بهانه امریکا برای تحریم سوریه و ایران

غرب برای یک جنگ تمام عیار آماده می‌شود

۲۵ دی ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۸۹۷۰۷۱ اخبار اصلی
اسرائیل خود را برای یک جنگ بزرگ که ممکن است چند سال به طول بینجامد با ایران و هم‌پیمانان آن آماده می‌کند. امریکا نیز که سال‌ها است در حال تدارک یک قلعه نظامی مهم در منطقه و خارج از آن برای رویارویی با ایران است.
غرب برای یک جنگ تمام عیار آماده می‌شود

دیپلماسی ایرانی: پژوهشگر غربی عمیق شده در مباحث خاورمیانه معتقد است که فضای سیاسی ایالات متحده امریکا خود را برای یک جنگ نظامی مستقیم با ایران اسلامی یا از طریق سوریه خاندان اسد، هم‌پیمان با ایران یا با هر دو به طور هم‌زمان آماده می‌کند. سناتور ژوزف لیبرمن، نامزد سابق ریاست جمهوری امریکا در ابتدای سال 2011 از پنتاگون، وزارت دفاع و پیمان آتلانانتیک شمالی خواسته بود که به این دو کشور حمله نظامی شود. یعنی دقیقا زمانی که بهار عربی در جهان عرب به تازگی شکل گرفته بود. اما به اعتقاد این پژوهشگر مواضع لیبرمن با بهار عربی و آگاهی از آینده تحولات ناشی از آن ارتباط نداشت چرا که بهار عربی چیزی نبود که کسی پیش‌بینی کرده باشد و با وقوع آن شگفت‌زده نشده باشد.

وی همچنین معتقد است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با اعمال تحریم علیه نظام اسد به بهانه قلع و قمع ملت سوریه، فرصت را غنیمت شمرده تا به وسیله آن تحریم‌های سنگین‌تری را علیه ایران اعمال کند و هم‌زمانی این دو به هیچ وجه تصادفی نبوده است. ایران همواره مورد هدف امریکا بوده است و خواهد بود. مقامات واشنگتن بر این اعتقادند که با هدف قرار دادن ایران به طور غیر مستقیم سوریه را نیز هدف قرار داده‌اند. در عین حال همچنین توانسته‌اند ایران  و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش مثل حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین را نیز تضعیف کنند و شاید حتی بتوانند موفقیت‌های روسیه و چین که به فکر گسترش روز افزون در منطقه هستند را نیز به چالش بکشند.

آن‌چه بیش از همه باعث می‌شود که امریکا ایران و سوریه را مورد حمله نظامی قرار دهد به اعتقاد این محقق غربی این است که با خروج نیروهای امریکایی از عراق ممکن است کوریدور یا نوعی راهرو میان لبنان، سوریه و ایران ایجاد شود که این مساله کابوسی برای واشنگتن و هم‌زمان برای اسرائیل محسوب می‌شود. چرا که بدین ترتیب جبهه مقاومت به ویژه از لحاظ نظامی قوی می‌شود و جبهه امریکا و اسرائیل که پیش از این تسلط کاملی بر منطقه داشت، ضعیف خواهد شد.

از این رو به اعتقاد این پژوهشگر غربی و برخی افراد هم‌عقیده با او امریکایی‌ها زمانی تصمیم گرفتند که به سوریه فشار بیشتری بیاورند که از عراق عقب‌نشینی نظامی کردند و برای این کار نیز مشکلات داخلی سوریه را بهانه کردند و الا مشکلات سوریه قبل از آغاز ناآرامی‌ها نیز وجود داشت. به اعتقاد آنها بدین ترتیب همچنین می‌توانند به لبنان هم فشار بیاورند تا هم‌پیمانان میدانی‌اش را نیز تضعیف کرده باشند. امریکایی‌ها معتقدند ناآرامی‌های اخیر سوریه این فرصت را به آنها داد تا به بهانه کمک به مردم سوریه و تحقق اصلاحات و دموکراسی در آن دخالت مستقیم کنند تا هم‌زمان هم مصالح امریکا و غرب تامین شود و هم پیمان استراتژیک دمشق و تهران از بین برود و طبیعی است که بدین ترتیب جایگاه جئو استراتژی مهم ایران نیز پایان می‌گیرد.

