باتوجه به افزایش تنش ها

انگلیس بحرین را در مقابل ایران مجهز می کند

۱۴ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۲:۲۵ کد : ۱۸۹۸۵۹۷ اخبار اصلی
روزنامه سان چاپ انگلیس در گزارشی که به تازگی منتشر شده مدعی شده در صورتی که تنش ها بین غرب و ایران افزایش یابد، بحرین می تواند از کمک نظامی انگلیس بهره مند شود.
انگلیس بحرین را در مقابل ایران مجهز می کند
دیپلماسی ایرانی: روزنامه سان چاپ انگلیس در گزارشی که به تازگی منتشر شده مدعی شده در صورتی که تنش ها بین غرب و ایران افزایش یابد، بحرین می تواند از کمک نظامی انگلیس بهره مند شود.

این روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات در وایت هال( خیابانی در مرکز لندن و مقر شماری از مقامات سیاسی انگلیس) گزارش داده است با توجه به ادامه بن بست بر سر برنامه های هسته ای ایران، بریتانیا در صدد گسترش حضور نظامی خود در منطقه است.

این در حالی است که این گزارش به نقل از یک مقام ناشناس مدعی شده است که درگیری اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل انگلیس برای گسیل داشتن نیرو های خود به منطقه به منظور تقویت متحدانش آماده است. به گفته مقامات وزارت دفاع انگلیس از اوایل سال جاری میلادی اجرای طرح های خود را آغاز کرده است.

به گفته یکی از مقام ها تا زمانی که ایران اهداف هسته ای خود را دنبال می کن درگیری امری اجتناب ناپذیر است و بریتانیا باید در مقابل حمله های احتمالی ایرانیان علیه نیرو های انگلیسی در افغانستان آمادگی داشته باشد.

از سوی دیگر انگلیس در منطقه متحدان مهمی دارد و برای کمک به آنها با نیروهایش آماده است.

در گزارش سان آمده است که دست کم یک زیردریایی هسته ای انگلیس در حالت آماده برای عملیات قرار دارد و این امکان وجود دارد که در فاصله 18 تا 24 ماه درگیری رخ دهد و به همین دلیل انگلیس حضور نظامی خود را در کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس( جی سی سی) افزایش می دهد.

این در حالی است که گفته می شود انگلیس نخست نیرو های پیاده نظام خود را وارد امارات متحده عربی خواهد کرد. این اقدامی به منظور نشان دادن علنی حمایت از امارات متحده عربی است و این نکته را روشن می کند که در صورت مورد حمله قرار گرفتن امارات از سوی ایران، انگلیس آماده دفاع از این کشور است. گفتنی است که امارات متحده عربی تنها در فاصله 34 مایلی ایران در تنگه هرمز واقع شده است.

از سوی دیگر طرح هایی نیز به منظور فرستادن نیرو های انگلیسی به عمان، کویت، عربستان سعودی، بحرین و قطر برای کمک به این کشور ها اجرا خواهد شد.

این در حالی است که هم اکنون نیز انگلیس نیرو های دریایی خود را در منطقه تقویت کرده و 7 ناو جنگی مستقر در خلیج فارس دارد. اچ ام اس دیرینگ، یکی از جدید ترین و قدرتمند ترین ناو های جنگی است که در ماه ژانویه وارد خلیج فارس شد.

از سوی دیگر زیردریایی های انگلیسی نیز در منطقه مستقر هستند و یک زیردریایی مجهز به موشک نیز ماموریت خود به سوی خلیج فارس را آغاز کرده است.

در گزارش روزنامه سان آمده است که حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران محتمل ترین رویدادی خواهد بود که ماشه درگیری را می فشارد.

به گفته لرد الن وست، وزیر امنیت انگلیس، طرح ها به منظور مواجه با ایران و حفاظت از تنگه هرمز از مدت ها پیش در دست بررسی بوده است.

از سوی دیگر سخنگوی سفارت انگلیس در بحرین نیز این نکته را خاطرنشان کرده که طرح هایی برای تمامی سناریو هایی که ممکن از در جهان رخ دهد، تدوین شده است و همه گزینه ها نیز روی میز خواهد بود. البته انگلیس به همکاری برای دستیابی به راهکاری دیپلماتیک در مورد ایران نیز ادامه خواهد داد و به جای گزینه نظامی، گزینه مذاکره ای را ترجیح می دهد.

اما موضوع کمک نظامی انگلیس به کشور های منطقه علیه ایران در شرایطی مطرح می شود که پیش از این نیز ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از افزایش حضور نظامی کشورش در منطقه خلیج فارس خبر داده بود. هیگ در واکنش به تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز نیز خاطرنشان کرده بود که در این صورت نیروی دریایی انگلیس برای باز کردن تنگه هرمز وارد عمل خواهد شد.

علاوه بر این موضوع کمک انگلیس به بحرین با توجه به حساسیت ایران در مورد این کشور بسیار قابل توجه است. در اوایل سال جاری آغاز اعتراض ها در بحرین علیه حکومت سنی این کشور موجب شد که با وجود حمایت ایران از این اعتراض ها، عربستان سعودی نیرو هایش را برای فرونشاندن بحران به بحرین اعزام کند. ایران این اقدام عربستان را دخالت در امور داخلی بحرین توصیف کرد و در مقابل نیز ریاض اتهام مشابهی را متوجه تهران کرد و از آن پس درگیری دو کشور بر سر موضوع بحرین ادامه دارد.

از سویی دیگر انگلیس که به عنوان نخستین کشور بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کرده و به دنبال حمله به سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه را نیز تعطیل کرده است، رهبری تلاش ها برای تحریم مضاعف جمهوری اسلامی را نیز بر عهده دارد. برخی گزارش ها در هفته گذشته نیز از تدوین طرح هایی در انگلیس برای اقدام نظامی علیه ایران خبر داده بود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :