مهمان پرست: دیدگاه ما نسبت به نشست بغداد مثبت است

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۷ کد : ۱۹۰۰۴۴۰ سرخط اخبار

رامین مهمان‌پرست در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره نامه علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اعلام آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو با آژانس و اینکه آیا تا قبل از نشست بغداد نشستی بین ایران و آژانس برگزار می‌شود؟ اظهار داشت: در رابطه با همکاری‌هایی که بین ایران و آژانس صورت می‌گیرد، ما همیشه آمادگی همکاری‌های نزدیکتر را داشتیم و در عمل ثابت کردیم. تا الان بیشترین همکاری توسط کشور ما صورت گرفته و تلاش کرده‌ایم ابهاماتی که تاکنون در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بوده را برطرف کنیم.

وی افزود:‌ از این جهت مجدداً آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوها اعلام کردیم و فکر می‌‌کنیم در چارچوب آژانس می‌توانیم به همکاری‌های خود ادامه داده و از حقوق‌مان بهره‌مند شویم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نشست بعدی ایران و گروه 1+5 در بغداد نیز اظهار داشت: ما با دید مثبت به این مذاکرات نگاه می‌کنیم و امیدواریم در چارچوب توافق شده‌ای که در نشست استانبول صورت گرفت، این رویه با روند مثبت دنبال، نتایج خوبی را در برداشته باشد و حقوق ملت ما به طور کامل تامین شود.

سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور به ابوموسی و واکنش‌های مقامات امارات و اینکه این سفر را با توافقات دو کشور درباره جزایر سه گانه مغایر خوانده‌اند، سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: این یک سفر داخلی بود و در هنگام بازدید رئیس جمهور از اماکن مختلف در طی سفر استانی صورت گرفت. در چارچوب مسائل داخلی ماست و اظهارانظراتی که در این زمینه صورت می‌گیرد، از نظر ما قابل قبول نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما به هیچ وجه اظهاراتی که بر خلاف مسائلی که مربوط به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ما مطرح می‌شود را نخواهیم پذیرفت.

وی ادامه داد: ما همواره بر روابط برادرانه و حسن همجواری با سایر همسایگان از جمله امارات تأکید داشتیم. فکر می‌کنیم مذاکرات سازنده بین ما و امارات می‌تواند در زمینه‌های مختلف موجب گسترش روابط و همکاری‌ها شود و سوء تفاهمات  احتمالی بین مسئولان دو کشور درباره قرارداد 1971 و سندی که در این رابطه مبادله شده و در مورد اجرای ترتیبات مربوط به این سند، برطرف شود.

مهمان‌پرست تصریح کرد: هر کشوری و هر فردی که در امور داخلی کشور ما مداخله و اظهاراتی را برخلاف اصول تمامیت ارضی کشور ما اعلام کند، حتما با برخورد مسئولان کشور ما مواجه خواهد شد و احضار سفیر سوئیس هم در این رابطه بود تا به مقامات آمریکایی تذکر لازم داده شود که به مسائل داخلی کشور ما وارد نشوند.

خبرنگاری به تنش ایجاد شده بین ایران با همسایگان شمالی در پی کلنگ زنی پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این خصوص اظهار داشت: در رابطه با تامین منافع ملی کشور و در چارچوب رژیم حقوقی حاکم بر دریای خزر که مبتنی بر اسناد 1921 و 1940 است، بهره‌برداری خود را از دریای خزر در زمینه‌های مختلف دنبال می‌کنیم و در دستور کار داریم. این بهره‌برداری‌ها شامل نفت و گاز و انتقال آب دریای خزر به بخش فلات مرکزی ایران است. البته ما مسائل محیط زیستی را کاملا در نظر داریم و مسائل فنی مربوط به این موضوع در دستور کار کارشناسان ما قرار دارد.

