افزایش خشونت‌ها در بحبوحه تصویب قطعنامه علیه سوریه

شبی که حمص تا صبح نخوابید

۱۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۸۹۷۵۸۱ اخبار اصلی
یک دیپلمات آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «موضوع اکنون به ایالات متحده و روسیه محدود شده است. ما منتظریم ببینیم آنها به چه توافقی می‌رسند.»
شبی که حمص تا صبح نخوابید

دیپلماسی ایرانی: جمعه خونین‌ترین روز تظاهرات 10 ماه اخیر سوریه رقم خورد. ارقام درباره کشتار حمص مختلف است. شبکه العربیه صبح روز شنبه 4 فوریه در خبر فوری خود آمار کشتار را 330 تن اعلام کرد. اما در زیر نویس خود به 260 تن اشاره کرد. شبکه خبری الجزیره نیز آمار کشته شدگان را نزدیک به 220 تن مخابره کرد و روزنامه النهار لبنان نیز نوشت که به گفته منابع آگاه شمار کشته‌شدگان 130 نفر بوده است. درباره میزان زخمی شدگان نیز اخبار مختلفی مخابره می‌شود. شبکه العربیه آمار زخمی‌شدگان را بالای 1300 نفر اعلام کرد اما الجزیره و النهار این رقم را 500 نفر اعلام کردند. آن طور که منابع خبری گزارش داده‌اند، این حادثه در پی حمله ارتش سوریه به منطقه الخالدیه در اطراف شهر حمص و درگیری با افراد شبه نظامی در این کشور روی داده است. توپ‌خانه‌ها و تانک‌های ارتش سوریه از ساعت 8 به وقت محلی روز جمعه تا 4 صبح بامداد شنبه در حال بمباران مواضع مخالفان بوده‌اند.

در عین حال ارتش آزادیبخش نیز اعلام کرد که 19 سرباز ارتش سوریه را در منطقه الخالدیه به گروگان گرفته است.

هادی العبد الله، عضو شورای انقلابی سوریه در شهر حمص در گفت‌وگو با شبکه الجزیره شمار کشته‌شدگان را نزدیک به 220 تن اعلام کرد در حالی که شبکه العربیه اصرار دارد که به نقل از منابع آگاه خود این رقم را 330 نفر اعلام کند.

شاهدان عینی می‌گویند که در طول این مدت نزدیک به 300 گلوله توپ به منطقه الخالدیه اصابت کرده و صدها نفر کشته و زخمی شدند که در میان آنها کودکان نیز دیده می‌شوند.

در پی این حادثه برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه و به عبارتی رهبر مخالفان گفت: «آن‌چه امروز در سوریه رخ می‌دهد لازم می‌آورد تا آن دسته از افراد و کشورهایی که تردید دارند، تردید را کنار بگذارند و موضعی سخت علیه نظام سوریه اتخاذ کنند.»

وی همچنین از دولت روسیه خواست که مواضع خود را تعدیل کرده و علیه اسد موضعی سخت بگیرد.

غلیون به شبکه الجزیره گفت: «در صورتی که روسیه بار دیگر در شورای امنیت قطعنامه علیه نظام اسد را وتو کند مخالفان به مجمع عمومی سازمان ملل خواهند رفت.»

رهبر مخالفان سوریه همچنین گفت: «آن‌چه در حمص می‌گذرد نشان می‌دهد که دمشق قبل از این که قطعنامه شورای امنیت رای بیاورد قصد دارد از فرصت استفاده کرده و طرح خود را به طور کامل پیاده کند.»

این در حالی است که روز گذشته مسکو بار دیگر اعلام کرد، هر گونه قطعنامه‌ای علیه نظام اسد در شورای امنیت را وتو خواهد کرد. روسیه حتی اعلام کرده است، تعدیلاتی که در قطعنامه شورای امنیت اعمال شده را نیز قبول ندارد.  

با این حال امروز چشم‌ها به مذاکرات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مونیخ دوخته شده تا ببینند که آیا طرف امریکایی می‌تواند طرف روسی را راضی کند که قطعنامه علیه دمشق در شورای امنیت به تصویب برسد یا خیر.

این در حالی است که مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «هیلاری کلینتون و همتای روسی‌اش مذاکرات سازنده‌ای را بر سر سوریه انجام داده‌اند و درباره طرح شورای امنیت علیه سوریه نیز توافقاتی حاصل شده است.»

وی این مذاکرات را مقدمه مذاکرات دو طرف در نشست امنیتی مونیخ که تا چند ساعت دیگر انجام خواهد شد، دانست.  

دیپلمات‌های آگاه در نیویورک گفته‌اند که اعضای شورای امنیت منتظر تعدیل‌های پیشنهادی مسکو بر سر طرح عربی – غربی هستند.

یک دیپلمات آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «موضوع اکنون به ایالات متحده و روسیه محدود شده است. ما منتظریم ببینیم آنها به چه توافقی می‌رسند.»

در قطعنامه اصلاحیه غربی – عربی که به اعضای شورای امنیت فرستاده شده بند تقاضا برای کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حذف شده و اشاره‌ای نیز به ممنوعیت ارسال سلاح یا اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه نشده است اما از قطعنامه اخیر اتحادیه عرب حمایت کامل شده است. 

نظر شما :