اردن از اسرائیل شکایت می‌کند

۲۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۸۹۹۰ سرخط اخبار

مدیر کل اداره آثار باستانی اردن از تلاش این کشور برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی به سازمان یونسکو به دلیل نمایش آثار تاریخی و نسخه‌های خطی مسروقه اردن در نمایشگاه‌های بین‌المللی خبرداد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اردنی العرب‌الیوم، فارس المحمود، مدیر کل اداره آثار باستانی اردن عنوان داشت: اسرائیل نسخه‌ها و کتب خطی تاریخی دزیده شده اردن را درخصوص دریای بحرالمیت در نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش درآورده است.

وی در ادامه افزود: ما این مساله را به وزارت خارجه کشور ابلاغ خواهیم کرد تا اقدامات دیپلماتیک لازم را در این زمینه اتخاذ کند.

فارس المحمود همچنین تاکید کرد: اداره آثار باستانی اردن علیه این اقدام اسرائیل به سازمان علمی، و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) شکایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: این آثار تاریخی مسروقه به اردن تعلق دارد و اسرائیل بدون آنکه به اردن ابلاغ کند آنها را در نمایشگاه‌های بین‌المللی به نمایش در می‌آورد.

پیشتر یک نمایشگاه در آمریکا این نسخه‌های خطی را به نمایش درآورده و هیچ ابلاغیه‌ای به دولت اردن ارسال نکرده است.

رژیم صهیونیستی در سال 1967 این نسخه‌های خطی را که در نمایشگاهی در موزه قدس به نمایش درآمده بود دزدید. بدین ترتیب که نیروهای اسرائیلی در آن زمان تمام محافظان موزه را که تحت نظارت اداره آثار باستانی اردن فعالیت می‌کردند دستگیر کرده و این آثار را دزدیدند.

در سال 1967 دولت اردن علیه رژیم صهیونیستی به یونسکو شکایت کرد و قطعنامه‌های 30242 و 30343 مبنی بر ضرورت بازگرداندن این آثار تاریخی به دولت اردن صادر شد. 

( ۳ )

نظر شما :