برهان غلیون در آستانه استعفا از شورای انتقالی

امریکا برای حمله به سوریه آماده می‌شود

۱۹ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۸۹۷۷۶۵ اخبار اصلی
دو تن از مقام‌های امریکایی به ‌سی‌ان‌ان گفتند که پنتاگون و فرماندهی مرکزی وابسته به ارتش امریکا در حال بازنگری در امکانات نظامی برای اتخاذ تصمیم‌های لازم برای انجام حمله نظامی به سوریه هستند.
امریکا برای حمله به سوریه آماده می‌شود

دیپلماسی ایرانی: سوزان رایس، نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل گفت: «صبر واشنگتن در برابر حکومت سوریه به سر آمده و اکنون وقت آن رسیده است که قدرت با مسئولیت و از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز در این کشور انتقال یابد.»

رایس این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان بیان کرد. دقیقا زمانی که دو تن از مقام‌های امریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود نیز به همین شبکه خبری گفتند که پنتاگون و فرماندهی مرکزی وابسته به ارتش امریکا در حال بازنگری در امکانات نظامی برای اتخاذ تصمیم‌های لازم برای انجام حمله نظامی به سوریه هستند. به گفته آنها این کار به درخواست باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا انجام شده است. این دو مقام آگاه تاکید کردند، امریکا قصد دارد ضمن افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی به دمشق بر روی گزینه نظامی نیز کار کند.  

در همین رابطه ایالات متحده امریکا روز دوشنبه اعلام کرد، سفارتخانه خود را در سوریه می‌بندد. به گفته واشنگتن این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دولت سوریه با تقاضای سفارت امریکا مبنی بر افزایش تدابیر امنیتی برای حفاظت از جان کارکنان این سفارت‌خانه مخالفت کرد.

در همین حال گفته می‌شود ایالات متحده امریکا برای مسلح ساختن جریان‌های مخالف نظام سوریه چراغ سبز نشان داده است. جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه در مجلس سنای امریکا در این باره گفت: «کمیته‌ای برای تماس مداوم با جریان‌های مخالف سوری و ایجاد یک هم‌پیمانی قدرتمند که بتواند اوضاع را در سوریه به دقت پیگیری کند، تشکیل شده است.»

مک‌کین تاکید کرد، الان وقت آن رسیده که همه گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله مسالح ساختن جریان‌های مخالف تا بدین ترتیب خونریزی‌ها در سوریه متوقف شوند.

این در حالی است که روز سه‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و میخائیل فرادکوف، رئیس سازمان امنیت این کشور وارد دمشق شدند تا برای بحران سوریه راه حلی بیابند. لاوروف پس از دیدار با مقامات سوری گفت: « مذاکرات بسیار مثبت و سازنده‌ای داشتیم. سوریه احساس می‌کند که باید در برابر خشونت‌ها از خود دفاع کند. ما این را درک می‌کنیم ولی اسد به ما قول داده است که خشونت‌ها را متوقف کند.»

این در حالی است که ایالات متحده امریکا نسبت به تعهد دمشق برای توقف خشونت‌ها تردید دارد و می‌گوید که دیگر نمی‌تواند به وعده‌های دمشق اعتماد کند. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره گفت: «درک می‌کنید که چرا جامعه جهانی نمی‌تواند به این تعهدات اعتماد کند، چرا که می‌بینیم اسد همان پیشنهادهایی که چند ماه پیش پیشنهاد داده بود را مجددا تکرار می‌کند و هیچ کاری برای توقف خشونت‌ها نمی‌کند.»

نولند درباره اظهارات جان مک‌کین نیز گفت: «گمان نمی‌کنیم که ارسال اسلحه بتواند راه حل درستی باشد ولی با این حال هیچ گزینه‌ای را بعید نمی‌دانیم. ما تاکید داریم که آغاز گفت‌و‌گوهای دموکراتیک در سطح ملی و پایان خشونت‌ها و خروج تانک‌هایی که نظام سوریه به شهرها فرستاده و همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای بازگشت ناظران می‌تواند راه حلی برای پایان خشونت‌ها در سوریه ایجاد کند.»

از سوی دیگر منابع آگاه به پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نزدیک به جریان‌های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، گفته‌اند که دکتر برهان غلیون، رئیس شورای انتقالی تهدید کرده در صورتی که برای دور بعدی ریاست او بر این مجلس تمدید نشود استعفای خود را از عضویت در شورای انتقالی اعلام خواهد کرد.

قرار است در 15 ماه جاری میلادی انتخابات ریاست شورای انتقالی برگزار شود و احتمال این که غلیون از ریاست این شورا کنار گذاشته شود، بالا است. زمانی که این شورا تاسیس شد تصمیم بر آن شده بود که برهان غلیون تا زمان سقوط اسد، رئیس شورای انتقالی باشد ولی در پی اعتراض‌های اعضا در کنفرانس استانبول، تصمیم بر آن شد که هر سه ماه یک بار برای ریاست شورا انتخابات برگزار شود. در آن موقع برهان غلیون نیز با این کار موافقت کرد اما اکنون در پی افزایش انتقادها به ریاست غلیون و مطرح شدن این که او نیز علوی است و نباید ریاست شورایی را که اکثریت آن را سنی‌ها تشکیل می‌دهند یک علوی بر عهده داشته باشد، وی نیز تهدید کرده است که در صورتی که به ریاست مجدد شورا انتخاب نشود از عضویت در آن استعفا خواهد داد.

در عین حال برخی از معترضان نسبت به شیوه رفتار و برخورد غلیون با حکومت اسد معترضند و می‌گویند که او به دلیل این که گمان نمی‌کرد اسد تا این اندازه در ماندن در سمتش مقاومت کند، از ادامه کار در شورا سرخورده شده است. ولی با این حال تاکید می‌کنند، به دلیل ارتباطات بین‌المللی و عربی که غلیون دارد و شهرت علمی و فرهنگی که در جامعه غربی و جهانی برخوردار است او همچنان بهترین گزینه برای ریاست شورای انتقالی محسوب می‌شود. در حالی که بسیاری می‌گویند، برخی جریان‌ها به ویژه اخوان المسلمین درصدد تصفیه حساب با غلیون هستند و از سویی عده‌ای نیز نسبت به منابع مالی که در اختیار غلیون قرار می‌گیرد و او نیز در صرف آنها به هیچ کس پاسخگو نیست، شک و شبهه وارد می‌آورند.


منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :