پهلوگیری تانکر نفتی ایرانی در بندر سنگاپور

شل نفت ایرانی را می خرد؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۸ کد : ۱۸۹۸۶۰۴ اخبار اصلی
خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک تانکر نفتی ایرانی روز پنجشنبه در نزدیکی پالایشگاه شرکت شل در سنگاپور لنگر انداخته است. هرچند هنوز مشخص نیست که شل محموله نفتی این تانکر را خریداری کرده یا خیر اما تحلیلگران پهلوگیری این تانکر در بندر نزدیک پالایشگاه شل را نشانه محکمی در این زمینه توصیف می کنند.
شل نفت ایرانی را می خرد؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که شرکت های نظیر توتال فرانسه به روشنی اعلام کرده اند که خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند، با توجه به زمان باقی مانده تا اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران(اول جولای)، به نظر می رسد که هنوز برخی شرکت های اروپایی خریدار نفت ایران هستند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که یک تانکر نفتی ایرانی روز پنجشنبه در نزدیکی پالایشگاه شرکت شل در سنگاپور لنگر انداخته است. هرچند هنوز مشخص نیست که شل محموله نفتی این تانکر را خریداری کرده یا خیر اما تحلیلگران پهلوگیری این تانکر در بندر نزدیک پالایشگاه شل را نشانه محکمی در این زمینه توصیف می کنند.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، این رویداد از رویکرد متفاوت شرکت های نفتی اروپایی در قبال تحریم نفت ایران حکایت دارد که قرار است تا چند ماه دیگر اجرایی شود.

این تانکر نفتی با نام دلوار، 270 هزار تن ظرفیت دارد و این در حالی است که پالایشگاه شل در سنگاپور روزانه 500 هزار بشکه نفت مصرف می کند. دلوار، یکی از تانکر های شرکت ملی تانکری ایران است و انتظار می رود که یک و نیم میلیون بشکه نفت بار زده شده را به زودی تخلیه کند. برخی تاجران نفتی بر این باورند که با توجه به افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، تهران به شدت برای فروش نفت تلاش می کند.

یک منبع ناشناس در این زمینه اظهار داشت که شل نفت ایران را خریداری کرده و دلیل دیگری برای پهلوگیری این تانکر در بندر باکوم وجود نداشته است. البته باتوجه به اینکه هنوز تحریم واردات نفت از ایران از سوی اتحادیه اروپا اعمال نشده است، درصورتی که شل نفت ایران را خریداری کرده باشد، اقدامی غیر قانونی انجام نداده است.

از سوی دیگر شل از جمله شرکت های اروپایی بود که پس از اعمال تحریم ها و خروج از ایران مطالبات نقدی از ایران داشت که بنا بود آن را با واردات نفت تسویه کند. یک مقام نفتی اروپایی در این زمینه اظهار داشت: شل به طور معمول پراگماتیک تر است و به نظر می رسد تا زمانی که تحریم ها اعمال شود به خرید مقادیری نفت از ایران ادامه دهد.

این در حالی است که شرکت شل در بیانیه ای اعلام کرده در مورد فعالیت های تجاری خود اظهار نظر نمی کند و البته به تحریم ها پایبند است.

برخی بر این باورند که تحریم های غرب علیه ایران به منظور متقاعد کردن جمهوری اسلامی در خصوص متوقف کردن برنامه های هسته ای تردیدآمیز، توانایی تهران برای فروش نفت را تحت تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر واشینگتن نیز از تاریخ 28 ژوئن تحریم شرکت های خارجی که به تجارت نفتی ایران کمک می کنند را آغاز خواهد کرد.

برخی کارشناسان می گویند تازه ترین نشانه پیامد های تحریم ایران بر صنعت نفت این است که شرکت کشتیرانی هندی ناگزیر شد دست کم یکی از محموله های نفتی خریداری شده از ایران را لغو کند چرا که خدمات بیمه به آن کشتی ارائه نشده بود.

همچنین مشکلاتی هم در راه پرداخت هزینه حمل و نقل محموله ها برای ژاپن وجود دارد.

رویترز با اشاره به اینکه تانکر نفتی دلوار برای نخستین بار در 23 فوریه در جزیره کریمون اندونزی لنگر انداخته بود به نقل از برخی فعالان بازار گزارش داد: این منطقه بیشتر برای انتقال محموله ها از کشتی به کشتی مورد استفاده قرار می گیرد و حضور دلوار در ساحل این جزیره این تردید را به وجود آورد که این تانکر حاوی نفتی بوده که جمهوری اسلامی به دلیل تحریم ها قادر به فروش آن در دیگر مناطق نبوده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

  

نظر شما :