اگر کلینتون برود، اوباما رای می‌آورد؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۸۹۹۸۳۷ آمریکا
تضارب آرای هیلاری کلینتون و باراک اوباما در زمینه سیاست خارجی از حدود یک سال پیش به این سو بروز پیدا کرده است. گفته می شود این نارضایتی و عدم تفاهم می تواند برنامه های انتخاباتی اوباما را در سال جاری مختل کند و روند تضعیف او را در برابر رقیب جمهوری خواهش افزایش دهد.
اگر کلینتون برود، اوباما رای می‌آورد؟
 دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات بود و هواداران بی شماری هم برای داشت. اما حزب متبوعش در نهایت به این نتیجه رسید که اوباما گزینه مناسب تری است و می تواند مدیریت جهانی و جهان نگری امریکایی را که در دوران جورج بوش به یکجانبه گرایی و تکروی تبدیل شده بود، بازگرداند و افکار عمومی را نیز با خود همراه سازد.

اوباما دو سال نسبتا آرام را پشت سر گذاشت ولی در سال سوم به بحران های متعددی برخورد کرد. مشکلات اقتصادی امریکا نه تنها مرتفع نشده و کاهش نیافته بلکه روند شدیدتری یافته و نگرانی مردم امریکا را دوچندان کرده است. از سوی دیگر سیاست خارجی این کشور نیز همواره مورد انتقاد بوده و علاوه بر جمهوری خواهان، مخالفان دموکرات هم پیدا کرده است. نقش جو بایدن که تصور می رفت بیشتر و کارآتر از امروز باشد، در دستگاه ریاست جمهوری و سیاست خارجی ایالات متحده کاسته شده و عملا تحرک یا ابتکار عملی از جانب او مشاهده نمی شود. هیلاری کلینتون نیز از یک سال پیش به این طرف – حتی بعضی ها می گویند از زمان وقوع رخدادهای ایران پس از انتخابات 88 – از دست اوباما ناراضی است و چندان مایل به ادامه همکاری در روند موجود نیست.

گفته می شود کلینتون طرح ها و برنامه هایی برای خاورمیانه داشته و دارد که باراک اوباما پذیرایشان نبوده است. کلینتون معتقد به عمل گرایی در سیاست خارجی است و اوباما مایل به پند و نصیحت و در حد غایتش تهدید. کلینتون مجوز برخی اقدام ها را برای پیگیری و تسریع خط تغییر در خاورمیانه می خواهد ولی اوباما قائل به واگذاری اختیارات بیشتر به او نیست. شاید بتوان تحرکات و تندروی های کلینتون را در قبال سوریه و حضور مداومش را در ترکیه و عربستان در همین راستا ارزیابی کرد.

حامیان حزب دموکرات معتقدند که هیلاری کلینتون از ابتدای رقابت درون حزبی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری، چهره ای مطرح تر و قابل قبول تر از اوباما داشته ولی ترجیح داده که در این دور کنار اوباما باشد و هر دو به اتفاق کار کنند. با این وجود در امریکا بر این باورند که وی همتراز و حتی صاحب وجهه ای بالاتر از اوباما بوده و می توانسته نقش قوی تر و موثرتری داشته باشد.

در اینکه او به آمالش در وزارت خارجه دست نیافته و کارش را با محدودیت ها و اختلاف نظرهایی با رئیس جمهور پیش برده است، تقریبا تردیدی وجود ندارد ولی در اینکه آیا او نامزد ریاست جمهوری 2016 امریکا می شود نمی توان با قاطعیت سخن گفت. این را نیز می توان پذیرفت که در صورت انتخاب مجدد اوباما دیگر کلینتون را در این سمت نخواهیم دید. اما نکته اینجاست که اختلاف نظرهای این دو سیاستمدار دموکرات و عدم تمایل کلینتون به حضور در کابینه بعدی، بر تبلیغات و فرایند انتخاباتی اوباما تاثیر خواهد گذاشت و محبوبیت او را بازهم فروخواهد کاست.

هواداران هیلاری در امریکا معتقدند که او نفوذ، قدرت فردی و قوه ابتکار بالاتری نسبت به اوباما دارد ولی رئیس جمهور مجال چندانی به او نداده و مانع پیشبرد طرح ها و پیشرفت او شده است. حالا که مشکلات اقتصادی امریکا، قدرت گرفتن جمهوری خواهان در کنگره و فراگیر شدن جنبش وال استریت، توانایی اوباما را به چالش کشیده است، عینی شدن مشکلات کلینتون با رئیس جمهور و یا اعلام خستگی و بی میلی او برای ادامه کار در دولت آینده می تواند بر چالش های اوباما بیفزاید.

این روزها دموکرات های مایوس از اوباما به هیلاری بیشتر اقبال دارند تا او. چنانچه حرف های بیل کلینتون درباره همسرش از سوی خود هیلاری نیز تایید شود و احتمال کناره گیری او را از دولت بعدی تقویت کند، ریزش آرای دموکرات ها یا خیزش آنها به سمت سبد جمهوری خواهان امری دور از ذهن نخواهد بود. بیل کلینتون در یک برنامه تلویزیونی درباره برنامه های آینده همسرش گفته است: "هیلاری خسته است و می خواهد پس از پایان دور اول ریاست جمهوری اوباما که دوره وزارتش تمام می شود از این پست خداحافظی کند."

در این میان برخی حامیان هیلاری کلینتون تلاش می کنند او را برای انتخابات 2016 و دوران پسا اوباما آماده کنند تا با به عنوان نامزد حزب دموکرات وارد کارزار انتخابات شود. ایوان دیوید پلاف که در سال 2008 نقش مهمی در فعالیت های انتخاباتی و پیروزی اوباما داشت، درباره نامزدی کلینتون در انتخابات 2016 گفته است: "این زن یک نامزد بسیار قوی خواهد بود."/ 11


نظر شما :