اوباما 2 روز پیش از ملاقات با نتانیاهو در خصوص ایران

من بلوف نمی‌زنم!

۱۳ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۸۹۸۵۸۵ اخبار اصلی
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در جدی ترین تهدیدی که تا کنون علیه فعالیت های هسته ای ایران مطرح کرده مدعی شده در صورتی که اقدام نظامی از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای جلوگیری کند، ایالات متحده این اقدام را انجام خواهد داد. البته وی در عین حال هشدار داد که اقدام نظامی پیشگیرانه اسرائیل علیه برنامه های هسته ای ایران نیز تنها شرایط بد را وخیم می کند.
من بلوف نمی‌زنم!

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در جدی ترین تهدیدی که تا کنون علیه فعالیت های هسته ای ایران مطرح کرده مدعی شده در صورتی که اقدام نظامی از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای جلوگیری کند، ایالات متحده این اقدام را انجام خواهد داد. البته وی در عین حال هشدار داد که اقدام نظامی پیشگیرانه اسرائیل علیه برنامه های هسته ای ایران نیز تنها شرایط بد را وخیم می کند.

این در حالی است که مقامات تهران بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید داشته و تصریح می کنند که تولید سلاح هسته ای مغایر اصول دین اسلام است.

اما هشدار جدی اوباما در حالی مطرح می شود که وی قرار است روز دوشنبه هفته جاری با بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل نشست داشته باشد و یک روز قبل از آن نیز اوباما در کنفرانس آیپک( کمیته امور عمومی اسرائیل – آمریکایی) سخنرانی خواهد کرد. اوباما تاکید کرده است که حمله اسرائیل به ایران سمپاتی ها به جمهوری اسلامی را در منطقه تقویت خواهد کرد و شفاف تر از هر زمان دیگری مدعی شده که ایران می تواند به حمله ای از جانب ایالات متحده مواجه شود.

این در حالی است که پیش از این گزارش هایی از منابع نزدیک به دولت نتانیاهو حاکی از آن بود که وی قصد دارد در ملاقات با اوباما از وی بخواهد که تهدید حمله به ایران را به طور صریح مطرح کند. اما به نظر می رسد که رئیس جمهور آمریکا با بررسی این گمانه زنی ها پیش دستی کرده و 2 روز پیش دیدار با نتانیاهو این موضع را علنی کرده است.

اوباما در گفت و گو با مجله آتلانتیک مدعی شده زمانی که ایالات متحده می گوید دستیابی ایران به سلاح هسته ای غیر قابل پذیرش است، بلوف نمی زند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیل اظهارات اخیر اوباما می نویسد: این هشدار ها نشان می دهد چگونه تهدیدی که ایران برای اسرائیل ایجاد می کند دیگر مسائل مورد دعوی در روابط آمریکا با اسرائیل را تحت تاثیر قرار داده و هزینه های سیاسی را برای اوباما افزایش می دهد. مجادله بر سر برنامه های هسته ای ایران ، روند ناتمام صلح با فلسطین و روابط گاه مملو از زودرنجی اوباما با نتانیاهو را هدف پیامد های خود قرار داده است.

جدال کاخ سفید با اسرائیل بر سر ریسک ها و منافع اقدام نظامی در آینده ای نزدیک است نه در مورد مناسب بودن این اقدام. این موضوع با سیاست های داخلی در ایالات متحده و اسرائیل ادغام شده و اوباما برای نشان دادن این نکته به یهودیان آمریکایی رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر تحت فشار قرار دارد که سیاست های وی در مورد اسرائیل سختگیرانه تر از سیاست هایی نیست که در مورد ایران اعمال می کند.

اوباما در بخشی از مصاحبه اخیر که با مجله آتلانتیک انجام داده این نکته را یادآور شده که برخی جمهوریخواهان برای ایجاد شکاف بین وی و جامعه یهودیان آمریکایی تلاش می کنند. همچنین وی تاکید کرده است آمریکا هیچگاه با تولید سلاح هسته ای در ایران موافقت نمی کند.

این در حالی است که اسرائیل به طور علنی بحث حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران در ماه های آتی را مطرح می کند چرا که مقامات تل آویو بر این باورند که زمان کوتاهی تا دستیابی ایران به سلاح هسته ای باقی مانده است. اما دولت اوباما این ایده را مطرح می کند که زمان حمله باید دورتر باشد و برای متقاعد کردن رهبران ایران به منظور دست برداشتن از برنامه های هسته ای مورد تردید همچنان فرصت باقی است.

با این حال اسرائیل به دنبال حمایت ایالات متحده از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است اما در عین حال تاکید می کند در صورتی که لازم باشد به تنهایی نیز حمله نظامی را انجام خواهد داد. البته مقامات اسرائیلی می گویند که هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده اند اما نشست اوباما و نتانیاهو در شرایطی برگزار می شود که گمانه زنی ها در مورد اقدام نظامی به اوج رسیده است و به نظر نمی رسد در صورتی که رهبر اسرائیل تصمیم بگیرد دیگر در مورد ایران صبر نکند، اوباما باز هم درخواست حمله نکردن را مطرح کند.

این در شرایطی است که نتانیاهو نیز روز جمعه در مورد گرفتار شدن در پروژه از سرگیری گفت و گو های هسته ای هشدار داده است. این رهبر تندروی اسرائیلی که در کانادا سخن می گفت تاکید کرد که برای اقدامات آمریکا یا اسرائیل علیه ایران خط قرمز تعیین نمی کند.

تا کنون اوباما همواره تاکید کرده که ایران هسته ای غیر قابل پذیرش است اما در مورد اقدام آمریکا و زمان آن سخنی به میان نیاورده است. جی کارنکی، معاون امور رسانه ای کاخ سفید روز جمعه این نکته را خاطرنشان کرد که اوباما نمی خواهد دست خود را در مورد اینکه از چه خطوطی نمی تواند عبور کند، رو کند چرا که این اقدام در منافع ایالات متحده قرار ندارد.

این در حالی است که 3 هیات عالی رتبه از مقامات امنیت ملی آمریکا در ماه گذشته در سفرهای خود به اسرائیل در مورد حمله به ایران هشدار داده اند. آنها بر این باورند که اقدام نظامی پیش از زمان ممکن و بدون حمایت بین المللی بیش از آنکه خوب باشد، مخرب است. همچنین اسرائیل را ناامن تر می کند و موجب می شود که همسایگان در کنار ایران قرار گیرند. از سوی دیگر حمله اسرائیل بیش از اقدام نظامی آمریکا موجب چند قطبی شدن منطقه می شود. علاوه بر این حمله اسرائیل در متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران موفق نخواهد بود و در بهترین حالت آنها را برای چند سال به تعویق می اندازد.

این در حالی است که گفته می شود اسرائیل در صورت تصمیم گیری برای حمله به ایران تنها چند ساعت قبل ایالات متحده را در جریان قرار خواهد داد و این شکل این حمله نیز شبیه اقدام هوایی اسرائیل علیه نیروگاه اوسیراک عراق خواهد بود که در سال 1981 انجام شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :