نماینده اتحادیه اروپا در لبنان:

ایران پس از مذاکرات استانبول نفس راحتی کشید

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۹۰۱۰۲۶ ترجمه برگزیده
یک حرکت تازه‌ای آغاز شده است. همه طرف‌ها مایلند که درباره آن مناقشه کنند. چرا که در عین حال لحظه تازه‌ای آغاز شده است. اراده متبادلی برای پیگیری مذاکرات میان دو طرف وجود دارد و این یک امر ایجابی است.
ایران پس از مذاکرات استانبول نفس راحتی کشید
دیپلماسی ایرانی: خانم آنجلینا ایخهورست، سفیر اتحادیه اروپا در لبنان درباره برنامه هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی النهار گفت: «پس از برگزاری نشست استانبول میان تهران با 1+5 که بعد از آن تصمیم گرفته شد تا ادامه مذاکرات در بغداد پیگیری شود، ایرانی‌ها نفس راحتی کشیدند و اکنون منتظرند تا موعود زمان برگزاری دور دوم مذاکرات در بغداد برسد.»

وی سپس گفت: «یک حرکت تازه‌ای آغاز شده است. همه طرف‌ها مایلند که درباره آن مناقشه کنند. چرا که در عین حال لحظه تازه‌ای آغاز شده است. اراده متبادلی برای پیگیری مذاکرات میان دو طرف وجود دارد و این یک امر ایجابی است. این که پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد، باید منتظر باشیم. باید ببینیم که اوضاع به چه ترتیب ادامه خواهد یافت.»

او درباره این که به نظر می‌رسد پس از مذاکرات ایران با 1+5 شاهد تحولات دیگری در عرصه سیاست منطقه‌ای از جمله در سوریه بوده‌ایم، گفت: «شاید تغییراتی در روابط اروپایی – عربی رخ داده باشد. شاید بتوانم بگویم تغییراتی در روابط اروپایی – اسلامی ایجاد شده است. مثلا می‌توانم تایید کنم که گفته نماینده حرکت مقاومت اسلامی، حماس، در لبنان آقای اسامه حمدان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس که چند وقت پیش گفت که گفت‌وگوهایی میان برخی کشورهای اروپایی با نمایندگان حماس در بیروت انجام شده، صحیح است.»

با این حال ایخهورست چیزی را درباره فلسطین تایید یا رد نمی‌کند ولی می‌گوید: «ما دولت منتخب دموکراتیکی که قوانین کمیته چهارجانبه بین المللی را بپذیرد تایید و از آن حمایت می کنیم.»

وی همچنین به سفر نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان به بروکسل اشاره می‌کند و می‌گوید که این سفر یک پل ارتباطی میان اتحادیه اروپا با لبنان با توجه به تحولات منطقه ایجاد کرد. وی در این باره گفت: «تحولات امنیتی، سیاسی و اقتصادی منطقه به گونه‌ای است که لازم است چنین پل‌های ارتباطی در سطح وزرا و نهادهای اداری برقرار شود.»

نماینده اتحادیه اروپا در بیروت درباره لبنان نیز گفت: «لبنان سعی می‌کند که توازن را بر اساس معادله‌ای که بر آن حاکم است، حفظ کند، در حال حاضر اولویتش ثبات و اصلاحات است. آن‌چه ما اروپایی‌ها می‌دانیم و از نزدیک دنبال می‌کنیم این است که آنها بر این دو هدف متمرکز شده‌اند و در کار بر روی آنها تداوم دارند. آنها می‌خواهند نیازهای اصلی مردم یعنی ایجاد فرصت‌های کاری و تحقق عدالت اجتماعی را تحقق بخشند.»

وی تاکید می‌کند، پس از یک سال و نیمی که به لبنان آمده‌ام و فعالیتم را آغاز کرده‌ام هنوز تلاش می‌کنم مفاصل اصلی بازیگران سیاسی لبنان را درک کنم و از بابت آن مطمئن شوم. این درست است که اهتمام اروپایی‌ها به لبنان کم نشده اما باید این را کاملا در نظر داشت که عرصه سیاسی در لبنان کاملا همانند یک "بازی شطرنج" است که هم در بعد داخلی و هم در بعد خارجی جریان دارد که قطعا بر آن بهار عربی، حمایت‌های عربی – غربی، سازمان ملل، اتحادیه عرب و ایران تاثیر مستقیم می‌گذارد.  

ایخهورست درباره تحولات سوریه نیز گفت: «ما هیچ اطمینانی از پایان یافتن آن‌چه در سوریه می‌گذرد، نداریم و این فقط محدود به مسائل امنیتی نمی‌شود. ما به این باور رسیده‌ایم که حکومت کار خودش را انجام می‌دهد و می‌تواند تصمیم‌گیری کند همان طور که مردم هم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند اما به هر حال با در نظر گرفتن هر دو طرف درگیر این تحولات باید بگویم که رسیدن به نتایج ملموس کار چندان آسانی نیست.»

وی همچنین گفت: «از طرح عنان کاملا حمایت می‌کنیم. همان طور که خانم اشتون، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اروپا گفت، ممکن نیست که هر روز بگوییم طرح عنان شکست خورده است. در حال حاضر حداقل 30 ناظر سازمان ملل در سوریه هستند که نیاز به وسایل و ابزارهای کاری دارند. همچنین باید اجازه داده شود که خبرنگاران به این کشور بیایند و زندانی‌ها آزاد شوند. ما خواهان اجرای طرحی هستیم که مورد توافق جامعه جهانی و همچنین چینی‌ها، روس‌ها و اتحادیه عرب باشد تا فرصت برای تغییر ایجاد شود. این به هیچ عنوان به آن معنا نیست که ما به خشونت‌‌هایی که در سوریه وجود دارد بی‌اعتنا هستیم بلکه بر عکس معتقدیم سوریه بیش از هر زمانی نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارد. علاوه بر آن ما همچنان تلاش می‌کنیم که میان جریان‌های اپوزسیون هم‌فکری ایجاد کنیم.»

با این حال او نیز مانند بسیاری از اروپایی‌ها و غربی‌ها مدعی شد، اسد وجاهت قانونی خود را از دست داده و باید به دنبال یک راه حل مسالمت‌آمیز برای انتقال قدرت باشیم. منتظریم آن لحظه فرا برسد تا هم خشونت‌ها متوقف شوند و هم مردم آسوده شوند.


نظر شما :