وی خطاب به آن خبرنگار افزود: اینکه عنوان کردید ما با همسایگانمان دچار مشکل شدیم و نامه اعتراض آمیز دادند، اینگونه نیست. اگر نقطه نظراتی مطرح باشد آن را پاسخ خواهیم داد و در چارچوب رژیم حقوقی حاکم بر دریای خزر، بهر‌ه‌برداری‌های کشورمان را در چارچوب منافع ملی دنبال می‌کنیم.

اظهارات مطرح شده مبنی بر تجدیدنظر اروپایی‌ها در تحریم‌ها علیه ایران قبل از نشست بغداد سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه در این باره خاطرنشان کرد: آن چیزی که فکر می‌کنیم می‌تواند گام مثبت در مسیر درستی برای ادامه همکاری‌ها و گفت‌وگوها در نشست‌های بعدی باشد، این است که تحریم‌های غیرقانونی کنار گذاشته شود. اگر کشورهای غربی و اروپایی چنین تصمیمی را اتخاذ کنند، نشان می‌دهد که در مسیر درستی گام برمی‌دارند و می‌خواهند در صدد رفع اقداماتی که غیرقانونی و غیرمنطقی علیه ملت ما انجام شده، بربیایند.

وی افزود: همکاری‌ها باید به سمتی برود که حقوق ملت‌ ما به طور کامل تامین شود و نسبت به رفع اقداماتی که علیه ملت ‌ما انجام شده، اقدام لازم صورت گیرد.

اخبار مطرح شده درباره توافق حاصله در نشست استانبول برای تبادل اورانیوم 20 درصد سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در پاسخ با بیان اینکه در اجلاس استانبول بحث محتوایی صورت نگرفته، گفت: در استانبول چارچوب همکاری‌ها و گفت‌وگوهای بعدی مشخص شد و توافقاتی که مبنای مذاکرات بعدی را مشخص می‌کند. همانطور که توسط آقای جلیلی اعلام و خانم اشتون هم بر آن تأکید کرد مبنای مذاکرات NPT خواهد بود و حقوقی که کشورها بر اساس NPT خواهند داشت.

وی درباره دستور کار نشست بغداد هم گفت: باید صبر کرد تا توسط مسئولان مذاکره کننده اعلام شود.

مذاکره درباره نظارت احتمالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سایت پارچین سؤال خبرنگار خبرگزاری افه اسپانیا بود که سخنگوی وزارت خارجه در این باره خاطرنشان کرد: بحث‌هایی که مربوط به همکاری‌ها بین ایران و آژانس صورت می‌گیرد در چارچوب نشست‌های دو طرفه مورد مذاکره قرار می‌گیرد. قبلا هم در این رابطه مذاکراتی صورت گرفت.

مهمان‌پرست ادامه داد: همانطور که نمایندگان کشور ما اعلام کرده بودند در چارچوب همکاری‌های کامل می‌توانیم به توافقاتی دست یابیم که جزو تعهداتمان باشد. اگر چنین مسئله‌ای جز تعهدات ما قرار گیرد یا جزو توافقات مذاکرات ما باشد آن را بررسی می‌کنیم. اما تا جایی که از NPT برداشت می‌شود درخواست‌هایی که شامل این گونه موارد می‌شود خارج از تعهدات کشورها است، مگر اینکه به صورت توافق دو طرف و به صورت داوطلبانه بخواهد موردی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بحث رفع ابهامات در مورد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما موضوعی است که قبلا در دستور کار آژانس قرار داشته، ما یک بار با آژانس به توافق رسیدیم که کلیه ابهاماتی که در رابطه با فعالیت هسته‌ای کشور ما وجود دارد را یک جا مطرح کنند و در صورت پاسخگویی به این ابهامات، پرونده بسته شود و مسیر طبیعی خود را طی کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم اینکه به تمامی 6 گروه سؤالاتی که آژانس مطرح کرده بود پاسخ دادیم و آنها قانع شدند، به تعهد خود عمل نکردند و پرونده بسته نشد. به همین دلیل باید مجموعه سؤالات و ابهاماتی که آژانس دارد در چارچوبی که مورد توافق دو طرف باشد دنبال شود و باید مشخص شود که در صورتی که ابهامات برطرف شد آژانس چه اقدام عملی در مورد فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای کشور ما انجام خواهد داد.

