شکنجه و دموکراسى

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۸۹۷ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نگاهی به کتاب شکنجه و دموکراسی نوشته داریوش رجالی پژوهشگر ایرانی - آمریکایی
شکنجه و دموکراسى

شکنجه و دموکراسی
نویسنده: داریوش رجالی
ناشر: دانشکده برینستون، دانشگاه آکسفورد
چاپ اول: 12 نوامبر 2007
تعداد صفحات: 850 صفحه
قیمت: 50/39 دلار آمریکا، حراج: 70/34 تا 25 دلار آمریکا
 
کتاب « شکنجه و دموکراسی » اثر داریوش رجالی، پژوهشگر ایرانی - آمریکایی و استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه رید در ایالات متحده آمریکا، که یکی از مهمترین متخصصان در امور شکنجه است، در ایالات متحده آمریکا منتشر شد.
 
داریوش رجالی در کتاب شکنجه و دموکراسی تلاش می­کند درباره تاریخ شکنجه در جهان بویژه نقش آن در پیشبرد سیاست­های کشورهای مختف جهان در قرن نوزدهم به تفصیل توضیح ­دهد که در نهایت این موضوع را به شکنجه در زندان­های ابوغریب عراق بوسیله آمریکایی­ها به عنوان یکی از مهمترین شکنجه­های سیاسی در دنیا متصل می­کند.
 
وی هنگامی که به موضوع ابوغریب می­رسد، به شدت از سیاست­های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا انتقاد می­کند زیرا به گفته وی آنها به بهانه دموکراسی به شکنجه مخالفان سیاسی می­پردازند.
 
رجالی درباره نقش شکنجه در کشورهای مختلف توضیحات مفصلی درباره این شیوه سیاسی در کشورهای بریتانیا، فرانسه، اسپانیا و مستعمرات قدیم آنها، ویتنام، کشورهای عربی، دیگر کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین ارائه می­دهد.
 
کتاب شکنجه و دموکراسی در سه بخش تاریخچه، تحلیل علوم اجتماعی و کتابی از حکمت سیاسی تقسیم می­شود که هر کدام از آنها به بخش­های شکنجه و دموکراسی، مروری بر شکنجه­های استالینیست­ها و نازیست­ها، تاریخ شکنجه با برق، دیگر روش­های شکنجه و سیاست و حافظه تقسیم می­شود.
 
داریوش رجالی هدف از نوشتن کتاب را در پنج محور خلاصه می­کند. نخست، ارائه تاریخ شکنجه در کشورهای مختلف جهان در قرن گذشته میلادی و ابزارهای مورد استفاده و فلسفه­های فکری پشتیبان آنها.
 
دوم، طرح این پرسش که چه ظن و گمان­هایی در پس شکنجه کردن افراد وجود دارد و چگونه می­شود که آن را به مفاهیم بی­ربطی چون دموکراسی و رقابت بین­المللی ربط می­دهند. سوم توجیه مناظره علنی درباره این موضوع. چهارم، طعنه­ای بر کسانی که از موضوع شکنجه دفاع می­کنند و پنجم ارائه منابع و اسناد معتبر به سازمان­های حقوق بشر، دولت­ها و سیاستمداران و سیاست­پیشه­گان برای مبارزه با ابزار شکنجه در پیشبرد اهداف شوم یک گروه خاص سیاسی.   
 
کتاب ترور و دموکراسی از جمله کتاب­های سیاسی علمی در زمینه شکنجه است که در ایالات متحده آمریکا با استقبال خوب پژوهشگران علوم سیاسی رو به رو شده است. کتابی که به گفته رئیس دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه رید به تمام دانشجویان و دانش­پژوهان علوم سیاسی توصیه می­شود.
 
Torture and Democracy
Writer: Darius Rejali
Hard cover: 850 pages
Publisher: Brinston collage, Oxford University /Nov 12, 2007
Price: 39.50 $ - in sale: 34.70 $ - 25.00 $
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :