مجله هفته/ اخراج جوان مصری به‌خاطر سفر به ایران

۱۹ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۲:۲۰ کد : ۱۸۹۸۷۵۲ اخبار اصلی
اینطور که از برخی اخبار و شواهد برمی آید، برگزاری اجلاس های بیداری اسلامی در تهران، زیر ذره بین دولت های منطقه قرار داشته و بعضی از مهمانان این نشست ها از سوی دولت متبوعشان زیر فشار قرار گرفته اند.
مجله هفته/ اخراج جوان مصری به‌خاطر سفر به ایران
 دیپلماسی ایرانی: وقایع یک سال گذشته خاورمیانه و شمال آفریقا با مواضع یکسانی در منطقه همراه نبوده و کشورها به فراخور موضع و دیدگاه کلان و سیاست خارجی درازمدتی که دارند، نگاه متفاوتی به آن داشته اند. در این میان دو دیدگاه ایرانی و عربی یا به عبارتی دیدگاه مقاومت و اتحادیه عرب، از یکدیگر متمایز هستند و منطبق با تعاریف و اصول خود به بهار عربی نظر دوخته اند.

از سال گذشته تاکنون، اگرچه تغییر رژیم های سیاسی در مصر و تونس و لیبی و همچنین تغییر ساختاری در یمن با شادی مردم منطقه همراه بوده و همه کشورها به تمجید از خیزش های مردمی پرداخته اند، اما وجود جریانی خزنده و فرامنطقه ای نیز سبب شده است تا کشورهای حامی جنبش مقاومت و جریان های ضد غربی و ضد اسرائیلی، گوشه چشمی به توطئه ها و سوءاستفاده های خارجی در حوادث منطقه داشته باشند.

تهران هم ضمن زیرنظر داشتن اوضاع منطقه تلاش کرده است پس از تغییرات عمیق در کشورهایی چون مصر و یمن و لیبی، دیپلماسی پویاتری اتخاذ کند و از فرصت های پدید آمده برای تقویت جبهه مقاومت و تاثیرگذاری بر افکار عمومی منطقه استفاده کند و بدین وسیله از دستیابی غرب و هم پیمانانش به اهداف فرامنطقه ای و ضربه زدن به پیکره منسجم مقاومت جلوگیری کند.

برگزاری اجلاس بیداری اسلامی در تهران با دعوت مهمانانی متعلق به جریان های ضد غرب و ضد دیکتاتورهای دست نشانده، به تقویت الگوی ایرانی – اسلامی در منطقه اندیشیده و کوشیده است با پیوند زدن فعالان سیاسی و مذهبی در کشورهای مختلف و اتصال حلقه های مشابه به یکدیگر، مانعی محکم بر سر راه اهداف رژیم سعودی و حامیان غربی اش ایجاد کند. همین مساله موجب شده تا برخی مدعوین و حاضران در این اجلاس به اتهام حضور در کنفرانس بیداری اسلامی و درواقع همسویی با طیف ایرانی – اسلامی، از سوی دولت هایشان زیر فشار قرار بگیرند.

به عنوان نمونه، هفته گذشته خبر رسید که فردی به نام «محمد ابراهیم احمد ابوبکر حسنین» معروف به «محمد الحسینی» از جوانان تازه شیعه شده فعال در مصر که برای شرکت در اولین کنفرانس جوانان بیداری اسلامی به تهران سفر کرده بود، با برخورد دستگاه امنیتی کشورش روبرو شده است.

پارسینه گزارش داد که اخبار رسیده از قاهره حاکی از آن است که وی چند روز پس از پایان کنفرانس مزبور، در ایران ماند تا به شهر قم سفر کند و ضمن زیارت حرم حضرت معصومه (ع)، با برخی مراجع تقلید و علما دیدار کند و چند روزی نیز به فراگیری علوم دینی – به صورت بسیار فشرده – بپردازد.

گفته می شود وی پس از بازگشت به کشورش، هنگامی که خواست به محل کارش برود، از ورود به آنجا منع شد و مأموران حراست به او گفتند که از بالا دستور آمده که شما را راه ندهیم. او کارمند شرکت نفت مصر است. هنگامی که با مسئولان و مدیران ارشد شرکت تماس گرفت تا از حقیقت ماجرا اطلاع یابد، به او گفتند که دستور از سازمان اطلاعات و امنیت آمده است.

در پی اخراج او از شرکت نفت مصر، سید طاهر الهاشمی دبیرکل مؤسسه آل البیت مصر که از مؤسسات اصلی شیعیان این کشور است، با نوشتن نامه ای خطاب به مجلس شورای مصر، از این رفتار سازمان اطلاعات و امنیت کشورش به شدت انتقاد کرده و این سازمان را آلت دست نیروهای امنیتی بازمانده از رژیم سابق دانسته است.

گفتنی است تعداد زیادی از جوانان مصری که در اولین کنفرانس جوانان بیداری اسلامی در تهران شرکت کرده بودند، پس از بازگشت به مصر در فرودگاه بین المللی قاهره توسط نیروهای امنیتی بازداشت اما چند روز بعد آزاد شدند. از جمله این جوانان، محمد فرزند سید طاهر الهاشمی بود.


نظر شما :