هر آن‌چه امریکا در حال حاضر انجام می‌دهد برای رسیدن به این هدف است که یک ژئوپولتیک جدید در منطقه شکل بگیرد که در آن خود موقعیت و نفوذ استثنایی داشته باشد تا به وسیله آن موقعیت و نفوذ استثنایی‌اش در ایران و هم‌پیمان سوری آن که سال‌ها از بین رفته بود مجددا احیا شود. هدف نهایی نیز کاملا روشن است، رسیدن به قلب منطقه عربی و توقف تهدید اسرائیل از جانب مرزهای لبنان، سوریه و فلسطین و همچنین توقف تهدید امریکا از جانب‌های مرزهایش در خلیج فارس. در همین چارچوب است که اکثر نیروهای رزمی ارتش امریکا از عراق خارج شدند و به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انتقال یافتند که در این میان سهم کویت سهم مهمی بود چرا که به محض این که اوضاع در عراق نابه‌سامان شود و مرز خطر برسد یا اوضاع منطقه بحرانی شود و کشورهای بزرگ منطقه در راس آنها ایران وارد یک نبرد منطقه‌ای شوند، می‌توانند نیروهای مستقر در آن فورا وارد میدان شوند. به این معنا باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در حال تدارک "هم‌پیمانی معتدلین" در جهان عربی و اسلامی است که پیش از او خلفش جورج بوش پسر ایجاد کرده بود که هدف از تاسیس آن هدف قرار دادن ایران و سوریه و هم‌پیمانان آنان بود. شاید لازم باشد برای معتدلین صفت اسلام‌گرایان معتدل را نیز بیفزاییم.

خلاصه این که حوادثی که در سوریه و محیط پیرامون آن و دیگر کشورهای همسایه‌اش رخ می‌دهد بیش از آن که به سوریه تعلق داشته باشد به ژئوپولتیک خاورمیانه تعلق دارد. برای همین آمادگی برای سوء استفاده از آن برای رسیدن به مصالح کشورهایی خاص به ویژه کشورهای غربی و در راس آنها امریکا و هم‌زمان تحقق مصالح مردم سوریه که به وضع کشورشان معترض هستند مورد توجه ویژه برخی کشورها است.

اسرائیل نیز خود را برای یک جنگ بزرگ که ممکن است چند سال به طول بینجامد با ایران و هم‌پیمانان آن آماده می‌کند. امریکا که سال‌ها است در حال تدارک یک قلعه نظامی مهم در منطقه و خارج از آن برای رویارویی با ایران است، به همین دلیل است که جنگ‌افزارهای نظامی متعدد به اسرائیل و دیگر کشورهای خلیج فارس می‌فرستد. همچنین به همین دلیل است که هم‌پیمانان امریکا در منطقه مثل ترکیه و در جهان مثل کانادا و بریتانیا خود را برای حمایت از آن برای مواجهه احتمالی با ایران در صورتی که ببینند وقوع آن اجتناب‌ناپذیر است، آماده می‌کنند.

اما آن‌چه پژوهشگر غربی از آن بسیار می‌ترسد این است که مرزهای این رویارویی به خارج از منطقه کشیده شود یعنی شامل روسیه و چین هم‌پیمانان ایران و سوریه هم بشود. در آن صورت ممکن است آنها ببینند که اگر خارج از این معادله بنشینند امریکا به قطب مفرد جهان تبدیل شود و بخواهد ضمن رهبری جهان حساب خود را با آنها برای همیشه تصفیه کند.

منبع: النهار 

نظر شما :