شورای امنیت امروز طرح روسیه بر سر سوریه را بررسی می‌کند

۲۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۸۹۸۹ سرخط اخبار
شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز، دوشنبه به بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه در مورد سوریه خواهد پرداخت. 

به گفته منابع دیپلماتیک، سند تهیه شده توسط هیئت نمایندگی روسیه موضوع مذاکرات بازی در سطح کارشناسی همه 15 کشور عضو شورای امنیت در رابطه با اوضاع کنونی در سوریه شده است. 

لازم به یادآوری است که روسیه در تاریخ 16 دسامبر (25 آذر) پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد.   در این سند خشونتها از سوی هر دو طرف مناقشه در سوریه، چه از سوی دولت سوریه و چه از سوی مخالفان محکوم شده و در عین حال نسبت به ارسال تسلیحات نظامی از خارج برای گروههای مسلح غیرقانونی در سوریه ابراز نگرانی شده است. 

علاوه بر این، قطعنامه مذکور از اقدامات اتحادیه کشورهای عربی برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه کنونی در سوریه حمایت کرده و خواستار آغاز مذاکرات سیاسی بین دولت و مخالفان در سوریه شده است. 

به گفته "ویتالی چورکین" نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل، این سند اعمال تحریم‌های بین المللی علیه مقامات دمشق را در نظر نگرفته است، چرا که چنین اقدامی «غیرسازنده» است. 

برخی مقامات غربی که نخواستند نامشان فاش شود، در تفسیر پیش‌نویس قطعنامه  پیشنهادی روسیه گفتند که این سند در شرایط کنونی قابل قبول نیست، چرا که تلاش کرده تا خشونت از جانب مخالفان و دولت سوریه را در یک سطح نشان دهد، در صورتی که چنین مسئله ای صحت ندارد. البته به گفته آنها، کشورهای غربی حاضرند تا به مذاکرات در این زمینه ادامه دهند تا در نهایت بتوان به راه حلی مورد توافق غرب از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر برسند. 

روسیه و چین در تاریخ 4 دسامبر پیش‌نویس قطعنامه  پیشنهادی فرانسه، انگلیس، آلمان و پرتغال در مورد سوریه را وتو کردند. در آن سند از دولت سوریه خواسته شده بود تا از بکارگیری توان نظامی در برابر تظاهرات کنندگان خودداری کند، در غیر این صورت مورد تحریم‌های شدید بین المللی قرار خواهد گرفت.  

نظر شما :