در کنفرانس امنیت خلیج فارس در بحرین

شاهزاده عربستانی باز هم برای ایران خط و نشان کشید

۲۹ دی ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۸۹۷۲۲۲ اخبار اصلی
امیر ترکی فیصل در تازه‌ترین اظهار نظرش علیه ایران هشدار داد که افزایش تنش‌ها با ایران نباید به وضعیت حساب نشده‌ای برسد و گفت که در این صورت کشورهای عربی خلیج فارس حق خود می‌دانند که از همه ابزارها برای دفاع از مصالحشان استفاده کنند.
شاهزاده عربستانی باز هم برای ایران خط و نشان کشید

دیپلماسی ایرانی: امیر ترکی فیصل، شاهزاده معروف عربستانی و رئیس سابق سازمان امنیت عربستان که مواضع ضد ایرانی‌اش همواره شهره بوده است، در تازه‌ترین اظهار نظرش علیه ایران هشدار داد که افزایش تنش‌ها با ایران نباید به وضعیت حساب نشده‌ای برسد و گفت که در این صورت کشورهای عربی خلیج فارس حق خود می‌دانند که از همه ابزارها برای دفاع از مصالحشان استفاده کنند.  

ترکی فیصل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیت کشورهای خلیج فارس همچنین مدعی شد، همه درباره مانور تحریک کننده‌ای که در خلیج فارس و در تنگه هرمز و دریای عرب انجام شد، شنیدیم و این را هم شنیدیم که ایرانی‌ها درباره بستن تنگه هرمز و هدف قرار دادن کشورهای همسایه چه حرف‌هایی زدند. من در این جا هشدار می‌دهم که نباید افزایش تنش‌ها به انجام یک وضعیت حساب نشده بینجامد یا یک رویارویی نظامی نامطلوب رخ دهد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن امیر ترکی فیصل که در گذشته سفیر کشورش در لندن و واشنگتن نیز بوده است، همچنین گفت: «شش کشور حاشیه خلیج فارس یک طرف درگیری ایران با غرب بر سر برنامه هسته‌‌ای‌اش هستند و کشورهای این شورا خود را ملزم می‌دانند که به طور کامل به قوانین بین‌المللی پایبند باشند.»

وی همچنین تیغ انتقاد خود را همانند همیشه متوجه ایران کرد و در اظهاراتی خصمانه مدعی شد، ایران می‌خواهد از این نزاع بهره‌برداری کرده و در صورتی که به قوانین بین‌المللی پایبند باشیم ما را مورد تهدید قرار دهد. ایران باید امنیت تنگه هرمز و عبور ایمن انرژی جهان را تامین کند و اجازه ندهد که درگیری‌هایش با غرب شامل این موضوع شود.

چندی پیش جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده بود در صورتی که غرب بخواهد فروش نفت ایران را تحریم کند، تهران نیز حق خود می‌داند که برای بستن تنگه هرمز اقدام کند. البته مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند که به هیچ وجه قصد بستن تنگه هرمز را ندارند و تامین امنیت این تنگه وظیفه همه کشورهای منطقه است.

وزارت انرژی امریکا اعلام کرده است که 20 درصد تولیدات نفتی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد. دولت عراق نیز اعلام کرده است که نزدیک به 90 درصد نفت صادراتی خود را از طریق این تنگه به دست مشتریان خود در جهان می‌رساند. بریتانیا نیز اعلام کرده است که نزدیک به 86 درصد گاز مایع مورد نیاز خود را از قطر و 64 درصد گاز کلی مورد نیازش را با عبور از تنگه هرمز به دست می‌آورد. از این رو تنگه هرمز تنگه‌ای حیاتی و شریان اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

امیر ترکی فیصل سپس تهدید کرد، در صورتی که احساس کنیم با مصالح ما باز می‌شود و امنیت ما به خطر افتاده است آن‌گاه مجبوریم از همه امکانات برای دفاع از مصالح، امنیت ملی و منطقه‌ای‌مان استفاده کنیم.

روابط ایران و عربستان طی سال‌های اخیر بسیار تیره شده است. با اعمال تحریم‌های خصمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دو بخش صنعت نفت و بانک مرکزی، روابط ایران و عربستان باز هم تیره‌تر شد، چرا که عربستان سعودی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند میزان تولید نفت خود را تا نزدیک 11 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند تا کمبود نفت ایران را جبران کند. مساله‌ای که با واکنش تهران مواجه شد و به عربستان سعودی هشدار داد که دست از شیطنت بردارد و روابط مخدوش دو طرف را بیش از این تیره نکند.

بر سر مساله بحرین نیز عربستان ایران را متهم می‌کند که با حمایت از شیعیان این کشور تلاش دارد که نفوذ خود را در کشورهای حاشیه عربی حاشیه خلیج فارس گسترش دهد. ادعایی که جمهوری اسلامی ایران همواره رد کرده و همیشه گفته است که اعتراض‌های بحرین اعتراض‌های مردمی است و به هیچ وجه جمهوری اسلامی ایران در آن دخالتی ندارد. وزیر امور خارجه بحرین نیز اخیرا اذعان کرد که ایران از طریق راه‌های سیاسی و نظامی دخالتی در امور بحرین ندارد و این شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران یعنی العالم و پرس تی وی هستند که با پوشش اخبار تظاهرات بحرین باعث نگرانی منامه شده‌اند.

امیر ترکی در ادامه اظهارات ضد ایرانی‌اش و با توجه به تظاهرات مردمی و تداوم ناآرامی‌ها در بحرین همچنین گفت: «رهبران ایران باید از دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خودداری کرده و از گسترش فتنه طایفه‌ای جلوگیری کنند و استقلال و تمایت ارضی کشورهای همسایه را مبتنی بر اصل حسن هم‌جواری و احترام متقابل و اعتراف به قوانین و معاهده‌های بین‌المللی به رسمیت بشناسند.» 

نظر شما :