مالکی کدام را انتخاب می کند:بشار یا اعراب؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۸۹۸۱۲۳ سرخط اخبار
نخست وزیر عراق با تاکید بر پایبندی کشورش به تصمیمات اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرد. رئیس جمهوری سوریه و یا نماینده وی در نشست آتی سران اتحادیه عرب در بغداد شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوری المالکی، نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الرشید، گفت: ما به تعهدات خود در خصوص تصمیم‌های اتحادیه عرب مبنی بر عدم مشارکت سوریه در نشست سران اتحادیه عرب در بغداد کاملا پایبند هستیم، اما امیدواریم که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه یا نماینده وی در این نشست حضور یابند.

وی در ادامه افزود: ما از اتحادیه عرب می‌خواهیم در خصوص تعلیق عضویت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب برای نشست آتی سران که در بغداد برگزار می‌شود، استثنا قائل شود و سران سوریه نیز بتوانند در این نشست حضور یابند.

نوری المالکی با اشاره به تصمیمات اخیر اتحادیه عرب و تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه گفت: اگر تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب تنها در سطح نمایندگان کشورهای عربی باشد ما امیدواریم که در نشست سران بشار اسد یا نماینده وی در این نشست حضور یابند اما اگر تعلیق عضویت سوریه در تمامی فعالیت‌های اتحادیه عرب باشد ما نیز تابع تصمیمات اتحادیه عرب هستیم.

نخست وزیر عراق ادامه داد: ما ترجیح می‌دهیم که سوریه در این نشست حضور یابد چرا که این امر باعث آغاز صفحه جدیدی از گفت‌وگوها در سوریه می‌شود و این گفت‌وگوها به دور از دخالت‌های خارجی و اختلاف‌های قبیله‌ای در این کشور انجام خواهد گرفت.

نشست سران اتحادیه عرب قرار است 29 مارس در بغداد آغاز شود و عراق نیز اعلام کرده که آمادگی لازم را برای برگزاری این نشست دارد.

از سوی دیگر دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بغداد تدابیر امنیتی را در طول مرزهای خود با سوریه افزایش داده و این امر برای ممانعت از قاچاق سلاح به سوریه صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: پس از رسیدن گزارش‌های مختلف مبنی بر عبور گروه‌های نظامی و اسلحه از مرز عراق و سوریه بغداد تصمیم گرفته تا تسلط خود را بر مرزهای مشترک دو کشور افزایش دهد.

این تصمیم پس از نشست نوری المالکی با برخی از مسئولان بلندپایه امنیتی عراق از جمله معاون وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی این کشور و نیز فرمانده نیروهای مرزبانی عراق گرفته شد.



نظر شما :