مجله هفته: خداحافظ تحریم صنعت نفت

۱۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۸۹۹۶۸۸ اقتصاد و انرژی
درحالی که تحریم نفتی ایران وارد مرحله تازه ای شده و امریکا برخی کشورهای نزدیک به خود را مجاب به قطع یا کاهش واردات نفت از ایران کرده، وزیر نفت می گوید ایران با تحریم صنعت نفت خداحافظی کرده است.
مجله هفته: خداحافظ تحریم صنعت نفت
دیپلماسی ایرانی: ماجرای تحریم نفت ایران مانند محدودیت ها و دستورالعمل هایی است که قدرت های غربی علیه برنامه هسته ای ایران اعمال کرده و درصدد جلوگیری از توسعه آن هستند. این در حالی است که به گفته برخی مقامات ایران و نیز به شهادت گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران توانسته است به پیشرفت های قابل توجهی در حوزه هسته ای دست یابد و نیازی به کشورهای دیگر در واردات یا غنی سازی سوخت نداشته باشد.

درواقع آنچه امروز می بایست در مذاکرات ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای مورد بحث و گفتگو قرار گیرد، مسائلی تازه است که از سطح موضوع غنی سازی اورانیوم عبور کرده باشد. درحال حاضر بحث تحریم های نفتی نیز در شرایطی بالا گرفته است که به گفته وزیر نفت ایران، از موضوعیت افتاده و نمی تواند مانع پیشرفت و توسعه این صنعت در کشور شود.

رستم قاسمی در اولین نشست خود در سال جدید با تشریح رویکردهای وزارت متبوعش در سال 1391 گفت: تحریم های اعمال شده علیه صنعت نفت ایران شکست خورده است و مانع رشد و توسعه این صنعت نخواهد شد.

وی تاکید کرد: امروز تحریم صنعت نفت از دیدگاه مخالفان "تحریم سخت" تلقی می شود اما با اطمینان و شناخت از توانمندی های داخلی می گویم صنعت نفت با تحریم خداحافظی کرده است.

وزیر نفت همچنین گفته است که با پیش بینی های صورت گرفته و حمایت های رئیس جمهوری، دولت و سایر مسئولان، سال 91 برای صنعت نفت با مشکلات مالی کمتری همراه خواهد بود و با منابع مالی جدید و مصوبه های مجلس می توان بیش از پیش بر توانمندی های داخلی تکیه کرد. او بخشی از برنامه های وزارت نفت را در سال 91، استفاده از منابع مالی بانک ها، صندوق های انرژی و اوراق مشارکت عنوان کرد.

او از سوی دیگر به گزارش هایی که از تضعیف و دشواری های صنعت نفت ایران در سال 90 خبر داده بودند اشاره کرد و گفت: سال گذشته سال بسیار خوبی برای صنعت نفت بود و به لطف خدا موفقیت های بسیاری برای این صنعت حاصل شد. از جمله اقدامات خوبی که رستم قاسمی به آن اشاره کرد، امضای قرارداد توسعه چند میدان مشترک در پایان سال گذشته بود.

از دیگر برنامه های این وزارتخانه در سال جدید، ساخت بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در داخل است که سند توسعه آن تهیه و تعیین تکلیف شده و برای ساخت داخل بسیاری دیگر از کالاهای نفتی، زمان بندی لازم مشخص شده است تا در آن تاریخ ها، کالاهای موردنظر در داخل کشور تولید شود.

وزیر نفت همچنین تاکید کرد: امروز ما می دانیم که در چه ماه، چه سال و در چه میدانی چه میزان تولید باید داشته باشیم و نقشه راه شرکت های تولیدی کاملا مشخص شده است.

برخی دیگر از ویژگی های صنعت نفت ایران در شرایط تحریم که قاسمی به آنها اشاره کرده، از این قرار است: اختیارهای بی سابقه دولت به وزارت نفت، سهم بالای ایجاد اشتغال به واسطه صنعت نفت، تقویت رویکرد تولید داخل و حمایت از همه افرادی که امکان سرمایه گذاری در کشور را دارند.

 

نظر شما :