خبرنگاری به اظهارات خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه ایران و آمریکا کانال ارتباط مستقیم باز کرده‌اند، اشاره کرد و صحت و سقم این اظهارات را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: باید از ایشان بپرسید اگر چنین کانالی وجود دارد مشخصات آن را توضیح دهند، من اخباری در این زمینه دریافت نکردم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز اظهار داشت: آن چیزی که مشخص است تا الان نشانگر عدم اقبال مردم فرانسه نسبت به سیاست‌های اشتباه مقامات دولت فعلی فرانسه است. بهترین قضاوت را  مردم هر کشوری در رابطه با عملکرد سیاستمداران خود خواهند داشت و چنانچه سیاست‌های این دولتمردان را در جهت درستی ارزیابی نکنند، در انتخابات به آنها رای نخواهند داد.

مهمان‌پرست ادامه داد: نتیجه اولیه انتخابات نشانگر شکست سیاست‌های سارکوزی است. حداقل در خصوص مسائل مربوط به خاورمیانه و ایران اتخاذ تصمیمات اشتباه و نادرست یک نکته منفی برای آنها تلقی می‌شود. تصمیماتی که بیشتر به مردم فرانسه و منافع ملی آنها ضربه زد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر نوری مالکی به ایران و پدیده گرد و غبار در استان‌های هم مرز ایران با عراق، سفر مالکی را خوب، موثر و مهم ارزیابی کرد و افزود: گفت‌وگوهای سازنده‌ای در مورد مسائل دوجانبه انجام و همکاری‌های منطقه‌ای و تحولات منطقه‌ و موضوعات بین‌المللی در دستور کار مذاکرات قرار داشت. ما زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری‌ با عراق داریم. دو کشور و دو ملت همسایه، برادر، مسلمان با مشترکات تاریخی، فرهنگی و اعتقادی می‌توانند در سایه ‌این همکاری‌ها به رشد و توسعه مطلوب خود دسترسی یابند.

وی با بیان اینکه حجم روابط تجاری دو کشور در پایان سال 90 به رقمی حدود 9 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود این همکاری‌ها در سال 91 به رقمی بین 12 تا 15 میلیارد دلار افزایش یابد.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: ما در زمینه‌های مختلف آمادگی داریم برای اجرای پروژه‌ها در عراق همکاری و مشارکت داشته باشیم. بحث گرد و غبار از موضوعات مهمی بود که در این مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این مسئله زیست محیطی است که کشورهای مختلفی را درگیر کرده و احتیاج به همکاری و مشارکت این کشورها دارد. تصمیمات جدیدی در این زمینه اتخاذ شد و اقدامات عملیاتی آغاز شده است. امیدواریم همکاری‌های کشورهای مختلفی که درگیر این مسئله هستند و اجرای این طرح‌ها، سبب از بین بردن این پدیده زیست محیطی می‌شود.

مهمان‌پرست با بیان اینکه جایگاه عراق به سمت اقتدار واقعی خود پیش می‌رود، گفت: هر چه قدر کشور و ملت عراق از اقتدار بالاتری برخوردار باشند، در سایه این همکاری‌ها می‌توانیم شاهد ثبات و امنیت بیشتری در منطقه باشیم.

وی در رابطه با سفر صالحی به تونس نیز عنوان کرد: تونس جزو اولین کشورهایی بود که با موج بیداری اسلامی شاهد کنار زدن حاکم دیکتاتور خود بود و مردم به وسیله انتخابات و تشکیل مجلس مشارکت خود را در اداره کشور آغاز کردند و دولت مردمی در این کشور تشکیل شده است.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی سفر صالحی به توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌هایی که می‌توانیم در زمینه‌های مختلف داشته باشیم، خواهد انجامید.

وی ادامه داد: ما روابط ایران با همه کشورهای منطقه از جمله تونس را روابطی خوب و با افق درخشانی پیش‌بینی می‌کنیم.



نظر شما :