قطر بزرگترین مسجدش را در اختیار سلفی‌ها می‌گذارد

حمایت از سلفی‌ها دیپلماسی جدید قطر

۲۷ آذر ۱۳۹۰ | ۲۳:۲۶ کد : ۱۸۹۷۳ اخبار اصلی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر روز جمعه 16 دسامبر در حالی بزرگترین مسجد دوحه را افتتاح کرد که بر آن نام شیخ محمد بن عبدالوهاب، امام سلفی‌ها و وهابی‌ها را نهاده است. حرکتی که شبهات بسیاری درباره آینده نقش خطر در نقشه سیاسی کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده است.
حمایت از سلفی‌ها دیپلماسی جدید قطر
دیپلماسی ایرانی: اگر تا به حال در رسانه‌های مختلف و از زبان سفرا و تحلیلگران نزدیک به جهان عرب از نقش مرموز قطر شنیده بودیم و از حضور گسترده‌اش در تغییرات سیاسی جوامع عربی با تعجب مطالب بسیاری خوانده بودیم، اکنون حرکتی در قطر اتفاق افتاده که نه تنها بر شبهات نقش قطر در تحولات منطقه می‌افزاید بلکه این فکر را به ذهن متبادر می‌کند که قطر نه تنها در پی رقابت با عربستان سعودی در منطقه است بلکه می‌خواهد جای آن را در میان اسلام‌گرایان افراطی نیز بگیرد و در عین حال در عین دم زدن از دوستی با ایران به رقابت تنگاتنگ با آن برخیزد. عجب آن که دوحه نیز همانند ریاض رقابت با تهران را نه از دریچه تحرکات سیاسی بلکه از دریچه تحرکات طایفه‌ای دنبال می‌کند و این در حالی است که ایرانی‌ها جمعیت بزرگی از ساکنان قطر را شامل می‌شوند و زبان فارسی دومین زبان رایج در این کشور محسوب می‌شود. (1)

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر روز جمعه 16 دسامبر در حالی بزرگترین مسجد دوحه را افتتاح کرد که بر آن نام شیخ محمد بن عبدالوهاب، امام سلفی‌ها و وهابی‌ها را نهاده است. حرکتی که شبهات بسیاری درباره آینده نقش خطر در نقشه سیاسی کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرده است.

شیخ حمد هنگام افتتاح این مسجد بزرگ که بالغ بر 175 هزار متر مربع وسعت دارد، گفت: «جد ما شیخ جاسم هم‌زمان هم حاکم بود هم عالم دینی. او کسی بود که به دعوت شیخ ابن عبدالوهاب لبیک گفت و اندیشه‌ها و مکتب او را در کشورمان و خارج از آن در سراسر جهان اسلامی ترویج و منتشر کرد. او مسئولیت بزرگی در نشر کتاب‌های اهل دعوت داشت و حتی برای چاپ آنها در هند شخصا سرمایه‌گذاری کرد.»

کارشناسان بر این اعتقادند که افتتاح این مسجد و متعاقب آن سخنرانی امیر قطر درباره آن در حقیقت اعلام این موضع دوحه به سلفیون است که وهابی‌ها می‌توانند بر روی آن حساب کنند به ویژه که سابقه چند دهه‌ای در حمایت از وهابیون، سلفی‌ها و اخوان المسلمین داشته است. به ویژه این که این مسجد هم‌زمان با سال‌روز ملی تاسیس قطر افتتاح شده و امیر قطر به جای آن که نام پدر خود را به عنوان بنیان‌گذار کشور قطر بر آن اطلاق کند، نام امام وهابیون را بر آن نهاده است.

شیخ حمد در تایید این دیدگاه همچنین گفت: «این مسجد که بر روی سرزمین قطر ساخته شده قطعه‌ای ازلی برای کشور خواهد بود و می‌تواند منبری برای اصلاح و دعوت خالصانه و مخلصانه به پرودرگار عز و جل باشد. مسجدی که به دور از هواهای نفسانی می‌تواند به مردم سود براسند و هم‌زمان با روحیات عصرمان نیز حرکت کند.»

