تهران در جستجوی مشتریان نفتی جدید

تا اواسط مارس فرصت باقی است

۰۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۸۹۸۱۶۹ اخبار اصلی
در حالی که تحریم های غرب علیه برنامه های هسته ای ایران، اقتصاد جمهوری اسلامی را تحت تاثیر پیامد های منفی خود قرار داده است، تهران برای حدود یک چهارم تولیدات نفتی سالیانه خود به دنبال مشتری می گردد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تحریم های غرب علیه برنامه های هسته ای ایران، اقتصاد جمهوری اسلامی را تحت تاثیر پیامد های منفی خود قرار داده است، تهران برای حدود یک چهارم تولیدات نفتی سالیانه خود به دنبال مشتری می گردد.

منابع آگاه در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز، تصریح کرده اند که ایران قصد دارد 500 هزار بشکه نفت را به پالایشگاه های هندی و چینی بفروشد. این رقم 23 درصد صادرات نفتی ایران در سال گذشته را شامل می شود که به اتحادیه اروپا فروخته شده و با توجه به تحریم های اعمالی این اتحادیه علیه واردات نفت از ایران باید مشتریان جدید برای آن پیدا شود.

یکی از منابع خبری به این روزنامه انگلیسی گفت: ایران در راه یافتن مشتریان جدید با مشکلات جدی مواجه است. این در حالی است که تهران با موضوع ارائه تخفیف های ویژه به مشتریان جدید نیز هنوز کنار نیامده است.

به گفته کارشناسان در صورتی که ایران نتواند تا اواسط ماه مارس برای حدود 500 هزار بشکه نفت مشتری پیدا کند، چاره ای نخواهد داشت جز اینکه نفت را در تانکر های شناور نگهداری کند یا اینکه تولید نفتی خود را کاهش دهد.

این در حالی است که ایران در واکنش به تحریم های اعمالی اتحادیه اروپا علیه صادرات نفتی اش، اعلام کرده که صادرات نفت به انگلیس و فرانسه را متوقف می کند. علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت ایران خاطرنشان کرده که تهران این کشور ها را با مشتریان جدید نفتی جایگزین خواهد کرد. البته وی به جزئیات در این زمینه اشاره نکرده است.

این در شرایطی است که انگلیس و فرانسه هم اکنون نیز واردات نفت از ایران را متوقف کرده و بر این باورند که این اقدام تهران بیشتر جنبه سمبولیک دارد. البته برخی بر این باورند که اقدام اخیر تهران می تواند تاثیر روانی بر بازار نفت داشته باشد و شاید به افزایش بهای نفت منجر شود.

نظر شما :