آمریکا به دنبال آتش افروزی در منطقه خلیج فارس

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۸ کد : ۱۹۰۰۶۶۲ سرخط اخبار

روزنامه میل اند گاردین چاپ آفریقای جنوبی در مقاله‌ای آمریکا را به آتش افروزی در منطقه خلیج فارس متهم کرده و تنها راه‌حل موضوع هسته‌ای ایران را گفت‌وگو دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه میل اند گاردین چاپ آفریقای جنوبی در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا، ضمن اشاره به وادار کردن سایر کشورها به پیروی از این سیاست، آمریکا را به آتش افروزی در منطقه متهم کرده و تنها راه‌حل اساسی پرونده هسته‌ای ایران را تلاش میانجی گرایانه به منظور گفت‌وگو قلمداد کرده است.

این مقاله هرگونه اعمال تحریم نفتی علیه ایران از سوی سایر کشورها را نیازمند هزینه‌های فراوان به منظور انطباق با شرایط جدید دانسته و می‌افزاید: اگرچه آمریکا نسبت به شکست‌هایش در عراق و افغانستان دلسرد شده و ابرهای جنگ را این بار در آسمان ایران پدیدار کرده، اما هیچگونه شواهدی مبنی بر اتهامات وارده علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

نگارنده با اشاره به اینکه ایران به طور منظم میزبان بازرسان آژانس بوده است، خاطرنشان می‌کند: اینگونه اقدامات ایران، تشنگی آمریکا برای آتش افروزی را از بین نبرده، اما تاریخ، قاضی خوبی است و همگان می‌دانند تنها کشوری که به صورت واقعی از تأسیسات و سلاح اتمی استفاده کرده، آمریکاست.

مقاله مزبور با تأکید بر اینکه استعمارگران جدید که هم اکنون در سفارت آمریکا در پرتوریا مستقر شده‌اند، نمی‌توانند هیچ کس را فریب دهند، اقدام به مقایسه روابط تجاری بین آمریکا و آفریقای جنوبی از یک سو و روابط ایران و آفریقای جنوبی از سوی دیگر کرده و مناسبات ایران با این کشور را دوسویه خوانده است. در حالی که همکاری‌های تجاری بین آمریکا و آفریقای جنوبی را یک سویه دانسته است. بر این اساس، شرکت‌های فعال آفریقای جنوبی امکان سرمایه‌گذاری و حضور در بازارهای آمریکا را ندارند.

بر پایه این گزارش، موضوع مهمتر این است که با وجود پیروی آفریقای جنوبی از یک سیاست مستقل مبتنی بر عدم مداخله گرایی، عدم تجاوز و گفت‌وگوی دوجانبه، آیا آفریقای جنوبی می‌تواند به درخواست‌های آمریکا با وجود انتقادات تندی که علیه دولت این کشور می‌شود، پاسخ منفی دهد؟

مقاله می‌افزاید: امروز ایران متهم به تهدید برای صلح جهانی می‌شود و فردا به عنوان کشوری دیگر مطرح می‌شود.

نگارنده در پایان تلاش میانجی گرایانه برای حل بحران ادعایی هسته‌ای ایران را نه تنها مستلزم گفت‌وگو دانسته، بلکه ادعاهای آمریکا علیه ایران را قبل از هرگونه تصمیمی مستوجب بررسی موشکافانه و دقیق قلمداد می‌کند.




نظر شما :