این در حالی است که مخالفت‌های عمومی با فروش مشروبات الکلی و گوشت خوک در هتل‌های قطر بالا گرفته که بازتاب آن را در یادداشت‌های مختلف قطری‌ها در اینترنت به ویژه فیسبوک و دیگر فضاهای مجازی اجتماعی به روشنی می‌توان دید.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که این اقدام قطر دو پیام روشن دارد، یکی این که پس از پیروزی سلفی‌ها در انتخابات اخیر مصر قطر نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر به قدرت نفوذ وهابی‌ها و سلفی‌ها در جامعه عربی پی برده است و دیگری این که قصد دارد به اخوانی‌ها نیز این پیام را برساند که بدیلی به جای آنها هم وجود دارد.

کسانی که به این دیدگاه اعتقاد دارند درباره دلایل دادن چنین پیامی از سوی قطر به اخوانی‌ها در حالی که دوحه روابط خوبی با آنها دارد، می‌گویند: «دوحه در قانع ساختن اخوانی‌ها برای وحدت با سلفی‌ها به ویژه در انتخابات اخیر مصر شکست خورده است. قطر از اخوانی‌ها می‌خواست چنین اتحادی را با اخوانی‌ها داشته باشند تا بتوانند قطب اصلی جریان‌های سیاسی در کشورهایی که میزبان بهار عربی بوده‌اند، شوند ولی تا کنون در این کار شکست خورده‌ است. از این رو از اخوانی‌ها دلخور است و بدین ترتیب می‌خواهند به نوعی به آنها هشدار دهد.»

از سویی دیپلماسی قطر در لیبی نیز با چالش‌های جدی‌ای مواجه شده است. درگیری شدید مسلحانه‌ای میان جریان‌های اسلامی سلفی با دیگر جریان‌های اسلامی وابسته به اخوان المسلمین در جریان است و این در حالی است که قطر از سلفی‌ها در برابر اخوانی‌ها حمایت‌های بسیاری می‌کند.

در همین رابطه قرار است به زودی در این مسجد کرسی علمی‌ای به سلفی‌ها اختصاص یابد تا به رقیبی برای مرکز تاریخی سلفی‌ها در عربستان سعودی تبدیل شود.

نسبت به این حرکت قطر عربستانی‌ها نیز بدبین هستند. آنها می‌گویند که قطر با این کار تلاش می‌کند که ضمن جذب سلفی‌ها گوی سبقت را از آنها برباید.  

در عین حال عده‌ای نیز بر این اعتقادند که قطر با این کار هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند و آن هم مواجهه با نفوذ ایران در منطقه خلیج فارس است که روز به روز قدرت شیعیان را در منطقه افزایش داده است. اگر چه این حرکت به ضرر تلاش‌های امریکا در موضوع مبارزه با تروریسم و تندروی است.

این مسجد عظیم که گنجایش پذیرش 30 هزار نمازگزار مرد و 1200 نماز گزار زن در سالن‌های مجزا را دارد شامل مراکز قرآنی و علوم وابسته به آن و کتابخانه تخصصی حاوی کتاب‌هایی با موضوعات اسلامی است. بنای این مسجد بزرگ نیز شامل یک مناره، 28 گنبد بزرگ و 65 گنبد کوچک است و ساخت آن از سال 2006 آغاز شده است. 

در افتتاح این مسجد عظیم علاوه بر امیر قطر، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور، دیپلمات‌های عربی و اسلامی، چهره‌های بزرگ جهان اسلام از جمله یوسف قرضاوی، یکی از رهبران دینی اهل تسنن حضور داشتند.  

(1)   اطلس گیتاشناسی چاپ 2006

 

نظر شما :