.

اما آمانو که با استقبال علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در فرودگاه امام خمینی راهی اقامتگاه خود شده است، عصر امروز با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای ملاقات می کند. این در حالی است که جلیلی 2 روز دیگر راهی بغداد می شود تا با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر نمایندگان گروه 1+5 دور دوم مذاکرات هسته ای که پس از وقفه ای 15 ماهه در استانبول از سر گرفته شد را برگزار کند.

برخی دیپلمات ها بر این باورند که ایران می کوشد از طریق تعهد همکاری با آژانس، دست بالا را در مذاکرات بغداد از آن خود کند. مذاکراتی که در آن ایالات متحده و دوستان قدرتمند اروپایی اش حضور دارند و هدف آنها متوقف کردن برنامه های هسته ای مورد تردید ایران است که می تواند به ساخت سلاح منجر شود.

دیپلمات های غربی می گویند، آمانو، دیپلمات کارآزموده ژاپنی، به طور حتم به این دلیل به تهران سفر کرده است که اعتقاد داشته چارچوبی برای توافق در خصوص بازرسی های همه جانبه از سایت های هسته ای ایران وجود دارد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز از این سفر استقبال کرده و آن را نشانه نیت خوب آژانس توصیف کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که توافق بر سر مدالیته ای جدید با آژانس بین المللی انرژی اتمی به روشن شدن ابهامات کمک کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر بارها اعلام کرده که به دنبال دسترسی به مقامات و اطلاعاتی است که می تواند به شفافیت در برنامه های هسته ای کمک کند. دسترسی به سایت نظامی پارچین نیز در اولویت درخواست های آژانس از ایران قرار دارد. هرچند که 2 نشست ماه های ژانویه و فوریه هیات ارسالی از سوی آژانس به ایران با تیم هسته ای ایران درخصوص دسترسی به پارچین و گفت و گو با دانشمندان هسته ای بی نتیجه بود. اما به نظر می رسد که دور بعدی مذاکرات که هفته گذشته در وین برگزار شده بود تا حدودی به پیشرفت در زمینه حصول درخواست های آژانس کمک کرده است.

این نکته ای است که آمانو نیز به آن اشاره کرده است. وی بر این باور است که باید از فرصت به دست آمده استفاده کرد و در مذاکرات وین نیز پیشرفت خوبی حاصل شده است. با این حال مدیر کل آژانس اعلام کرده است که انتظار ندارد در جریان این سفر یک روزه به ایران از سایت پارچین بازدید کند.

یک دیپلمات غربی در آستان سفر آمانو به تهران و مذاکرات بغداد در گفت و گو با خبرگزاری رویترز این نکته را خاطرنشان کرده که اکنون زمان مانور ایران است و اینکه چگونه به توافق های نسبی خود با آژانس و ارائه مجوز بازرسی از پارچین عمل می کند. البته وی در مورد حصول این توافق ابراز تردید کرده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :