سخنگوی اشتون: ایران واقعا قصد مذاکره دارد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۳:۴۵ کد : ۱۹۰۰۴۴۶ سرخط اخبار
 
سخنگوی کاترین اشتون با ابراز امیدواری درباره پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 گفت که «مذاکرات استانبول بیشتر جنبه اعتمادسازی داشت و درباره اصول بود» و تاکید کرد که گروه‌های کاری تا پیش از نشست استانبول آماده‌سازی‌ها در زمینه فنی و تا حدودی سیاسی را انجام می‌دهند تا برای مذاکرات برنامه‌ای دقیق طرح‌ریزی شده باشد.

به گزارش ایسنا، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پس از برگزاری نشست استانبول درباره ارزیابی 1+5 از این مذاکرات گفت: این مذاکرات بسیار مثبت بود. خصوصا اینکه ایران پس از مدتی طولانی به میز مذاکره بازگشت و از سوی طرف ایرانی تمایل آشکاری برای گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌یی ابراز شد.

وی با ذکر این که «قرار شد برای دور بعدی مذاکرات در روز سوم خرداد در بغداد به میز مذاکره بازگردیم» افزود: ایرانی‌ها این‌بار واقعا آمده‌اند تا گفت‌وگو کنند و ما امیدواریم که پیشرفتی در طول این روند به دست آید.

مایکل مان در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب بغداد به عنوان مکان بعدی مذاکرات دلیل خاصی داشت؟ گفت: مذاکره برای به نتیجه رسیدن برای مکان مذاکرات بسیار طولانی بود. فکر نمی کنم مکان مذاکره موضوعی حیاتی باشد. این بخشی از این روند است. طرف ایرانی پیشنهاد دیدار در استانبول و سپس بغداد را داد و ما پذیرفتیم.

سخنگوی اشتون در عین حال با بیان این که «بدون شک اگر دور دیگری از مذاکرات باشد در بغداد برگزار نخواهد شد» افزود: مهمترین مساله این است که این شهرها مکانی مساعد برای مذاکراتی سازنده باشند. تاکنون افرادی هم برای بررسی مکان مذاکره به محل اعزام شده‌اند و در این زمینه پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است.

وی درباره اینکه آیا پیشنهاد و انتخاب یک مکان برای مذاکره بخشی از روند چانه‌زنی نیست؟ اظهار کرد: مهمترین چیز گفت‌وگوهاست و مکان آن تنها جایی است که این اتفاق می‌افتد و مذاکره سازنده است که اهمیت دارد. ما در هفته‌های پیش رو با ایرانی‌ها برای داشتن برنامه‌ای مشخص برای گفت‌وگو همکاری خواهیم کرد.

وی درباره این گروه‌های کاری و اینکه دقیقا تا سوم خرداد چه روندی را طی خواهند کرد، گفت: ما یک مدیر سیاسی داریم در اتحادیه اروپا که با مدیران سیاسی کشورهای 1+5 همکاری می‌کند. او نتیجه این کار را با معاون سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در میان می‌گذارد. در نتیجه آماده‌سازی‌ها نه تنها در زمینه فنی، بلکه از حیث سیاسی هم تا حدی انجام می‌شود.

مان ادامه داد: و این گفت‌وگوها تا زمان برگزاری مذاکرات اصلی بین دو طرف ادامه می‌یابد تا برای مذاکرات برنامه‌ای دقیق طرح‌ریزی شده باشد و بیشتر کارهای تکنیکی و سیاسی پیش از مذاکرات انجام می‌شود.

سخنگوی اشتون درباره ارزیابی خود از همکاری طرف ایرانی در این روند گفت: پیشتر این گونه بود که طرف ایرانی اصلا تمایلی به گفت‌وگو درباره موضوع اصلی که برنامه هسته‌یی است نداشت، این هم اکنون تغییر کرده، اولین دیدار در استانبول، درباره برنامه هسته‌یی و چارچوب قرار دادن معاهده ان.پی.تی برای ادامه مذاکرات بود. آماده‌سازی‌های فنی برای مذاکرات آینده در حال آغاز است. و ما بسیار امیدواریم که برنامه‌ای جامع برای نشست بغداد آماده کنیم. و این روند را پیش ببریم. چون نشست استانبول بیشتر جنبه اعتمادسازی داشت و بیشتر درباره اصول بود.

مایکل مان در پاسخ به این سوال که اعتمادسازی از نگاه ایران با کم کردن تحریم و فشار مرتبط است و آیا تحریم‌ها بخشی از ابزار چانه‌زنی برای حضور ایران بر سر میز مذاکره است؟ گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا و تحریم‌های بین المللی، به نظر ما یکی از مهمترین دلایلی است که ایران به میز مذاکره بازگشته است. ما راهکاری موازی را همیشه برگزیدیم که از یک سو فشار را بر حکومت ایران افزایش دادیم و از سوی دیگر، آماده گفت‌وگو بوده‌ایم. ما فکر می‌کنیم این سیاستی موفق بوده است‌. آنچه نمی‌تواند اتفاق بیفتد این است که پیش شرط تعیین شود.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که ایران در پی مذاکرات استانبول یک آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات با 1+5 اعلام کرد، اما طرف مقابل ایران رقبتی در عمل برای آمدن به پای میز مذاکرات از خود نشان نداد. از سوی دیگر ایران بارها اعلام کرده است که از حقوق ملی خود به هیچ‌عنوان صرف نظر نخواهد کرد. همین امروز رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: همکاری‌ها باید به سمتی پیش برود که حقوق ملت ما به صورت کامل تامین شود.

سخنگوی استون همچنین ادامه داد:‌ ما تحریم‌هایمان را بر مبنای آن چیزی تعیین می‌کنیم که در ایران رخ می‌دهد یا تغییر می‌کند که آن هم مبنایش گزارش‌های آژانس است. اینکه ما تحریم‌ها را به عنوان پیش شرط مذاکره حذف کنیم امکان ندارد. ما تنها زمانی از تحریم‌ها کم می‌کنیم که دلیلی برای آن وجود داشته باشد. و تحولی واقعی در ایران اتفاق افتاده باشد. این برای ما قابل قبول نیست که ایرانی‌ها تنها زمانی با ما سخن بگویند که ما از تحریم‌ها کم کرده باشیم. ایرانی‌ها توافق کرده‌اند که مذاکره کنند. ما هم برنامه تحریم‌هایمان را تنها زمانی که تغییری اساسی رخ داده باشد بازبینی خواهیم کرد.

سخنگوی اشتون که با یک یک رادیوی آمریکایی فارسی زبان گفت‌وگو می‌کرد درباره این که آیا منظور از «تغییری اساسی» اشاره به توقف غنی سازی 20 درصدی است یا غنی سازی 3/5 درصدی؟ گفت : من نمی‌توانم به جزییات آنچه که بر سر آن مذاکره می‌کنیم اشاره کنم. اما این مشخص است که تحریم‌های ما بر مبنای گزارشات آژانس تعریف شده‌اند. گزارش‌هایی که در آن به تمرد ایران از تعهدات بین المللی‌اش اشاره می‌کنند و آنچه ما می‌گوییم این است که ایران بر مبنای تعهدات بین المللی‌اش عمل کند.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست همچنین امروز گفت: بحث رفع ابهامات در مورد فعالیت‌های هسته‌یی صلح آمیز کشورمان موضوعی است که قبلا هم در دستور کار آژانس قرار داشته است. ما یک بار توافق کردیم کلیه ابهاماتی را که راجع به فعالیت هسته‌یی کشورمان وجود دارد یک جا طرح کنند و در صورت پاسخگویی به این ابهامات پرونده بسته شود و مسیر طبیعی خود را طی کند. متاسفانه با وجودی که به همه‌ی سوالات آژانس پاسخ داده شد و آنها اعلام کردند که قانع شدند، اما به تعهدات خود عمل نکردند و پرونده بسته نشد.

سخنگوی اشتون با ذکر این که «ایران امضا کننده پیمان ان.پی.تی است» مدعی شد: اما در قالب این پیمان عمل نمی کند. در نتیجه بدون اینکه به موضوع 3/5 درصد یا 20 درصد غنی سازی بپردازیم، مهمترین موضوع اصول و قوانین بین‌المللی است که ایران باید به آن عمل کند و امیدواریم که به آن سمت برویم.

مایکل مان درباره این که آیا هیچ نشانه‌ای از تمایل ایران به توقف غنی سازی 20 درصدی، مبادله آن و یا وارد کردن آن از کشور دیگری وجود دارد؟ گفت: متاسفم که نمی‌توانم پاسخ این سوال‌ها را بدهم. آنچه جامعه بین المللی و آژانس فکر می‌کند مشخص است و اینکه ایران کجا پا را فراتر از قانون گذاشته است و ایران باید به این راه بازگردد. و اینها همه بخشی از مذاکرات است. مذاکرات اصلی هنوز آغاز نشده است. مطمئنا ما درباره این موضوعات به تفصیل در بغداد صحبت خواهیم کرد. اما این اشتباه است که ما پیشاپیش درباره آن صحبت کنیم.

سخنگوی اشتون در پاسخ به این سوال که آیا آمدن ایران به میز مذاکره تنها نتیجه تحریم‌هاست یا اینکه با تهدیدهای نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران هم در ارتباط است؟ افزود: واقعا نمی‌توانم بگویم که در ذهن مذاکره کنندگان ایرانی چه می‌گذرد. ما سیاست تشویق و مجازات‌مان را پی می‌گیریم. ما موافق گفت‌وگو هستیم و در عین حال بر این باوریم که تحریم‌ها تاثیری جدی بر ایرانی‌ها داشته است. از اول ماه جولای تحریم نفت قطعی می‌شود و این تاثیری شگرف بر اقتصاد ایران خواهد داشت. فکر نمی‌کنم اعمال این تحریم‌ها تاثیری بر مذاکرات بگذارد. تحریم‌ها اعمال شدند تا ایران را به میز مذاکره بازگردانند و به نظر من این سیاست موفق هم بوده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در پی تحریم نفتی ایران و واکنش ضدتحریم تهران در قطع صادرات نفت به چند کشور اروپایی بهای نفت در بازارهای جهانی و بهای بنزین در امریکا افزایش یافت.

کارشناسان معتقد هستند که این اقدام اروپا و امریکا در تحریم نفتی ایران در اصل یک شلیک به خود بود و اکنون آنها مجبور هستند برای تامین نفت خود، طلای سیاه را با قیمت بالاتر و کیفیت پایین‌تر خریداری کنند. 

نظر شما :