حمله به سیاست مذاکره و مصالحه

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۸ کد : ۱۹۰۰۰۹۸ اخبار اصلی
حملات برق آسای شورشیان طالبان به سه نقطه مهم و دیپلماتیک در شهر کابل، آنقدر شگفت و شوک آور بود که همه مقام های افغانستان، امریکا و ناتو را ابتدا نگران کرد و سپس با ختم غائله چنان به شور و شعف انداخت که سیل پیام های تبریک را بابت فروخوابیدن ماجرا روانه کابل کرد.
حمله به سیاست مذاکره و مصالحه
 دیپلماسی ایرانی: حملات روز یکشنبه شورشیان به پایتخت افغانستان، از سویی بر نگرانی ها نسبت به وضعیت امنیتی این کشور افزود و از سوی دیگر، توانایی و کارآمدی پلیس و نیروهای امنیتی بومی افغانستان را به محک آزمون گذاشت و سبب خرسندی و آسودگی خاطر گشت. این حادثه در زمانی رخ داد که افغانستان آماده حضور در نشست سران کشورهای عضو ناتو در شیکاگو می شود تا در آن درباره روند انتقال مسئولیت ها و خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفتگو شود.

بخشی از حمله های اخیر در نقاطی از کابل اتفاق افتاد که محل پارلمان و نیز محل حضور سفارتخانه های آلمان، بریتانیا، امریکا، روسیه، مقر ناتو و حتی سفارت ایران بوده است. خود شورشیان ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حملات اذعان کرده اند که هدفشان حمله به سفارتخانه های اروپایی بوده و آنچه در روز یکشنبه رخ داد پایان عملیات نخواهد بود و مبارزه همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

اما واکنش پلیس و دستگاه امنیتی کابل نیز همچون عملکرد شورشیان، سریع و بی رحمانه بود. بلافاصله با شروع عملیات نیروهای طالبان، پلیس نیز وارد عمل شد و نیروهایش در جنگی شهری موفق شدند تعدادی از شورشیان را معدوم یا دستگیر کنند و پس از حدود ده ساعت نزاع خیابانی، غائله را پایان دهند.

ناظران غربی که با چشم های نگران به عواقب و نتایج این درگیری می نگریستند، با مشاهده پایان درگیری ها، خوشحالی خود را پنهان نکردند و لب به تمجید از عملکرد پلیس و ارتش افغانستان گشودند و مواجهه روز یکشنبه با شورشیان را نشانه آمادگی و مهارت این نیروها در برخورد با وقایع مشابه دانستند.

وزارت خارجه کشورهای امریکا، برتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه هایی، عملکرد نیروهای دولتی افغانستان را ستودند و خود را نیز ملزم به ادامه حضور در افغانستان خواندند. برخی کارشناسان با انتقاد از حضور نیروهای ناتو در افغانستان، می گویند طالبان سوگند خورده که تا زمان حضور نیروهای خارجی در افغانستان، دست از مبارزه برندارد و به همین ترتیبی که روز یکشنبه مشاهده شد، به ایجاد اخلال در مراکز یا مناطق استقرار نیروهای خارجی بپردازد. اما برخی دیگر نیز می گویند، این حمله ها موجب می شود تا بهانه کافی در اختیار نیروهای خارجی قرار بگیرد و آنها حضورشان را در افغانستان و پاکستان تداوم بخشند و قراردادهای نظامی درازمدتی نیز با این کشور منعقد کنند.

با این وجود گفته می شود که حمله های روز یکشنبه به بخش های دیپلمات نشین شهر کابل، مجددا زنگ خطر را به صدا درآورده و احتمال بروز ناامنی های بیشتر را در این کشور افزایش داده است. این تحرکات درست فردای روزی انجام شد که صلاح الدین ربانی – فرزند برهان الدین – به عنوان رئیس جدید شورای عالی صلح و مسئول پیگیری گفتگوها با طالبان معرفی شده بود تا تاییدی باشد بر ادامه روند مذاکره و مصالحه میان دولت و شورشیان مسلح. اکنون به نظر می رسد که برخی گروه های تندرو که مخالف صددرصد گفتگو هستند و اعلام کرده اند تا موعد خروج نیروهای خارجی اسلحه هایشان را زمین نمی گذارند، مانع شکل گیری یا پیشبرد مذاکرات شوند.

طبق آنچه در خبرها آمده، این حملات تلفات جانی در بر نداشته و با شکست و انهدام مهاجمان تمام شده است. این مساله سبب شده تا هم رایان کراکر سفیر امریکا و هم هیلاری کلینتون از نحوه مقابله پلیس افغانستان با تروریست ها تمجید کنند.

همزمان با اتفاق خبر می رسد که وزیران خارجه و دفاع افغانستان با هدف شرکت در نشست وزیران خارجه و دفاع ناتو به بروکسل سفر خواهند کرد. کمک به آماده سازی نیروهای امنیتی افغان پس از سال 2014 ، بررسی پیشرفت روند انتقال مسئولیت ها و نیز رایزنی برای حضور افغانستان در نشست سران ناتو در شیکاگو از مسائل مورد بحث میان وزیران خارجه و دفاع افغانستان و وزرای کشورهای عضو ناتو در بروکسل خواهد بود. هفته گذشته اندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو به افغنستان سفر کرده بود تا ارزیابی خود را از اوضاع امنیتی این کشور کامل کند و بررسی های خود را در نشست شیکاگو ارائه دهد. 


نظر شما :