روابط حساسیت برانگیز آذربایجان و اسرائیل

آمریکا هم نگران این تحرک هاست

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۰۰۴۷۳ ترجمه برگزیده
چندی پیش مجله سیاست خارجی به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی گزارش داد که اسرائیل از طریق اتحاد دفاعی با آذربایجان به پایگاه های هوایی در باکو دسترسی پیدا کرده است.
آمریکا هم نگران این تحرک هاست

دیپلماسی ایرانی: از سال گذشته، بار دیگر موضوع استفاده اسرائیل از خاک آذربایجان برای انجام عملیات جاسوسی در مورد ایران داغ شده است. این در حالی است که در بین انبوه اخبار منتشر شده در خصوص اقدامات پنهانی اسرائیل در آذربایجان، یک خبر به چشم می خورد که اسرائیل و دولت باکو به طور جدی آن را رد می کنند.

چندی پیش مجله سیاست خارجی به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی گزارش داد که اسرائیل از طریق اتحاد دفاعی با آذربایجان به پایگاه های هوایی در باکو دسترسی پیدا کرده است. در بخش دیگری از این گزارش نیز خاطرنشان شده بود که اسرائیل یکی از پایگاه های هوایی آذربایجان را خریداری کرده است.

خبری که اسرائیل درصدد تکذیب آن برآمد چرا که این اقدام می تواند به نگرانی های آمریکا در خصوص در گرفتن جنگ بین ایران و اسرائیل دامن بزند. مجله سیاست خارجی در همین حال به نقل از یک مقام آمریکایی دیگر گزارش داد: ما تحرک های ایران را به دقت زیر نظر داریم و اکنون رفتار اسرائیل در آذربایجان را نیز از نزدیک دنبال می کنیم زیرا این روند برای ما خوشایند نیست.

این در حالی است که منابع عالی رتبه در اسرائیل تاکید دارند که از این اتهام استراتژیک اطلاعی ندارند و صحت این گزارش را زیر سئوال می برند. به گفته آنها این گزارش به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی منتشر شده و می تواند صحت نداشته باشد.

در همین حال یک مقام اسرائیلی نیز مدعی شده است که حساسیت ویژه ایران در مورد روابط اسرائیل با آذربایجان می تواند به نزدیک تر شدن روابط باکو و تل آویو کمک کند. چرا که در این صورت ریسک اقدامات تهدید کننده در آذربایجان افزایش می یابد و باکو برای محافظت از خود همکاری بیشتری با تل آویو انجام می دهد.

این در حالی است که اخیرا روابط تهران و باکو نیز رو به سردی گراییده و دستگیری های متعددی به اتهام جاسوسی اتباع ایرانی در آذربایجان انجام شده است.

ماه گذشته، اسرائیل تایید کرد که قراردادی به ارزش یک میلیارد و 600 میلیون دلار برای فروش هواپیما های جاسوسی بدون سرنشین و سیستم دفاعی ضد موشکی با آذربایجان منعقد کرده است. اما برندا شافر، تحلیلگر اسرائیلی در آذربایجان بر این باور است که این قرارداد به منزله صف آرایی علیه ایران نیست. به گفته وی باکو بیشتر در صدد نشان دادن قدرت خود به ارمنستان است که در حال حاضر 20 درصد از محدوده ارضی آذربایجان را به تصرف خود درآورده است.

آذربایجان به عنوان کشوری با مرز مشترک با روسیه، ایران و ترکیه می کوشد اقتصاد وابسته به صادرات نفتی خود را با ثبات سیاسی توسعه بخشد. سیاست خارجی آذربایجان نیز بر مبنای راضی نگاه داشتن روسیه، ترکیه، ایران و البته آمریکا و اسرائیل تدوین شده است.

به گفته شافر در صورتی که اقدام نظامی علیه ایران انجام شود، آذربایجان در زمره نخستین کشور هایی قرار خواهد داشت که پیامد های مخرب این حمله شامل حال اش می شود.

به بیان دیگری اگر ایران تهدید شود، عکس العمل تهران علیه یک کشور حامی غرب در منطقه یعنی آذربایجان قابل پیش بینی خواهد بود.

این در حالی است که وزیر امور خارجه اسرائیل نظر دیگری دارد. به گفته وی یهودیان همواره احساس می کردند که در آذربایجان در خانه خود هستند، چرا که این کشور با همه ملیت ها به گرمی برخورد می کند.

آویگور لیبرمن، در مراسم گشایش مرکز اسرائیل و خاورمیانه در دانشگاه زبان های خارجی در باکو گفت: روابط بین اسرائیل و آذربایجان همواره خوب بوده و رو به رشد است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که دانشجویان این دانشگاه می توانند سطح آگاهی های خود را در مورد اسرائیل با هزینه دولت اسرائیل افزایش دهند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :